Ajoneuvot | Uutinen | 24.7.2017

PSA tarkentaa autonomiasuunnitelmiaan: taso 3 vuonna 2020

Ensimmäisenä autonomiakehitykseen lähtee DS. Vastahankitun Opelin osuus suunnitelmissa on tosin vielä kysymysmerkki.

Jaa artikkeli

Ranskalaiskonserni PSA on kertonut suunnitelmansa lähivuosien autonomiakehitykselle. Vuonna 2018 yhtiö aloittaa toisen autonomiatason esiinmarssin DS 7 Crossback -lippulaivamaasturilla. Tason 2 toimintoihin kuuluu muun muassa pysäköintiautomatiikka ja Connected Pilot, joka vahtii auton sijaintia kaistalla ja läheisten autojen toimintaa. Hiukan DS-malliston jälkeen vuorossa ovat Peugeotin ja Citroënin mallit, Opelin roolin ollessa arvioinnin kohteena tuoreen yrityskaupan jäljiltä.

Taso 3 vuonna 2020

Vuonna 2020 nähdään autonomiataso 3, tarkoittaen esimerkiksi itsenäistä etenemistä liikenneruuhkassa ja moottoritieolosuhteissa. Autonomian kolmostaso koetaan usein vaikeana, sillä ajoneuvon tulisi vaatia kuljettajan huomiota liikenteeseen tarpeeksi pitkällä varoitusajalla. Ford ja Volvo ovat esimerkiksi ilmoittaneet, että ne eivät tule tarjoamaan autonomiataso 3:n ajoneuvoja. Toyota piti puolestaan tasoa haasteellisena tammikuisessa lehdistötilaisuudessaan.

PSA on ollut kehitystöissään tyytyväinen raja-arvoihin, joissa vastuun siirtyminen takaisin kuljettajalle on tapahtunut. Tekniikan taustalla on PSA:n tuleva New Electronic Architecture -sähköarkkitehtuuri, joka esitellään 2020 PSA:n EMP2-alustarakenteen yhteyteen.

PSA tarkentaa autonomiasuunnitelmiaan

Todellista autonomiaa 2025

Tietyissä liikennetilanteissa autonominen auto, eli taso 4, saavutetaan ranskalaisvalmistajan mielestä vuonna 2025. Samoihin aikoihin vuorossa on myös täysin autonominen taso 5. Yhtiön 20 itseajavaa prototyyppiautoa ovat keränneet jo 125 000 kilometriä testidataa eurooppalaisilta liikenneväyliltä.

Vastuukysymyksissä PSA seurailee Yhdistyneiden kansakuntien Euroopan talouskomission (UNECE) pyrkimyksiä niin sanotusta mustasta laatikosta, jonka avulla voitaisiin selvittää, kuka tai mikä oli onnettomuushetkellä ajovuorossa. Samalla konserni on yhteistyössä myös vakuutusyhtiöiden kanssa siitä, miten autonomisten autojen vakuutukset tulevat kehittymään.

– Minusta kyseessä on vakuutuskysymys eikä vastuukysymys. Meidän julkistamamme autot vakuutetaan, joten ei ole ongelmaa uhrien korvausten suhteen, kommentoi PSA:n autonomisen ajamisen julkisuuspäällikkö Jean-Francois Huere.

Kommentti on kohdistettu muun muassa Volvon esittämään linjaan, jossa ruotsalaismerkki lupaa ottavansa täyden vastuun autonomisten autojensa tekemisistä.

Lähde: Automotive News Kuvat: DS

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Citroën