24.5.2016

Koeajo: Range Rover on maastoautojen kummisetä

Range Rover

Range Rover on maastoautoista ensimmäinen. Hyvää: tyylikkyys, mukavuus, maastokykyisyys. Huonoa: navigaatiojärjestelmä turhankin perinteikäs.

Niin upea auto kuin Audi SQ7 onkin, sillä ajaessa ei voi välttyä pohtimasta suureen katumaasturiin liittyviä imagoasioita. Suojatietä ylittävien jalankulkijoiden katseet kyseenalaistavat myös BMW X5:n ja muut kilpailijat. Mukava ja tilava katumaasturi mielletään helposti pelkäksi statussymboliksi.

Olisi valheellista väittää, etteikö myös Range Rover kääntäisi päitä. Auton valtavaa kokoa korostavat klassisen kulmikkaat, mutta tyylipuhtaat linjat.

Range Roverin etuna on aika. Seitsenkymmentäluvulla esitelty Land Roverin ja henkilöauton yhdistelmä ehti muodostua käsitteeksi kauan ennen katumaasturibuumia. Siksi Range Roveria ei joudu selittelemään – eikä kukaan kyseenalaista sen maastokykyä. Edullisimmillaan ohjaksiin pääsee 145 448 eurolla.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Metsään ja takaisin

Koeajettuna tasan 200 000 euroa maksavaa mobilisoitua kartanoa ei kehdannut viedä metsään. Jos olisi kehdannut, olisi sieltä teknisten tietojen perusteella päässyt myös pois: alennusvaihteistoa ja keskitasauspyörästön lukitusta täydentää Autobiography-varustetasossa Terrain Response 2 -luistonestojärjestelmä.

Range Rover

Land Roverin kehittämä järjestelmä perustuu pyöräkohtaiseen pidon mittaamiseen ja hallintaan. Renkaiden sutimista pyritään välttämään, sillä tyhjää lyövä pyörä kaivaa autoa syvemmälle. V8-malleihin saa tasauspyörästön lukon myös taka-akselille.

Ääripaikkoihin Range Roverinsa vievän kannattaa ruksata lisävarustelistalta 577 euroa maksava kahluusyvyyden tunnistin. Ilman sitä tehtaan sallima 90 sentin kahluusyvyys voi vahingossa ylittyä.

Kauttaaltaan nahkaa

Kahluuta ja kauppareissuja mukavoittaa ilmajousitus. 22-tuumaisista vanteista huolimatta suuretkin töyssyt ylittyvät lähes edustusautomaisesti. Myös alhainen melutaso miellyttää.

Range Rover sisusta

Korkeudensäätö tapahtuu Range Roverissa poikkeuksellisen nopeasti, ja yläasennossa maavaraa riittää 296 milliä.

Pysäköitynä Range Rover niiaa sisäänkulkukorkeuteen, jotta ylelliseen ohjaamoon pääsee vaivatta. Sisätiloja hallitsee nahka. Istuimet, ovet, kojelauta ja jopa kauhukahvat ovat verhoiltu pehmeällä nahalla. Alcantaraa muistuttavan kattoverhoilunkin voi vaihtaa nahaksi 1 731 eurolla!

Tyylikkyys, maastokykyisyys ja ylellisyys ovat brittiperinteiden mukaisesti kunnossa. Ympäristöystävällisyydestäkään autoa ei voi moittia. Paras Autobiography-varustetaso on nyt saatavilla pienimmällä TDV6-dieselmoottorilla. Aivan luvattuun 6,9 litraan dieseliä sadalla kilometrillä ei koeajossa päästy, mutta reilun litran suurempaakin kulutusta voi pitää kohtuullisena sekalaisessa ajossa. Voimavarat riittävät vaivattomaan etenemiseen.

Tunteet pelissä

Upean kokonaisuuden heikkous on viihde-elektroniikka. Kojelaudan keskinäyttö on karkea ja käyttöliittymä kömpelöhkö. Lohtua tuo erittäin kätevä jaetun ruudun toiminto, jossa katselukulmasta riippuen näytöltä näkee kahta eri kuvaa. Kuljettaja voi siis tarkkailla navigaattoria, kun matkustaja nauttii elokuvasta!

Range Rover

Range Rover on hulppea ajoneuvo. Kylmän objektiivisesti katsottuna esimerkiksi edellä mainittu Audi Q7 päihittää brittiklassikon niukasti lähes jokaisella osa-alueella, kenties maastoajo unohtaen.

Harva ajoneuvo pystyy kuitenkaan tarjoamaan Range Roverin kaltaista yhdistelmää edustusautomaista mukavuutta, työkonemaista maastokykyä ja ajatonta tyylikkyyttä. Statussymbolin sijaan Range Roverin ratissa tuntee ajavansa jotain erityistä.

Teksti Lauri Ahtiainen Kuvat Lauri Ahtiainen ja Jari Saarentaus

Range Rover TDV6 Autobiography

Hinta alkaen

181 659 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

200 197 €

Moottori

2 993 cm³, 6-sylinteriä, ahdin, 8-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

190 kW (258 hv), 3750 r/min

Vääntö

600 Nm (2000 r/min)

Vääntö

600 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

7,9 s

Huippunopeus

210 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 6,9 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

182 g/km

Mitat

pituus 4999 mm, leveys 2200 mm, korkeus 1835 mm, akseliväli 2922 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat