Ajoneuvot | Koeajo | 13.9.2016

Koeajo: Porsche Panamera on teknologinen taidonnäyte

Ei enää vain sisäistä kauneutta. Hyvää: hämmästyttävä tekninen taidonnäyte, Turbon takasiipi. Huonoa: Kosketusnäytön käyttöliittymä vaatii tottumista.

Jaa artikkeli

Kämmenet puristavat kolmipuolaista urheiluohjauspyörää. Näkökentässä erottuvat suuri pyörintänopeusmittari sekä lokasuojien kohoumat. Tunnelma on ehtaa Porschea.

Porsche Panamera 4S etenee läpi avarien peltoaukeamien ja jyrkkien serpentiinien. Mutkainen ja mäkinen tie Alpeilta Müncheniin on erinomainen testi painavalle ja kookkaalle autolle.

Arvokas keula kääntyy ahnaasti mutkiin, kiitos pitkältä lisävarustelistalta valikoidun nelipyöräohjauksen. Kaasun voi avata ajoissa, ja 440 hevosvoimaa huolehtivat auton nopeasti seuraavalle suoralle.

Porsche Panamera

Porsche Panamera 4S

Urheilupakoputkistosta kantautuvat sävelet muistuttavat kuusisylinterisiä bokserimoottoreita. Sylintereitä on kyllä kuusi, mutta ne on järjestetty V:n muotoon. Sylinteriryhmien välistä on löydetty tilaa kahdelle pakokaasuahtimelle.

Viiveettä reagoivan voimanlähteen yltäkylläisestä voimasta nautiskellessa on helppo unohtaa uuden Audi S4:n hyödyntävän samaa moottoria. Upeaa kokonaisuutta heikentää vain keinotekoinen pauke, joka syntyy jokaisella kaasunnostolla.

Leikkiä fysiikalla

Iskunvaimennus jäykimpään asentoon säädettynä Panamera on kotonaan nopeilla alppiteillä. Suuretkaan heitot eivät horjuta painavaa koria. Saksalaiset kehuvat ajettavuuden perustuvan Porsche 4D Chassis Control -järjestelmään, joka verkottaa alustan, ohjauksen ja voimansiirron järjestelmät yhteistyötä tekeväksi kokonaisuudeksi.

Porsche Panamera

Taajamaan saapuessa vauhti tipahtaa viiteenkymmeneen kilometriin tunnissa. Rauhallisessa ajossa arvostaa mukavuutta, jonka mahdollistaa kolmikammioisen ilmajousituksen 60 prosenttia kasvanut ilmatilavuus. Ei Panamera Mercedes-Benzin S:ää tai BMW:n 7-sarjaa pehmeydessä haasta, mutta epämukavaksi autoa ei tohdi moittia.

Koeajoauton keltaiset jarrusatulat paljastavat perhepizzan kokoiset jarrulevyt hiilikuitukeraamisiksi. Korkeissa lämpötiloissa väsymättä työskentelevät arvokkaat jarrut herättävät kunnioitusta parkkipaikoilla, mutta Suomen nopeuksilla vakiopysäyttimetkin ovat enemmän kuin riittävät.

Tehokkaat jarrut ovat joka tapauksessa välttämättömät. Kuljettajan kera 1 945 kiloa painavaa Panamera 4S:ää ajaessa unohtaa helposti raahaavansa mukanaan viiden metrin edustusautoa, jonka voi varustaa säädettävillä, lämmitettävillä, jäähdytettävillä, hierovilla ja kaadettavilla takaistuimilla.

Kauneusleikattu

Ensimmäisen sukupolven Panamera onnistui upeasti lähes mahdottomalta kuulostavassa tehtävässä yhdistää urheilu- ja edustusautoa. Haastavassa insinöörityössä onnistuminen sai kylmää vastapainoa muotoilusta, joka venytti klassiset 911-linjat väkivaltaisesti viisioviseen muottiin.

Porsche Panamera

Panameran toinen sukupolvi onnistuu tavoitteissa, jotka edeltäjältä jäivät saavuttamatta. Erityisesti perän linjat on piirretty uudelleen. Hyppyyn valmistautuvan sammakon sijaan auto näyttää nyt arvokkaalta viisioviselta 911-mallilta.

Linjat voidaan tulevaisuudessa venyttää vaivatta myös farmarimuotoon. Panamera ensiesittelee Porschen kehittämän MSB-perusrakenteen, johon tulevaisuudessa perustuvat myös Bentleyt ja Audin huippumallit.

Panameran linjakkaat muodot ovat venyttäneet autoa 34 millimetriä edeltäjäänsä nähden, mutta muut mitat ovat pysyneet lähes ennallaan.

Sisätiloja hallitsevat selkeän ajattomat muodot, mutta peilikiiltävät pinnat ja suuret näyttöpaneelit viestivät katseen olevan tulevaisuudessa.

