Ajoneuvot | Geneve 2018 | Uutinen | 10.3.2018

Rivieralta radalle: McLaren Senna GTR on 75 kappaleen ratapeli

Tavallinen McLaren Senna tuskin jättäisi ketään kylmäksi, mutta todellisille ratojen sankareille autosta on tulossa erikoismalli.

Jaa artikkeli

Brittivalmistaja McLarenin terävän malliston kärkenä on rohkeasti nimetty Senna, jonka järisyttävät suoritusarvot korvaavat puuttuvia esteettisiä avuja. Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä paljastettu McLaren Senna GTR vapauttaa rajun automallin tieliikenteen ikeestä, joten luvassa on puhtaasti ratakäyttöön suunniteltu ajoneuvo.

McLaren Senna GTR

Valmistajan mukaan luvassa on tietenkin enemmän. Teholisästä McLaren on vaitonainen, mutta 4,0-litraisesta turbo-V8:sta saadaan ”ainakin” 825 hevosvoimaa ja 800 newtonmetriä vääntöä. Hiilikuituista Monocage III -rakennetta on vahvistettu, joten painon luvataan olevan lähellä tieversion 1 198 kilogramman kuivapainoa. Myös jousitus ja vaihteisto ovat käyneet kisakoulun.

McLaren Senna GTR

Kun katuauton taakka on jätetty taakse, on Senna GTR:stä voitu tehdä enemmän tarkoituksensa muotoinen. Leveämpi raideleveys ja uudet pyöränkaaret ovat tästä nopeimpia osoituksia. Myös keulasplitteri ja takadiffuusori ovat saaneet lisää mittaa.

Erityisen ylpeä McLaren on Senna GTR:n uudesta aerodynamiikasta, jonka luovataan tuovan 1 000 kilogramman downforcen. Yhdessä Pirellin sliksien kanssa McLarenin mukaan luvassa onkin nopein sen valmistama auto – tosin Formula 1 poislukien.

McLaren Senna GTR

– Genevessä paljastettu McLaren Senna GTR -konsepti ei ole vielä valmis kokonaisuus, mutta se kertoo selvästi mitä ajattelemme autosta, joka lupailee olevansa ajamisen suhteen äärimmäisin ja jännittävin McLaren moneen vuoteen, ellei jopa koskaan, sanaili McLarenin tekninen johtaja Dan Parry-Williams.

Tarkemmat tekniset yksityiskohdat autosta lyödäänkin lukkoon myöhemmin tänä vuonna. Brittitehtaan mukaan Senna GTR:ää valmistetaan 75 kappaleen erä ja auton hinta on ”noin miljoona puntaa plus paikalliset verot”.

McLaren Senna GTR

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu