24.3.2014 Ajoneuvot Koeajo: Range Rover Evoque Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yhdeksänportainen automaattivaihteisto jouheuttaa matkantekoa. Hyvää: automaattivaihteisto, muotoilu. Huonoa: näkyvyys takaviistoon, hinta. Uudistuneen Range Rover Evoquen merkittävin kehitysaskel on uusi automaattivaihteisto, joka on saanut kolme porrasta lisää. Evoquesta tulee näin maailman ensimmäinen henkilöauto, jossa on yhdeksän vaihdetta. Vaihteiden määrän kasvattaminen ei ole itseisarvo tai huomionkipeyttä. Ratkaisu tuo useita etuja niin ajamisen kuin taloudellisuuden näkökulmasta. Koeajo jakautui varsin tasaisesti kaupunki- taajama ja maantieajon kesken. Yhdessä automaattisen sammutusjärjestelmän kanssa luvattu keskikulutus on saatu kuristettua kuuteen litraan, johon on koeajossa mahdoton yltää. Kulutus nousi hitusen yli seitsemän litran. Dieselmoottori tarjoaa käyttöön 190 hevosvoimaa. Etenemiskyvyt ovat erinomaiset myös kehnokuntoisilla teillä, kiitos sitkaan väännön (420 newtonmetriä) ja herkkätoimisen nelivedon. Ripeyttäkin löytyy, sillä kiihdytys nollasta sataan taittuu 8,5 sekuntiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sopivasti annosteltuna Ajossa aiempaa tiheämmät vaihdevälit tuovat mukanaan vaivattomuuden. Auto kiihtyy kerkeästi koostaan huolimatta, voima on sopivasti annosteltuna käytössä laajalla kierrosalueella ja sitkeyttä riittää olipa edessä ohitus tai ylämäki. Vaihtohetkien havaitsemiseksi saa olla tarkkana. Hetken huoahdus on niin lyhytkestoinen, ettei siihen arkiajossa kiinnitä minkäänlaista huomiota. Yllättävän ja voimallisen kiihdytystarpeen tullen uusi vaihteisto kykenee hyppäämään yhden tai kahden vaihteen yli alaspäin. Se rivakoitaa nopeuden kerimistä. Maavaraa kaupunkiin Alin vaihteista on välitetty huomattavasti lyhyemmäksi verrattuna kuusiloviseen automaattiin. Ratkaisu kohentaa Evoquen maastoajo-ominaisuuksia, joskin ominaisuus voi jäädä ulosmittaamatta. Evoquella on lysti ylittää aamuyön aurauksen jäljiltä jäätyneet lumivallit. Harva omistaja kuitenkaan vie näyttävän ja tyyriin katumaasturin todellisiin koettelemuksiin maaaston puolelle, alttiiksi kolahduksille ja maalipinnan raapiutumisille. Metsämiehet möyrivät asvalttiteiden ulkopuolella aivan toisilla autoilla, joita edustavat esimerkiksi Lada Niva ja Toyotan lantikka. Evoquen ratin takaa näkee hyvin muun liikenteen. Turvallisuuden tunnetta luovat mukautuva vakionopeudensäädin, törmäysvaroitin ja automaattinen hätäjarrutus. Kuski voi valita käyttöön myös pelkän etäisyyden varoitustoiminnon ilman nopeudensäätöä. Laskeva kattolinja mataloittaa autoa ja takaikkunan. Ikävä kyllä näkyvyys takaviistoon ei ole Evoquen valtti, mutta sen kestää, sillä auto näyttää ulkoa hyvältä: räväkimpiä autoluokassaan. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Range Rover Evoque 2.2 SD4 Aut Dynamic Hinta alkaen 70 544 € Koeajetun auton hinta varusteineen 77 594 € Ajoneuvovero 286 €/ v Käyttövoimavero 482 €/ v Moottori dieselmoottori, ahdin, etuveto, 9-vaihteinen automaattivaihteisto, neliveto Teho 140 kW (190 hv), 3500 r/min Vääntö 420 Nm (1750 r/min) Vääntö 420 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,5 s Huippunopeus 195 km/h Kulutus l/ 100 km 7,2 (kaup.) / 5,3 (maant.) / NEDC-kulutus 6,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 159 g/km Mitat pituus 4355 mm, leveys 1900 mm, korkeus 1605 mm, akseliväli 2660 mm Tavaratila: 575 l Omamassa: 1750 kg Muu tieto perävaunumassa jarruin 1800 kg Euro NCAP 5 tähteä Ecotest Ei testattu Matkanjatkamispalvelu 3 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?