12.10.2017

Range Rover – lataushybridi ja lyhyt historiikki

Range Rover lyhyt historia hybridi P400e

Uunituoreen hybridimallin yhteydessä katsomme myös Range Roverin menneisyyteen.

Range Roverin pitkässä historiassa otettiin jälleen uusi askel, sillä nyt vuorossa on ladattava hybridimalli. Mallimerkinnällä P400e tunnettava hybridi yhdistää 2,0-litraisen ja 300-hevosvoimaisen Ingenium-bensiinimoottorin 116 hevosvoiman sähkömoottorin pariksi.

Yhteensä 404 hevosvoiman järjestelmäteho ja 640 newtonmetrin yhteisvääntö riittävät maasturiklassikon vaivattomaan liikkumiseen. Pelkällä sähköllä P400e:llä voi liikkua 51 kilometriä ja malliversion yhdistetty NEDC-kulutus on 2,8 litraa 100 kilometrillä, CO2-päästöjen ollessa 64 g/km.

Range Rover lyhyt historia P400e hybridi

Ladattava hybridi ja uudistuneet sisätilat ovat kuitenkin vain uusin askel Range Roverin historiassa. Varsinainen tarina alkaa lähes 50 vuoden takaa – nimellä Velar.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alussa oli Range Rover – ja Velar

Ensimmäinen Range Rover esiteltiin vuonna 1970. Perinteikkäälle Land Roverille sen tilusmaasturiversio oli iso juttu, sillä yhtiö tavoitteli Rangella uudenlaista asiakaskuntaa. Huomioitavaa oli myös, että alkuperäinen RR saapui mallistoon kaksiovisena eli niin sanottuna Classicina.

Range Rover Velar

Kehitysvaiheen aikana mallista käytettiin nimeä Velar ja valmistajana nähtiin mystinen Velar of Croydon. Oliko kyseessä nokkelaa latinantaitoa sanasta velare (kätkeä tai piilottaa), vaiko insinöörien laiskuus ja LAnd RoVErin mallikirjaimista koottiin uusi sana prototyyppien nokalle? Joka tapauksessa nimi tuotiin Range Rover -mallistoon jälleen tänä vuonna.

Range Rover lyhyt historia

Maastokannuksia hankkimassa

Seuraavina vuosina Range Roverit reissasivat ympäri maailmaa ansaitsemassa maastoauton kannuksiaan. 1972 mallilla matkattiin peräti 18 000 mailia Britannian armeijan matkassa. Reissuun sisältyi erittäin vaikeakulkuisen Dariénin alueen ylitys Panaman ja Kolumbian rajalla. Yksistään 250 mailin (400 km) kului peräti 99 päivää.

Range Rover lyhyt historia

1977 Range Roverilla osallistuttiin puolestaan kaikkien aikojen pisimpään ralliin. Matkaa Lontoosta Sydneyhin kertyi peräti 30 000 kilometriä. Suoritus kannatti, sillä Range Roverille irtosi voitto 4x4-luokassa.

1979 voitto irtosi puolestaan ensimmäisessä koskaan järjestetyssä Pariisi–Dakarissa. Range Rover uusi saavutuksen myös 1981.

Teknistä kehitystä

1980-luvulle saavuttaessa Range Roverin kaavaa kehitettiin eteenpäin erilaisin teknisin askelin. 1981 tuotannossa nähtiin sekä neliovinen Range Rover että ylellinen erikoiserä 'In Vogue'.

Vuosi 1982 toi mukanaan ensimmäisen automaattivaihteiston ja vuonna 1985 dieselmoottorilla varustettu Range Rover "Bullet" rikkoi peräti 27 erilaista nopeusennätystä. Näistä vaikuttavin lienee 24 tunnin taivaltaminen yli 160 km/h keskinopeudella.

1989 RR nappasi haltuunsa ensimmäisen ABS-jarruilla varustetun maasturin tittelin ja 1992 järjestelmä kehittyi jo elektroniseksi luistonestoksi. Samalla varustelistalle saapui myös automaattinen ilmajousitus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Solihullin sukupolvet

Range Rover lyhyt historia P38
Toisen sukupolven Range Rover (P38).

Vuonna 1994 alkuperäinen Range Rover sai väistyä toisen sukupolven mallin tieltä – olihan ensiesittelystä kulunut jo peräti 24 vuotta! Sen jälkeen mallin ajanmukaisuudesta on pidetty tiiviimmin huolta. Vuonna 2001 nähtiin kolmas Range-polvi ja heti perään 2002 mallin valmistusmäärä ylitti jo 500 000 kappaletta.

2012 esitelty neljäs Range Rover oli samalla ensimmäinen maasturi, jossa käytettiin täysalumiinista korirakennetta. 2015 ja 2016 nähtiin ylellinen SVAutobiography ja tehokas SVAutobiography Dynamic.

Ylellinen ja vaikeaniminen Range Rover SVAutobiography

Lyhyen historiikin viimeisenä merkintänä onkin nyt uusi P400e-hybridimalli, vieden klassisen luksusmaasturin uusille urille.

Lähde ja kuvat: Land Rover

Luetuimmat