15.10.2018 Ajoneuvot Rättisitikan seitsenkymppisille kokoontui yli 80 autokuntaa: auto yhdistää ihmisiä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Värikäs autokulkue todistaa yksinkertaisen kansanauton elinvoimasta. Citroën 2CV eli rättisitikka esiteltiin autokansalle 70 vuotta sitten Pariisin autonäyttelyssä. Vetreän vanhuksen kunniaksi Suomen rättäriharrastajat kokoontuivat Vantaan Petikossa. Paikalle saapui yli 80 autokuntaa. Tarjolla oli kakkukahvit ranskalaismerkin maahantuoja Auto-Bonin isännöimänä. Tärkeää oli myös toisten harrastajien kohtaaminen. Kunnostustarinoita ja autoretkien iloja sekä kommelluksia on helppo jakaa samoin ajattelevien porukoissa. – Terve, olit sitten päässyt… – Toki, toki. Auto kulki moottoritiellä niin iloisesti että, ei ongelmia... Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Isältä pojalle Suomen rättäriharrastajien 2CV kilta on vuonna 1962 perustettu Suomen vanhin merkkikerho. Monella kiltalaisella saattaa olla useampi rättäri, eikä tavatonta ole sekään, että rättäriharrastus periytyy perheessä jälkipolville. Mika Koivunen on aktiiveja kiltalaisia ja ollut järjestämässä juhlavaa viikonvaihdetta. Koivunen esittelee itsensä harrastajana aloittelijaksi, onhan kiltavuosia vasta viitisen. Mutta miksi juuri rättäriys? – Halusin itselleni persoonallisen avoauton, joten rättisitikka oli luonteva valinta. Meillä ei suvussa ole koskaan ollut aiemmin rättäreitä. Kiltalaisille on hyvin tyypillistä, että rättäriharrastus periytyy perheessä, Koivunen kertoo. Ja tyypillistä on sekin, että autoja kertyy useampi. Koivusellakin on kaksi ajokuntoista rättäriä vuosimallia 1974 (2CV4) ja 1978 (2CV6). Mukavaa porukkaa Helsinkiläisen Paula Linnapuomin ei tarvitse kauaa miettiä harrastuksen houkuttelevuutta. – Auto toki, mutta ne ihmiset. Killan porukka on mukavaa, huumorintajuista ja hassuttelevaa, näissä ympyröissä ei käy aika pitkäksi, Linnapuomi erittelee. Kiltaan kuuluu noin 1 200 jäsentä. Linnapuomi kiittelee yhdistyksen aktiivisuutta. – Lähes joka viikonlopuksi on tarjolla jotakin, jos vain haluaa osallistua. Linnapuomin oma 2CV6 on vuosimallia 1973. Auton hän on omistanut jo vuodesta 1981. Autolla on kierretty ympäri Suomea ja myös Euroopassa, myös harrastustapahtumissa. – Ajoin kerran Pariisissakin, mutta Riemukaarta kiertävään liikenneympyrään en uskaltautunut, on niitä kaistoja ympyrässä sen verran paljon ja se liikenne sen verran vilkasta, Linnapuomi naurahtaa. Autoon on vaihdettu moottori kerran, eikä Linnapuomi osaa edes arvailla montako kilometriä autolla on ajettu. Kilometrejä on myös edessä ja seuraavat niistä Linnapuomi taittaa juhlavuoden autokolonnassa kohti Hyvinkäätä ja yhdistyksen juhlahumua. Hyötykulkimeksi tehty – kohuttu ja ihasteltu jo vuodesta 1948 Citroën 2CV:n kehittely alkoi vuonna 1936. Ohjenuorana oli tehdä hyötykuljin, jossa on neljä pyörää, sateensuoja ja joka pystyy kuljettamaan neljää aikuista ja heidän eväitään 50 kilometrin tuntinopeudella. Auton ensiesiintyminen oli suunniteltu Pariisin autonäyttelyyn lokakuulle 1939. Prototyypin voimanlähteenä oli kaksisylinterinen vesijäähdytteinen boxer-moottori. Prototyyppi ehti valmiiksi, mutta hanke hautautui toisen maailmansodan melskeissä. Lehdistö oudoksui uutuutta Usko automalliin ei kuitenkaan hiipunut, vaan Citroën 2CV:n kehittely jatkui. Sittemmin kulttimaineen saanut automalli oli valmis esiteltäväksi Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1948. Lehdistö tyrmäsi uutuuden, mutta kansa rakastui siihen. Rättäristä tuli yksi Volkswagenin Kuplan kaltaisista autoikoneista, jonka tietää jokainen. Moottori oli muuttunut ilmajäähdytteiseksi boxeriksi, joka kehitti 9 SAE-hevosvoimaa vauhdittaen sätkän 55 kilometrin tuntinopeuteen. Suomeen ensimmäiset Citroën 2CV:t tuotiin vuonna 1952. Yli viisi miljoonaa autoa Omintakeisen näköinen automalli osoitti kykynsä arkiajossa eikä se jäänyt sympaattisen näköiseksi mutta lyhytikäiseksi päivänperhoksi automallien taistossa. Rättäriksi, rättisitikaksi tai sätkäksi lempinimetty automalli säilyi tuotannossa Ranskassa aina vuoteen 1988 ja Portugalissa vuoteen 1990. Autoja valmistettiin yli viisi miljoonaa kappaletta. Rättäri-sanalla on muuten toinenkin merkitys: rättäri oli 1500-luvulta 1800-luvulle nimismiehen apulaisena toiminut alempi kruununpalvelija. Tiettävästi kallein maailmassa myyty Citroën 2CV on malliltaan 4×4 Sahara, jolla oli myyntihetkellä vuonna 2016 ajettu 11 367 kilometriä. Autoyksilön myyntihinta nousi huutokaupassa peräti 172 840 euroon. www.suomen2cvkilta.fi Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?