Ford hyötyajoneuvot

Ajoneuvot Uutinen 8.4.2019

Sähköä, hybridejä ja pilvipalveluita: Ford Transit ja Ford Tourneo kehittyvät

Ford Transit ja Ford Tourneo saavat sähköistettyjä voimalinjoja ja uusia ominaisuuksia osana valmistajan panostusta tulevaisuuden liikenteeseen.

Ford esitteli Amsterdamin Go Further -liikkuvuustapahtumassa hengästyttävän määrän hybridejä, sähköautoja ja uusia konsepteja. Merkittävässä osassa olivat myös hyötyajoneuvot, joiden sähköistymisen lisäksi Ford haluaa olla osana hyötyliikenteen älyvallankumousta tarjoamalla yrityksille parempia työkaluja autokannan hallintaan.

Ford hyötyajoneuvot

Mutta ensin ne voimalinjat.

Transit ja Tourneo – piakkoin sähköllä ja hybridillä

Tuttu työjuhta Ford Transit esiintyi naamioituna konseptiautona, joka kätki sisäänsä täyssähköisen voimalinjan. Valmistaja ei kertonut tulevasta sähkö-Transitista vielä paljoa, mutta luvassa on ainakin suuri osa Transitin muokattavuudesta erilaisiin rooleihin esimerkiksi koripituuksien muodossa. Kaupunkiliikenteeseen suunniteltu sähköpaku nähtäneen markkinoilla 2021.

Ford hyötyajoneuvot

Ford kertoi samalla, että se valmistaa jo täyssähköistä StreetScooter WORK XL -hyötyajoneuvoa DHL:n tarpeisiin Saksassa ja ajoneuvo pohjautuu Transitiin. StreetScooter WORK XL:n perusrakenteeseen perustuva Transit Smart Energy Concept -konseptiauto puolestaan testaa erilaisia energiaratkaisuja, kuten katolle sijoitettuja aurinkokennoja ja lämpöpumpun hyödyntämistä matkustamon ilmanvaihdossa.

Ford hyötyajoneuvot

Nopeammalla aikataululla nähdään jo Transit Custom Plug-In Hybrid ja Tourneo Custom Plug-In Hybrid. Ford arvioi olevansa ensimmäinen merkittävä valmistaja, joka tarjoaa ladattavaa hybridiä tonniluokan pakuissa. Sarjahybridinä toteutettu hybridi-Transit liikkuu aina sähkömoottorin turvin. Lattian alle sijoitettu 13,6 kilowattitunnin akusto riittää noin 50 kilometrin ajoon puhtaalla sähköllä ja sen voi ladata 10 ampeerin pistokkeesta viidessä tunnissa tai pikalaturista kolmessa tunnissa.

Ford hyötyajoneuvot

Hybridinä autoissa on myös 1,0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori, jonka tehtävä on toimia toimintamatkaa pidentävänä generaattorina sähkövoimalinjalle. Fordin mukaan polttomoottoria hyödyntämällä toimintamatka on päivän ajoihin riittävät 500 kilometriä. Automallti ovatkin jo olleet pilottikokeilussa Lontoossa, jossa hiilidioksidipäästöiltään alle 75 g/km hybridiajoneuvot välttävät keskustan ruuhkamaksut. Myyntiin hybridi-Transit ja hybridi-Tourneo tulevat loppuvuodesta 2019.

Ford hyötyajoneuvot

Transitin ja Tourneon lataushybridiversiot eivät nipistä tilaa kuormalta.

Perinteisempänä voimalinjatoteutuksena autoista nähdään vielä kevythybriditeknologiaan pohjaavat Ford Transit (Custom) EcoBlue Hybrid ja Ford Tourneo EcoBlue Hybrid. Valmistajan mukaan 2019 puolivälissä nähtävät 48 voltin kevythybridit pystyvät noin kolmen prosentin polttoaineensäästöihin vastaavaan 2,0-litraiseen dieselmoottorimalliin nähden WLTP-syklillä mitattuna. Pysähtelevässä ruuhkaliikenteessä säästöä saattaa kertyä jopa kahdeksan prosenttia.

Pilvipalveluista työtehoa

Ford hyötyajoneuvot

Ford panostaa voimakkaasti myös hyötyajoneuvojen verkottumiseen ja ajoneuvojen pilvipalveluihin. FordPass Connect modeemiteknologiaa nähdäänkin jopa Fiesta Van -pikkupakusta alkaen. Toiminnon seuraksi saapuu vielä tänä vuonna FordPass Pro -älypuhelinsovellus, jonka avulla yhdestä viiteen autoa käsittävän yrityksen ajoneuvoja voidaan tarkastella yhdestä paikasta.

Pilvipalvelun avulla on mahdollista saada ennakoivaa tietoa ajoneuvojen kunnosta ja suunnitella huoltojen ajoitus sekä eri toimenpiteiden mahdollinen yhdistäminen siten, että niistä koituu yritykselle mahdollisimman vähän haittaa. Tavoitteena on saada ajoneuvoille lähes 100 prosentin käyttöaste yrityksen aukioloaikoina.

Isommille yrityksille tarjolla on Ford Telematics -nimellä kulkeva palvelutuote, joka kasvattaa edellä mainitut toiminnot suuremman yrityksen mittakaavaan. Mikäli yrityksellä on käytössä oma tietojärjestelmä ajoneuvologistiikan tai vaikkapa kuljetusten hoitamiseen, voidaan Fordin sensoreista saatava data yhdistää siihen Ford Data Services -rajapintatuotteen avulla.

Ford hyötyajoneuvot

Järjestelmien taustalta löytyy Fordin Transport Mobility Cloud (TMC), Autonomicin kehittämä avoin pilvipalvelu, jonka autojätti hankki hiljattain omistukseensa Ford Smart Mobilityn osaksi.

Liittoutumalla vahvaksi

Fordin hyötyajoneuvostrategian taustalta löytyy myös perinteisempiä yhteistyökuvioita. Jo aiemmin kerroimme Fordin ja Volkswagenin lyöneen hynttyyt yhteen hyötyajoneuvojen saralla. Fordin kehittämiä avolava-ajoneuvoja odotetaan vuoden 2022 tienoilla.

Ford hyötyajoneuvot

Ford aikoo panostaa Transit Centre -hyötyajoneuvokeskusten lisäksi Qualified Vehicle Modifier (QVM) -kumppaniohjelmaansa. Euroopassa on tällä hetkellä noin 100 virallista yhteistyökumppania, jotka muokkaavat Transitin pohjarakenteesta haluttuja hyötyjuhtia, aina kylmälaitteista kippilavoihin. Autojätti aikoo kasvattaa yhteistyökumppaneiden määrän tuplaksi vielä vuoteen 2020 mennessä, joten jatkossa on entistä paremmat mahdollisuudet tilata juuri oikeanlainen hyötyajoneuvo. QVM-yhteistyökumppanit saavat avoimet ovet Fordin tietotaitoon ja komponenttivalkoimiin. Jatkossa 40 yleisintä QVM-muokattua Transit-mallia voidaan tilata suoraan Transit Centre -myymälästä.

Ford hyötyajoneuvot

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Ford, Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Ford

Kaikki koeajot

Uusimmat