7.5.2019 Ajoneuvot S800 – Hondalla ja Toyotalla yhteinen mallinimi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nykyaikana ei taitaisi onnistua, että kahdella samassa maassa toimivalla automerkillä olisi samassa luokassa käytössään täsmälleen sama mallinimi. 1960-luvulla se ei ollut ongelma Hondalle eikä Toyotalle. Hondan avut maineikkaana moottoripyörävalmistajana näkyivät vahvasti sen laajentaessa tuotantoaan autojen pariin. Moottoripyörissä käytetty iskutilavuus osui sopivasti Japanissa suositun ja verohelpotuksia nauttineen Kei-autoluokan sääntöihin. Hondan ensimmäinen urheiluauto valmistui 1962 ja siinä oli vain 356-kuutioinen moottori. Litrateho oli kuitenkin huiman korkea, sillä moottorin huippukierrokset olivat lähes tuplat tavanomaisiin autonmoottoreihin verrattuna. Moottoripyöristä muistutti sekin, että ensimmäiset versiot olivat ketjuvetoisia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ensin avoauto, sitten coupé Nälkä kasvoi syödessä ja moottorin koko kasvoi ensin 500-, sitten 600- ja vuonna 1965 lopulta 800-kuutioiseksi. Ilmoitettu 70 hevosvoiman huipputeho saavutettiin 8000 kierroksella. Vääntölukemaksi kerrottiin 62 newtonmetriä6000 kierroksella. Nollasta sataan S800 kiihtyi 13,5 sekunnissa ja huippunopeutta luvattiin 160 kilometriä tunnissa. Avoauton ohella saataville tuli vuodesta 1965 alkaen kiinteäkattoinen coupé. Hondan urheiluautot herättivät ihastusta etenkin autotoimittajien keskuudessa, jotka arvostivat kehittynyttä tekniikkaa kuten kannen yläpuolista nokka-akselia ja jokaiselle neljälle sylinterille omaa kaasutinta. Heitä ei myöskään haitannut se, että korkealle laulava moottori edellytti ahkeraa vaihdesalkun käyttöä. Vaikka S800:n tilat jäivät ahtaaksi jo keskikokoiselle eurooppalaiskuljettajalle, tuotiin niitä muutama kappale aikanaan myös Suomeen. Kokonaisvalmistusmääräksi ilmoitetaan 11 536 kappaletta. Toyota S800 - perinteinen mutta silti edelläkävijä Toyota valmisti Publica -pikkuautoa, joka vuonna 1965 sai isomman 800-kuutioisen moottorin. Samalla siitä tehtiin myös urheiluautoversio S800. Avauskuvan Hondaan verrattuna konstruktio oli hyvin erilainen, sillä moottorina oli ilmajäähdytteinen, kaksisylinterinen ja selvästi matalaviritteisempi versio. Huipputehoksi ilmoitettiin 49 hevosvoimaa. Huippunopeudeksi luvattiin optimistisesti 156 kilometriä tunnissa, mutta samaan hengenvetoon valmistaja kehotti käyttämään maksimissaan 135 kilometrin tuntinopeutta. Perinteisestä tekniikastaan ja vaatimattomasta suorituskyvystään huolimatta Toyota S800 oli eräässä mielessä edelläkävijä. Siinä oli irrotettava katon keskiosa, jota voi kuljettaa tavarasäiliössä kun halusi ajaa katto avoinna. Vastaavan targa-rakenteen esimerkiksi Porsche otti käyttöön vasta vuotta myöhemmin. Honda S800 ja Toyota S800 olivat molemmat esillä Lahden Classic Motorshow -näyttelyssä. Teksti ja kuvat: Janne Huhtala Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku