18.10.2018

Reeper Patton kuin nopeusrajoitettu auto – 60 km/h ja traktorikortti riittää

Reeper Patton

Uunituore tulokas Suomen ajoneuvomarkkinoille on Reeper Patton. Sitä saa ajaa 15-vuotiaana traktorikortilla, mutta tekniikaltaan se vastaa nopeusrajoitettua autoa.

– Auton moottori, manuaalivaihteisto, teräspalkkirunko ja teräskori, kiteyttää Reeper Pattonia maahantuovan Suomen Mopoauto Oy:n Harri Nyholm lyhyesti Pattonin tärkeimmät teesit.

Kun julkisuudessa on viime viikkoina kohistu mahdollisesta - ja epävarmasta - nopeusrajoitettujen autojen tulosta 15-vuotiaiden ulottuville, niin Patton on käytännössä nyt jo sellainen. Erona on lähinnä se, että traktoriksi rekisteröitynä sen vakuutusmaksut ovat edullisemmat eikä vuosikatsastuksista tarvitse huolehtia.

Reeper Patton

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jeepin ulkonäkö ja maasto-ominaisuudet

Ulkonäöllisesti Patton muistuttaa lähinnä avomallista maastoautoa. Erityisesti keula, jossa on selviä vaikutteita Jeepistä. Peltikorin alla on tukeva teräspalkkirunko ja ohjaamon takana asustaa pitkittäinen nelisylinterinen rivimoottori. Moottori on Korean Chevroleteista tuttu 1100-kuutioinen nelitahtikone, jonka huipputehoksi ilmoitetaan 50 kilowattia 6000 kierroksella. Manuaalilaatikossa on neljä vaihdetta eteen sekä tietysti pakki. Vetotapa on valittavissa taka- ja nelivedon välillä. Maastoajoa varten molemmilla akseleilla on erilliset mekaanisesti kytkettävät lukot, joten etenemiskyky on hyvä.

Reeper Patton

Mopoautoihin verrattuna Pattonin etuja ovat mm. rakenteiden tukevuus, henkilöauton huoltovälit ja nelisylinterisen moottorin tuoma hiljainen ääni ja värinättömyys. Ajamisen kannalta suurin ero on, että nelipykäläisen manuaalivaihteiston käyttö edellyttää kytkimen ja vaihteiden käytön hallintaa henkilöauton tapaan. Mukavuusvarusteisiin kuuluu bluetooth-vastaanotin ja kojelaudan alle sijoitettu subwoofer, joten musiikin kuuntelu älypuhelimen kautta onnistuu ilman lisähankintoja.

Lokinsiipiovet tai rättikatto

Vakiovarusteisena Patton on avomalli, jonka ohjaamon yllä kulkee turvakaari. Kunnollinen tuulilasi pyyhkijöineen kuuluu varustukseen. Vakiona mukaan tulee rättikatto. Lisähintaan saatava kova katto puolestaan pitää sisällään lokinsiipiovet. Katon ostajalle tarjolla on myös kunnollinen lämmityslaite lisähintaan. Jos ajetaan pelkästään tiellä, kannattaa hankkia normaalikuvioidut auton renkaat, jolloin ohjaus muuttuu tarkemmaksi ja myös kulutuskestävyys on selvästi parempi kuin maastokuvioiduilla renkailla.

Reeper Patton

Pattonia valmistava tehdas Shanghain lähellä Kiinassa ei ole mikään uusi yritys, vaan se valmistaa Pattonien ohella mm. sähkömopoja, aggregaatteja, raivaussahoja ja sähkötyökaluja. Patton on viime talvesta lähtien ollut mahdollista tyypittää traktoriksi, mikä tekee siitä varteenotettavan kilpailijan traktorimönkijälle tai mopoautolle maksinopeuden ollessa 60 kilometriä tunnissa. Koska varustukseen kuuluu ABS-jarrut, on Pattonista mahdollista saada myös 80 kilometrin tuntinopeuden versio. Se edellyttää kuitenkin autokorttia kuljettajalta.

Reeper Patton

Ensimmäinen Reeper Pattonin esittelykappale on jo Suomessa ja ensimmäinen varsinainen myyntierä on tulossa maahan ensi viikolla. Hinta 16 450 euroa.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat