Ajoneuvot | Autonäyttely | Geneve 2017 | 7.3.2017

Remmi kylkeen ja yli kahteensataan: Toyotan kuuma Yaris GRMN

Vauhti-Yaris liikkuu remmiahdetun 210 hevosvoimaisen nelisylinterisen voimin.

Jaa artikkeli

Mystinen nimitunnus GRMN sportilisäkkeiden piristämän Yariksen perässä vittaa yhtiön kilpailuosasto Gazoo Racingiin, jonka alla pyörii myös kotimaisen Tommi Mäkisen johtama ralliprojekti.

Yaris GRMN ei ole pelkkä korisarja. Konepellin alta löytyy yllättäen 1,8-litrainen nelisylinterinen, jonka nauttii mekaanisen ahtimen paineistamasta kevätilmasta. Toytoa kertoo auton tehoksi ”yli 210 hevosvoimaa”.

Voima välittyy tiehen kuusivaihteisen manuaalilaatikon manuaalilaatikon ja etuvedon kautta – WRC kytkös ei siis valitettavasti yllä voimansiirtohommiin asti.

Yhtiö ei kerro tarkkoja numeroarvoja, mutta vihjailee luokkansa parhaasta suorituskyvystä. Brittilehti Evo epäilee kiihtyvyyden sataseen tippuvan alle 6,5-sekuntiin, ja mikäli Mini Cooper JCW on yksi Toyotan käyttämistä mittatikuista, täytyy Yariksen selviytyä satasen sprintistä alle 6,2 sekunnissa.

Toyota Yaris GRMN

Mikäli Toyota aikoo Yaris GRMN:n menestyvän vertailutesteissä kuten rallikaima pärjää erikoiskokeilla, täytyy vakio-Yariksen muuntua Ford Focus ST200:n ja 208 GTi by Peugeot Sportin päihittäväksi mestariksi.

Muutokset ainakin lupaavat hyvää: jäykistetty kori, matalampi maavara, Sachsin iskunvaimentimet, paksumpi etukallistuksen vaimennin ja torsen -tasauspyörästön lukko. Etujarrut ovat nelimäntäiset, vanteet taas 17-tuumaiset ja BBS:n valmistamat.

Sympaattisen Yariksen ulkonäköön on haettu menevyyttä diffuusorilla ja urhelullisemmilla puskureilla. Sopiva teippisarja täydentää visuaalisen puolen. Sisätiloihin tarjotaan Gazoo Racing –kirjailtuja etuistuimia ja GT86:sta lainattua ohjauspyörää.

 

Jaa artikkeli

Keskustelu