8.4.2019 Ajoneuvot Sähköä, hybridejä ja pilvipalveluita: Ford Transit ja Ford Tourneo kehittyvät Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Transit ja Ford Tourneo saavat sähköistettyjä voimalinjoja ja uusia ominaisuuksia osana valmistajan panostusta tulevaisuuden liikenteeseen. Ford esitteli Amsterdamin Go Further -liikkuvuustapahtumassa hengästyttävän määrän hybridejä, sähköautoja ja uusia konsepteja. Merkittävässä osassa olivat myös hyötyajoneuvot, joiden sähköistymisen lisäksi Ford haluaa olla osana hyötyliikenteen älyvallankumousta tarjoamalla yrityksille parempia työkaluja autokannan hallintaan. Mutta ensin ne voimalinjat. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Transit ja Tourneo – piakkoin sähköllä ja hybridillä Tuttu työjuhta Ford Transit esiintyi naamioituna konseptiautona, joka kätki sisäänsä täyssähköisen voimalinjan. Valmistaja ei kertonut tulevasta sähkö-Transitista vielä paljoa, mutta luvassa on ainakin suuri osa Transitin muokattavuudesta erilaisiin rooleihin esimerkiksi koripituuksien muodossa. Kaupunkiliikenteeseen suunniteltu sähköpaku nähtäneen markkinoilla 2021. Ford kertoi samalla, että se valmistaa jo täyssähköistä StreetScooter WORK XL -hyötyajoneuvoa DHL:n tarpeisiin Saksassa ja ajoneuvo pohjautuu Transitiin. StreetScooter WORK XL:n perusrakenteeseen perustuva Transit Smart Energy Concept -konseptiauto puolestaan testaa erilaisia energiaratkaisuja, kuten katolle sijoitettuja aurinkokennoja ja lämpöpumpun hyödyntämistä matkustamon ilmanvaihdossa. Nopeammalla aikataululla nähdään jo Transit Custom Plug-In Hybrid ja Tourneo Custom Plug-In Hybrid. Ford arvioi olevansa ensimmäinen merkittävä valmistaja, joka tarjoaa ladattavaa hybridiä tonniluokan pakuissa. Sarjahybridinä toteutettu hybridi-Transit liikkuu aina sähkömoottorin turvin. Lattian alle sijoitettu 13,6 kilowattitunnin akusto riittää noin 50 kilometrin ajoon puhtaalla sähköllä ja sen voi ladata 10 ampeerin pistokkeesta viidessä tunnissa tai pikalaturista kolmessa tunnissa. Hybridinä autoissa on myös 1,0-litrainen EcoBoost-bensiinimoottori, jonka tehtävä on toimia toimintamatkaa pidentävänä generaattorina sähkövoimalinjalle. Fordin mukaan polttomoottoria hyödyntämällä toimintamatka on päivän ajoihin riittävät 500 kilometriä. Automallti ovatkin jo olleet pilottikokeilussa Lontoossa, jossa hiilidioksidipäästöiltään alle 75 g/km hybridiajoneuvot välttävät keskustan ruuhkamaksut. Myyntiin hybridi-Transit ja hybridi-Tourneo tulevat loppuvuodesta 2019. Transitin ja Tourneon lataushybridiversiot eivät nipistä tilaa kuormalta. Perinteisempänä voimalinjatoteutuksena autoista nähdään vielä kevythybriditeknologiaan pohjaavat Ford Transit (Custom) EcoBlue Hybrid ja Ford Tourneo EcoBlue Hybrid. Valmistajan mukaan 2019 puolivälissä nähtävät 48 voltin kevythybridit pystyvät noin kolmen prosentin polttoaineensäästöihin vastaavaan 2,0-litraiseen dieselmoottorimalliin nähden WLTP-syklillä mitattuna. Pysähtelevässä ruuhkaliikenteessä säästöä saattaa kertyä jopa kahdeksan prosenttia. Pilvipalveluista työtehoa Ford panostaa voimakkaasti myös hyötyajoneuvojen verkottumiseen ja ajoneuvojen pilvipalveluihin. FordPass Connect modeemiteknologiaa nähdäänkin jopa Fiesta Van -pikkupakusta alkaen. Toiminnon seuraksi saapuu vielä tänä vuonna FordPass Pro -älypuhelinsovellus, jonka avulla yhdestä viiteen autoa käsittävän yrityksen ajoneuvoja voidaan tarkastella yhdestä paikasta. Pilvipalvelun avulla on mahdollista saada ennakoivaa tietoa ajoneuvojen kunnosta ja suunnitella huoltojen ajoitus sekä eri toimenpiteiden mahdollinen yhdistäminen siten, että niistä koituu yritykselle mahdollisimman vähän haittaa. Tavoitteena on saada ajoneuvoille lähes 100 prosentin käyttöaste yrityksen aukioloaikoina. Isommille yrityksille tarjolla on Ford Telematics -nimellä kulkeva palvelutuote, joka kasvattaa edellä mainitut toiminnot suuremman yrityksen mittakaavaan. Mikäli yrityksellä on käytössä oma tietojärjestelmä ajoneuvologistiikan tai vaikkapa kuljetusten hoitamiseen, voidaan Fordin sensoreista saatava data yhdistää siihen Ford Data Services -rajapintatuotteen avulla. Järjestelmien taustalta löytyy Fordin Transport Mobility Cloud (TMC), Autonomicin kehittämä avoin pilvipalvelu, jonka autojätti hankki hiljattain omistukseensa Ford Smart Mobilityn osaksi. Liittoutumalla vahvaksi Fordin hyötyajoneuvostrategian taustalta löytyy myös perinteisempiä yhteistyökuvioita. Jo aiemmin kerroimme Fordin ja Volkswagenin lyöneen hynttyyt yhteen hyötyajoneuvojen saralla. Fordin kehittämiä avolava-ajoneuvoja odotetaan vuoden 2022 tienoilla. Ford aikoo panostaa Transit Centre -hyötyajoneuvokeskusten lisäksi Qualified Vehicle Modifier (QVM) -kumppaniohjelmaansa. Euroopassa on tällä hetkellä noin 100 virallista yhteistyökumppania, jotka muokkaavat Transitin pohjarakenteesta haluttuja hyötyjuhtia, aina kylmälaitteista kippilavoihin. Autojätti aikoo kasvattaa yhteistyökumppaneiden määrän tuplaksi vielä vuoteen 2020 mennessä, joten jatkossa on entistä paremmat mahdollisuudet tilata juuri oikeanlainen hyötyajoneuvo. QVM-yhteistyökumppanit saavat avoimet ovet Fordin tietotaitoon ja komponenttivalkoimiin. Jatkossa 40 yleisintä QVM-muokattua Transit-mallia voidaan tilata suoraan Transit Centre -myymälästä. Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Ford, Aake Kinnunen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku