Renault Scenicin uusi 1,3-litrainen bensakone myös Mersun A:han?

Ajoneuvot Tekniikka Uutinen 20.12.2017

Renault Scenicin uusi 1,3-litrainen bensakone myös Mersun A:han?

Renault ja Daimler tuovat markkinoille uuden 1,3-litraisen bensiinimoottorin. Scenicissä aloittava voimanlähde saattaa pian löytyä esimerkiksi tulevan A-sarjan keulalta.

Renault tuo Sceniciin ja Grand Sceniciin uuden 1,3-litraisen nelisylinterisen suorasuihkutteisen bensiiniturbon tammikuusta alkaen. Moottorin takaa löytyy yhteistyökumppanina myös Daimler, joten uusi voimanlähde saattaa hyvinkin päätyä myös uuden A-sarjan keulalle.

Renaultin malliston uusi moottorivaihtoehto valloittaa tila-auto Scenicistä alkaen, edeten hiljalleen muualle mallistoon. Voimanlähteen käyttötarkoituksena on korvata aiempi 1,2-litrainen moottorivaihtoehto, johon nähden maltillisesti suurempi moottori säästää kulutuksessa ja hiilidioksidipäästöissä. Samalla moottorissa on myös laajempi vääntöäalue.

Renault itse arvioi, että moottorin 130-hevosvoimainen Energy TCe 140 -versio on vanhaa Energy TCe 130 -moottoria 35 Nm vääntävämpi laajemmalla 1 500 – 3 500 1/min kierrosalueella. Esimerkiksi Grand Scenicissä uusi 130-hevosvoimainen moottori olisi noin 8% edeltäjää taloudellisempi.

Myyntiin 1,3-litrainen uutuusmoottori tulee kolmena versiona: 115 hevosvoimaa ja 220 newtonmetriä vääntöä, 130 hv/240 Nm sekä 160 hv/260 Nm (270 Nm EDC-vaihteiston kanssa). Moottorin taloudellisuutta on parannettu nostamalla suihkutuspainetta 250 barilla. Sylinterien reunat ovat saaneet Nissan GT-R:stä tutun pinnoitteen, joka alentaa kitkaa ja tasaa lämmönsiirtoa. Myös palokammion ja pakosarjan rakennetta on optimoitu pakokaasujen lämpötilan osalta.

Moottorivaihtoehtojen hiilidioksidipäästöt ovat noin 122–125 grammaa per kilometri mallista ja moottoriversiosta riippuen, jolloin yhdistetty kulutus on noin 5,4–5,6 litraa per 100 km versiosta riippuen. 115 hevosvoiman moottoriversio on Scenicissä ja Grand Scenicissä aina manuaalivaihteinen, tehokkaampien ollessa tarjolla myös EDC-automaatilla.

– Haluamme vastata markkinoiden kasvaviin bensamoottoriodotuksiin Euroopassa, Renaultin edustaja kommentoi. Yhtiön oma Drive the Future -strategia ajaa peräti 50 prosentin vähennystä dieseltarjonnassa vuoteen 2022 mennessä.

Renault Scenicin uusi 1,3-litrainen bensakone myös Mersun A:han?

Seuraavaksi Mercedes-Benzin A-sarja?

Daimlerin kanssa kehitetty 1,3-litrainen bensiiniturbo saattaa löytää seuraavaksi tiensä myös Mercedeksen etuvetomalleihin. Analyytikkojen mukaan eräs selvimmistä käyttökohteista on Mercedes-Benzin uudistuva A-sarja, mutta myös GLA, GLC ja B-sarja ovat melko varmoja käyttökohteita.

Renault-Nissanin ja Daimlerin vuonna 2010 alkanut yhteistyö on aiemmin tuonut Renaultin 1,5-litraisen dieselin A-, B-, CLA- ja GLA-sarjojen keulalle sekä 1,6-litraisen dieselmoottorin C-sarjaan. Yhteistyötä on tehty myös näppärän Renault Twingon ja neliovisen Smartin kanssa. Myös Mercedes-Benz Citanin sukupuusta löytyy ranskalaisverta.

Uutta moottoria valmistettaneen jatkossa Renaultin tehtaalla Espanjan Valladolidissa, Nissanin Sunderlandin tehtaalla Englannissa sekä Daimlerin Kölledan tehtaalla Saksassa.

Päivitetty: 21.12.2017 klo 18.51: 1,6-litrainen yhteistyömoottori on diesel- eikä bensiinikäyttöinen.

Lähteet: Automotive News, Renault Kuvat: Renault

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Mercedes-Benz

Kaikki koeajot

Uusimmat