17.9.2016

Koeajo: Ranska hyökkää huipulle: Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport

Peugeot 208 GTi

Peugeot Sport -kilpaosaston kädenjälki näkyy ja tuntuu. Hyvää: Moottori, ajettavuus, sisusta. Huonoa: Vaihteensiirto, ajoasento vaatii tottumista

Yksi automaailman perinteistä on viitata jokaisessa sporttisia Peugeoteja käsittelevässä tekstissä 205 GTi:hin. Terrierimäisellä innokkuudella sydämet kahdeksankymmentäluvulta sulattanut 205 on hehkutuksen arvoinen, mutta nyt on aika katsoa tulevaisuuteen.

Jos Peugeot 208 GTi by Peugeot Sportin nimestä ei selviä Peugeot Sportin panostus, voi asiasta varmistua C-pilareiden Peugeot Sport –teksteistä. Vitsailu sikseen, RCZ-R ja 308 GTi -mallien jälkeen Peugeotin kilpaosasto on ollut vakava nimi myös katuautopuolella.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Vakavia muutoksia

Peugeot Sportin versio 208 GTi:stä erottuu mustilla kaarilevikkeillä ja helmoilla, madalletulla alustalla ja 18-tuumaisilla vanteilla.  Auton tekniset muutokset periytyvät 208 GTi 30th Anniversary -erikoismallista, jolla juhlittiin juuri 205 GTi:n merkkipäivää.

Peugeot 208 GTi

Kaarilevikkeet kätkevät tavallisesta GTi:stä 22 millimetriä leventyneen eturaidevälin, takana lisämillejä on 16. Etuakselin tärkein muutos on torsen-tyyppinen tasauspyörästön luistonrajoitin. Myös välitykset ovat tavallista GTi:tä lyhyemmät.

Muutokset viimeistellään Michelinin erinomaisilla Pilot SuperSport -renkailla ja Alconin nelimäntäisillä etujarruilla.

Muutoksia ei tehdä turhaan, Peugeot Sport hyökkää tosissaan Ford Fiesta ST:n kimppuun.

Nöyrää voimaa

208 GTi luottaa 308-isoveljensä tavoin 1,6-litraiseen THP-moottoriin, tällä kertaa sopivasti 208 hevosvoimaisena versiona. Voimanlähteen kehuttu nöyryys ja alhainen kulutus ovat läsnä myös 208:ssa, mutta kierrosalueen yläpäässä luonne on 270 hevosvoimaista painosta latteampi.

Peugeot 208 GTi

Nöyrä moottori ei vaadi liiaksi vaihtoja, mutta kuusiportaisen laatikon vaihteensiirto saisi olla sulavampi.

Fiestan pikkuautomaisen hauskuuden jälkeen Peugeot  tuntuu vakavammalta. Auton ydin vaatii rohkaisua, kaasu tulee avata aivan liian aikaisin. Silloin torsen-tasauspyörästön ansiosta 208:n keula imeytyy mutkiin – tunnelma on vähän kuin lapsena jäälle rakennetussa napakelkassa.

208 GTi by Peugeot Sportin alusta on jämäkkä, mutta taajamassa ripauksen Fiestaa mukavampi. Vauhdin kasvaessa jousitus ja iskunvaimennus toimivat hienosti, eikä huonokuntoisemmillakaan teillä tarvitse hidastella auton takia.

Peugeot 208 GTi

Peugeotin ajolinjaa on helppo trimmata kaasulla, ja saapa auton perän irtikin reippaalla nostolla. Taipumus yliohjata moottorijarrulla koitui muinoin monen 205 GTi:n (ja valitettavasti myös kuljettajan) kohtaloksi.

208:n käytös on ennakoitavaa ja rauhallista, ja räikeimmät yliyrittämiset oikaistaan ajonvakautusjärjestelmällä. Valitettavasti järjestelmästä puuttuu Fiestasta tuttu urheiluasetus,  Peugeotissa vaihtoehdot ovat vain päällä ja poissa.

Parempi kuin Fiesta ST?

Kyvykkyydestä huolimatta Peugeot toimii mainiosti myös rauhallisessa ajossa. Voimanlähteen sitkeys tekee taajama-ajosta vaivatonta. Urheilullisuutta ei pääse unohtamaan, kiitos sopivasti murisevan pakoputkiston.

Peugeot 208 GTi

Näyttävien urheiluistuinten sivutuet ovat pehmeät. Autoon on vaivaton kulkea, mutta mutkissa kaipaisi parempaa tukea. Ajoasento vaatii totuttelua, sillä polkimet ovat oudon lähellä ohjauspyörää. Totuttelulla raajat löytävät oikeat paikkansa, mutta pitkillä matkoilla selkä kaipaa jämäkämpää ristiselän tukea.

Riittävätkö Peugeotin kyvyt Fordia vastaan? Se on mielipideasia. Päivittäisessä ajossa ranskalaisen mukavampi alusta ja hienostuneempi sisusta vetävät pidemmän korren. Fiestasta taas irtoaa helpommin iloa, toisaalta 208 lienee palkitsevampi ratapäivillä. Tasapeli, jossa makuasiat ratkaisevat.

Yksi asia on kuitenkin selvä. Peugeot 205 GTi:hin vertaamisen voinee lopettaa, 208 GTi by Peugeot Sport pärjää hienosti omillaan.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport

Hinta alkaen

33 723 €

Moottori

1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto

Teho

153 kW (208 hv), 6 000 r/min

Vääntö

300 Nm (3 000 r/min)

Vääntö

300 Nm (3000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

6,5 s

Huippunopeus

230 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

125 g/km

Mitat

pituus 3973 mm, leveys 1739 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2538 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat