17.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: Ranska hyökkää huipulle: Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Peugeot Sport -kilpaosaston kädenjälki näkyy ja tuntuu. Hyvää: Moottori, ajettavuus, sisusta. Huonoa: Vaihteensiirto, ajoasento vaatii tottumista Yksi automaailman perinteistä on viitata jokaisessa sporttisia Peugeoteja käsittelevässä tekstissä 205 GTi:hin. Terrierimäisellä innokkuudella sydämet kahdeksankymmentäluvulta sulattanut 205 on hehkutuksen arvoinen, mutta nyt on aika katsoa tulevaisuuteen. Jos Peugeot 208 GTi by Peugeot Sportin nimestä ei selviä Peugeot Sportin panostus, voi asiasta varmistua C-pilareiden Peugeot Sport –teksteistä. Vitsailu sikseen, RCZ-R ja 308 GTi -mallien jälkeen Peugeotin kilpaosasto on ollut vakava nimi myös katuautopuolella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Vakavia muutoksia Peugeot Sportin versio 208 GTi:stä erottuu mustilla kaarilevikkeillä ja helmoilla, madalletulla alustalla ja 18-tuumaisilla vanteilla. Auton tekniset muutokset periytyvät 208 GTi 30th Anniversary -erikoismallista, jolla juhlittiin juuri 205 GTi:n merkkipäivää. Kaarilevikkeet kätkevät tavallisesta GTi:stä 22 millimetriä leventyneen eturaidevälin, takana lisämillejä on 16. Etuakselin tärkein muutos on torsen-tyyppinen tasauspyörästön luistonrajoitin. Myös välitykset ovat tavallista GTi:tä lyhyemmät. Muutokset viimeistellään Michelinin erinomaisilla Pilot SuperSport -renkailla ja Alconin nelimäntäisillä etujarruilla. Muutoksia ei tehdä turhaan, Peugeot Sport hyökkää tosissaan Ford Fiesta ST:n kimppuun. Nöyrää voimaa 208 GTi luottaa 308-isoveljensä tavoin 1,6-litraiseen THP-moottoriin, tällä kertaa sopivasti 208 hevosvoimaisena versiona. Voimanlähteen kehuttu nöyryys ja alhainen kulutus ovat läsnä myös 208:ssa, mutta kierrosalueen yläpäässä luonne on 270 hevosvoimaista painosta latteampi. Nöyrä moottori ei vaadi liiaksi vaihtoja, mutta kuusiportaisen laatikon vaihteensiirto saisi olla sulavampi. Fiestan pikkuautomaisen hauskuuden jälkeen Peugeot tuntuu vakavammalta. Auton ydin vaatii rohkaisua, kaasu tulee avata aivan liian aikaisin. Silloin torsen-tasauspyörästön ansiosta 208:n keula imeytyy mutkiin – tunnelma on vähän kuin lapsena jäälle rakennetussa napakelkassa. 208 GTi by Peugeot Sportin alusta on jämäkkä, mutta taajamassa ripauksen Fiestaa mukavampi. Vauhdin kasvaessa jousitus ja iskunvaimennus toimivat hienosti, eikä huonokuntoisemmillakaan teillä tarvitse hidastella auton takia. Peugeotin ajolinjaa on helppo trimmata kaasulla, ja saapa auton perän irtikin reippaalla nostolla. Taipumus yliohjata moottorijarrulla koitui muinoin monen 205 GTi:n (ja valitettavasti myös kuljettajan) kohtaloksi. 208:n käytös on ennakoitavaa ja rauhallista, ja räikeimmät yliyrittämiset oikaistaan ajonvakautusjärjestelmällä. Valitettavasti järjestelmästä puuttuu Fiestasta tuttu urheiluasetus, Peugeotissa vaihtoehdot ovat vain päällä ja poissa. Parempi kuin Fiesta ST? Kyvykkyydestä huolimatta Peugeot toimii mainiosti myös rauhallisessa ajossa. Voimanlähteen sitkeys tekee taajama-ajosta vaivatonta. Urheilullisuutta ei pääse unohtamaan, kiitos sopivasti murisevan pakoputkiston. Näyttävien urheiluistuinten sivutuet ovat pehmeät. Autoon on vaivaton kulkea, mutta mutkissa kaipaisi parempaa tukea. Ajoasento vaatii totuttelua, sillä polkimet ovat oudon lähellä ohjauspyörää. Totuttelulla raajat löytävät oikeat paikkansa, mutta pitkillä matkoilla selkä kaipaa jämäkämpää ristiselän tukea. Riittävätkö Peugeotin kyvyt Fordia vastaan? Se on mielipideasia. Päivittäisessä ajossa ranskalaisen mukavampi alusta ja hienostuneempi sisusta vetävät pidemmän korren. Fiestasta taas irtoaa helpommin iloa, toisaalta 208 lienee palkitsevampi ratapäivillä. Tasapeli, jossa makuasiat ratkaisevat. Yksi asia on kuitenkin selvä. Peugeot 205 GTi:hin vertaamisen voinee lopettaa, 208 GTi by Peugeot Sport pärjää hienosti omillaan. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Peugeot 208 GTi by Peugeot Sport Hinta alkaen 33 723 € Moottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto Teho 153 kW (208 hv), 6 000 r/min Vääntö 300 Nm (3 000 r/min) Vääntö 300 Nm (3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,5 s Huippunopeus 230 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 125 g/km Mitat pituus 3973 mm, leveys 1739 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2538 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?