Porsche Panamera

Porsche Panamera 4S Dieselin mittaristo

Kaksi näytöistä on sijoitettu mittaristoon perinteisen pyörintänopeusmittarin ympärille. Kartta ja muu informaatio ovat vaivattomasti esillä, mutta kuljettaja jää kaipaamaan laajempia räätälöintimahdollisuuksia. Jos oikeaan ruutuun valitsee navigaattorin kartan, miksi ajotietokonetta ei voi siirtää vasempaan näyttöön?

Katse tulevaisuudessa

Keskikonsolia hallitsee suuri 12,3-tuumainen kosketusnäyttö. Käyttöliittymä on luonnollinen ja suomenkielinen. Järjestelmä hallitsee niin Carplay-näytönpeilaukset kuin nettipohjaiset osoitehaut, mutta toimintomäärän runsaus saa ajoittain kaipaamaan saksalaiskilpailijoiden ohjainrullaa.

Ilmastointia ja ajoasetuksia säädetään mustan peilipinnan läpi hohtavilla hipaisukytkimillä. Suurta ilmasuutinta hallitaan päänäytöltä, joka on turhaa kikkailua.

Porsche Panamera

Muita teknisiä hienouksia ovat eläimet ja ihmiset havaitseva lämpökamera ja edellä mainitun vaaroista valomerkein varoittavat ja ajotilanteeseen mukautuvat ledimatriisivalot.

InnoDrive-niminen järjestelmä yhdistää mukautuvan vakionopeudensäätimen kolmiulotteiseen karttatietoon, mahdollistaen tulevien mutkien, mäkien ja nopeusrajoitusten ennakoinnin kolmen kilometrin päähän. Järjestelmä saapuu vaiheittain vuoden 2017 alusta alkaen, mutta Suomi ei kuulu ensimmäiseen aaltoon.

Kolme moottoria

Porsche Panamera

Panamera 4S Dieselin moottoritilaa hallitsee tylsä muovi.

Kuusisylinterisen Panamera 4S:n lisäksi tarjolla on nelilitrainen V8 bensiini- ja dieselkäyttöisenä. Kaikkia voimanlähteitä yhdistää uusi sulavatoiminen kahdeksanportainen PDK-kaksoiskytkinvaihteisto ja neliveto.

Mustasta pistoolista tankattavaa Panamera 4S Dieseliä ei kannata ylenkatsoa. Matalasti muriseva moottori on perua Audi SQ7:sta, joskin sähköinen ahdin jäänyt matkasta. Porschen virityksillä moottori tuottaa 850 newtonmetriä ja 422 hevosvoimaa. Lukemat riittävät 285 kilometriin tunnissa, mikä oikeuttaa maailman nopeimman dieselin arvonimeen.

Porsche Panamera

Porsche Panamera 4S Diesel

Saksan vapaita nopeuksia hyödyntävästä koeajosta huolimatta Panamera 4S Dieselin keskikulutus jää alle yhdeksään litraan sadalla. Varsin upea saavutus kaksitonniselta autolta.

Turbo mykistää

Perillä Münchenissä odottaa malliston herkku, Panamera Turbo. Lippulaiva kätkee kykynsä voimakkaammin muotoillun etupuskurin taakse. Keulalla on uusi nelilitrainen V8-moottori, jonka pakokaasuahtimet on sijoitettu V6-mallin tavoin sylinteriryhmien keskelle.

Porsche Panamera

Porsche Panamera Turbo

Moottori korvaa VW-konsernin nykyisen nelilitraisen, jota käytetään lukuisissa malleissa Bentleystä Audi RS 6:een.

Tekniset yksityiskohdat riittävät kertomaan vain pienen osan kokemuksesta. Kello kertoo 2 070 kiloisen ajoneuvon sinkoutuvan sataseen noin 3,6 sekunnissa, mutta aivojen rekisteröimä loputon työntö jättää vahvemman muistijäljen.

Panamera Turboa takaviistosta tarkkailevat voivat erottaa suuren takasiiven, joka noin 130 kilometrin tuntinopeudessa nousee ylös ja laskostuu lähes koko auton leveydelle.

550 hevosvoiman raivo työntää Panamera Turboa pitkin vapaata autobahnaa. Kaksisataa kilometriä tunnissa tuntuu mitättömältä matkanopeudelta. Lukemaa ei ehdi edes pohtia, kun neula näyttää jo yli kahta ja puolta sataa.

Vain kymmenisen sekuntia myöhemmin Porsche Panamera Turbo syöksyy Münchenistä itään 83 metriä sekunnissa, tasan 300 kilometriä tunnissa.

Porsche Panamera

Hetkessä auto ohittaa luvatun 306 kilometrin tuntinopeuden. Vauhti ylittää useimpien lentokoneiden lentoonlähtönopeuden, mutta ohjaamossa vallitsee tyyneys. Ei tärinöitä, ei keulan hakemista. Valtavista renkaista välittyy vaimeaa kohinaa, eivätkä edes tuulensuhinat vaadi keskustelun korottamista.

Silti ohjaamossa on hiljaista. Porsche Panamera Turbo on mykistävä henkilöauto.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat