Mercedes-Benz S-Klasse Cabriolet (A 217)

Ajoneuvot Uutinen 14.4.2016

S Cabriolet: Mercedes-Benzin luksuksella vain taivas on rajana

Mercedeksen avomallien lippulaiva tarjoaa jahtimaista rantatunnelmaa neljälle.

Erään fiineimmistä avoautokokemuksista tänä vuonna esittelee Mercedes-Benz, jonka arvostettu S-sarja laajenee nyt taivasta kohti avokattoisen Cabrioletin muodossa. Veikeän S-sarjan Coupén kanssa eniten sukulaisuutta tunteva avomalli pyrkii tuomaan tuulitukkaiseen autoiluun annoksen hienostuneisuutta. Samalla riemastuttavat moottorivaihtoehdot pitävät huolen siitä, että tukan saa tarvittaessa putkelle.

Mercedes-Benz S-Class Cabriolet (A 217) 2015

Viisimetrinen Cabriolet jakaa osistaan noin 60 prosenttia kovakattoisen Coupén kanssa. Uutta on kuitenkin esimerkiksi takalattia, joka on valmistettu kokonaan alumiinista. Tavaratilan väliseinä on tehty puolestaan alumiinin ja magnesiumin seoksesta. Tavoitteena on ollut saavuttaa kevyt ja vääntöjäykkä korirakenne. Matkustusmukavuudesta huolehtii kolmikerroksinen, akustinen kangaskatto, jonka voi avata tai sulkea 50 kilometrin tuntinopeuteen saakka 20 sekunnissa. Tavaratilaa S Cabrioletista löytyy 350 litraa katto ylhäällä, 250 litraa katon ollessa varastoituna auringon varalta.

Neljälle matkustajalle suunnitellun sisustan pyrkimyksenä on ollut luoda ”huvijahtimainen tunnelma”. Osaltaan tähän varmasti auttavat erilaiset sisävärikonseptit, joista mainittakoon meriteemassa pysyttelevä syvänmerensinisen ja posliinivalkoisen yhdistelmä. Katto auki kruisaillessa matkustusmukavuudesta pitävät huolen myös sähköisesti nostettava Aircap-tuuliohjain, Mercedeksen tuttu Airscarf-ilmahuivijärjestelmä sekä Warmth Control -varustepaketti, joka lisää lämmitettävien pintojen listalle keskikonsolin ja ovien kyynärnojat.

Mercedes-AMG S-Class Cabrio (A217) 2016

S Cabrioletin uutuuksiin kuuluu myös älykkääksi kehuttu Thermotronic-ilmastointi, joka säätää matkustamon lämpötilan ja puhalluksen täysin itsenäisesti myös silloin, kun katto on auki. Lisävarusteinen Air Balance -varustepaketti lisää sisäilmatoimintoihin vielä ionisoinnin ja hajusteet. S Cabrioletin nimikkotuoksu on muuten Pacific Mood.

Moottorivaihtoehtoja on alkuvaiheessa kolme, joista kaksi kuuluu Mercedes-AMG:n piiriin. Perusmallina on S 500, jossa voimanlähteen virkaa toimittaa 4,7-litrainen V8, josta irtoavat strategiset mitat ovat 455 hevosvoimaa, 700 newtonmetriä ja 4,6 sekuntia 0–100 km/h. Malliston huipulla on Mercedes-AMG S 65, jonka jalosukuinen V12 on iskutilavuudeltaan kuusi litraa, suoritusarvojen ollessa 630 hevosvoimaa, 1000 newtonmetriä ja 4,1 sekuntia nollasta sataseen. Malliston älykkö on kuitenkin S 63 4Matic, joka huippumallia maltillisemmasta 5,5-litraisesta V8-moottoristaan huolimatta suoriutuu 585 hevosvoiman ja 900 newtonmetrin avulla 0–100 km/h kiihdytyksestä peräti 3,9 sekunnissa kiitos nelivedon ja MCT-vaihteiston.

Mercedes-AMG S-Class Cabrio (A217) 2016

Mercedeksen S-sarjalle uskollisesti myös turvallisuus on mallin kulmakiviä. Mikäli S Cabriolet on vaarassa pyörähtää katolleen, ponnahtavat takaistuinten pääntukien takana olevat turvakaaret välittömästi esiin. Jousien sijasta Mercedes hyödyntää turvakaarissa ensimmäistä kertaa pyroteknistä ratkaisua.

Myös S-sarjan muut turvaominaisuudet ovat Cabrioletissa läsnä. CPA Plus -törmäyksenestoavustin jarruttaa automaattisesti jopa 200 km/h nopeuksissa. Pre-Safe Plus puolestaan tunnistaa peräänajoriskin ja varoittaa takana tulevaa liikennettä ”välkyttelemällä jarruvaloja näkyvästi”. Jos järjestelmä kokee joutuvansa peräänajon uhriksi, osaa se lukita auton jarrut ja aktivoida turvavyönkiristimet juuri ennen törmäystä. Tarjolla ovat myös Pre-Safe -jarruavustin jalankulkijatunnistuksella, BAS Plus -jarruavustin risteävän liikenteen varoituksella sekä aktiivinen kaista-avustin.

Lähde ja kuvat: Mercedes-Benz

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat