14.9.2017 Ajoneuvot Premiumia kiinalaisittain – Wey ja merkillinen tarina Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miltä kiinalainen premium tuntuu tänään? Vielä toistaiseksi ”kiinalainen auto” on helppo keino saada eurooppalaiset automiehet ja –naiset hymyilemään. Yleensä keskustelu johtaa Landwind -maasturin katastrofaalisiin törmäystestituloksiin. Naureskellessa usein unohtuu se, miten suuret markkinat Kiinassa ovat. Vuonna 2016 Kiinassa valmistettiin yli 28 miljoonaa autoa. Samaan aikaan Yhdysvalloissa oli tyydyttävä 12 miljoonaan, Saksassa vain kuuteen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kasvua nimenvaihdolla Yksi suurimmista paikallisista valmistajista, Great Wall Motor, myi viime vuonna 1,07 miljoonaa autoa. Samaan pystyvät kiinalaismarkkinoilla vain Volkswagen ja General Motors. Nyt Great Wall hakee lisää volyymiä tähtäämällä premiumluokkaan. Kiinan vaurastuvalle keskiluokalle ei enää riitä pyörille pääsy, autolta halutaan statusta. Uusi tarina aloitetaan uudella brändillä, joka lainaa nimensä yrityksen perustajalta Jack Weyltä. Jos nimi kuulostaa yllättävän länsimaalaiselta, se on juuri sitä: Wei Jianjunina syntynyt Grear Wallin isä vaihtoi jopa nimensä länsimaalaisemmaksi saadakseen uutuusmerkille hohtoa. Maasturit nousussa Tämän vuoden Shanghain autonäyttelyssä esitelty autonvalmistaja Wey keskittyy katumaastureihin. Maasturit valtaavat Kiinan markkinoita, viime vuonna niiden osuus oli jo 37 prosenttia uusien autojen myynnistä. Wey ei pääse helpolla. Ulkomaalaismerkit vahvistavat asemiaan lisäämällä maastureita. Toinen kiinalaismerkki Geely tuo loppuvuodesta myyntiin uuden Lynk & Co -merkkinsä katumaasturin, joka kätkee myöskin Geelyn omistaman Volvon perusrakenteen. Wey esittäytyy vahvasti kiinalaisena, mutta taustalle on haettu länsimaalaista osaamista. Jack Wey perustelee uutta yläluokan merkkiä perinteisin syin Bloombergille antamassaan haastattelussa. Katumaasturit, etenkin kalliit sellaiset, myydään korkeammalla katteella kuin tavalliset henkilöautot. Tarkoitus on siis rikastuttaa emokonserni Great Wallia ja kasvattaa konsernin merkkitarjontaa. Vaikka Wey ei vielä myy autoja Kiinan ulkopuolelle, on valmistaja tuonut Frankfurtin autonäyttelyyn joukon katumaastureita. Emokonserni Great Wall haluaa kasvua ulkomailta, ja sen saavuttamisessa lippulaivamerkki Wey nähdään tärkeässä asemassa. Läsnäolo merkittävässä eurooppalaisessa autonäyttelyssä toimii testilaboratoriona, jossa samalla totutetaan ja testataan saksalaiskuluttajia ideaan kiinalaisluksuksesta. Wey P8. Miltä se tuntuu? Pikavisiitti Wey P8 -maasturiin saa pohtimaan tulevaa. Auto on ladattava hybridi, jonka vasenta etulokasuojaa koristaa meidänkin sähköautoissa nähty Type 2 -latausportti. Auton muodoista löytää viittauksia lukuisiin meidän markkinoilla haluttavina pidettäviin autoihin, mutta minkään yksittäisen mallin kopio Wey ei ole. Linjoista puuttuu kypsyys. Se jokin, joka saa auton näyttämään omalta itseltään. Ajatukset harhailevat Grand Theft Auto -peleihin, joiden kuvitteellisessa ajokkivalikoimassa on samaa sieluttomuutta. Mutta ei P8 ruma ole. Sisustakaan ei aiheuta myötähäpeää tai tirskahduksia. Muotokieli jatkaa ulkokuoren linjaa, mutta materiaaleissa tai osien sovituksissa ei ole suurta vikaa. Ajamatta Weystä saa toki hyvin pinnallisen kuvan. Teknisiä tietoja googlettamalla paljastuu lopulta valmistajan englantia puhuva sivusto. Kiihtyvyydeksi kerrotaan 6,5 sekuntia, ilmeisesti sataseen, ja kulutukseksi luvataan 2,3 litraa. Sadalla kilometrillä kai sekin. Perusteet ovat kuitenkin kunnossa: yhdistelmä etuakselin polttomoottoria ja taka-akselin sähkövoimaa tuo suoraan mieleen Volvon T8-mallit. Tarjolla on myös automaattista hätäjarrutusjärjestelmää ja kuljettajan vireystilan vahtia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Haastava Eurooppa On vaikea arvioida miten Wey sitten pärjäisi Euroopassa. Suhtaudumme kaikkeen uuteen hieman epäillen, ja vieraisiin automerkkeihin perin epäillen. Jopa sisäänpäin lämpiävästi: Lexuskin on taistellut neljännesvuosisadan ajan paikastaan suurten saksalaisten rinnalla. Eikä kukaan ikinä ole epäillyt tuotteen laatua. Kiinassa P8-mallin polttomoottoriserkku Wey VV7s:n hinnaksi kerrotaan 167 800 yuania eli noin 21 500 euroa. Rahalla saa 230 hevosvoimaisen 2-litraisen turbomoottorin kaksoiskytkinvaihteistolla. Vertailun vuoksi 184 hevosvoimainen BMW X3 sDrive20i maksaa 421 000 Yuania eli 54 000 euroa. Tuotteet tuskin ovat aivan vertailukelpoisia ja hinnoista saattaa puuttua lisäkuluja, mutta ero pistää miettimään. Vielä tänään Wey ei ole uhka Euroopan autoteollisuudelle. Kenties Weystä ei meidän markkinoilla enää koskaan kuulla. Mutta kiinalaisista varmasti kuullaan. Wey on tullut kauas vuoden 2005 Landwindistä. Vauhti tuskin hidastuu seuraavan kymmenen vuoden aikana. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version - Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 11.4.2024 Liikenneturvallisuus Suomessa myytävä turvaistuin hajosi törmäyskokeessa – aiheuttaa vakavan loukkaantumisriskin lapselle 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?