Ajoneuvot | Esittely | Uutinen | 9.9.2016

Porsche Panamera 4 E-Hybrid – Keveämpää omatuntoa Stuttgartista

Porschen neliovisen Panameran siirtyessä toiseen sukupolveen myös hybridimalli saa toisen tulemisen.

Jaa artikkeli

Porschen lupailema hybridiversio uudesta toisen sukupolven Panamerasta saapuu juuri sopivasti Pariisin autonäyttelyyn. Stuttgartilaisyhtiön luomus pakkaa nelivedon, 50 kilometrin sähkötoimintasäteen ja yhteensä 462 hevosvoimaa (340 kW) samaan pakettiin. Panameran parantuneiden muotojen lisäksi voi nauttia yhdistetystä kulutuslukemasta, joka on 2,5 litraa per 100 kilometriä, vastaten 56 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Yhdistelmävoimin toimiva Panamera 4 E-Hybrid kykenee operoimaan 140 km/t nopeuksiin saakka pelkän sähkömoottorin turvin. Paikaltaan lähdettäessä käytössä on puolestaan kunnioitettava 700 newtonmetrin vääntö ja 0–100 km/t taittuukin lähes muun malliston vauhdissa 4,6 sekunnissa. Huippunopeutta neliovisella käyttösportilla on tällä voimalinjalla 278 km/t. Porsche kertoo muuttaneensa sähkömoottorin käyttökynnystä edeltäjämalliin verrattuna: aiemmin sähkömoottorin aktivoimiseen tarvitun 80% poljinkynnyksen sijaan sähkö- ja bensiinimoottori yhdistelevät nyt voimiaan dynaamisemmin.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Bensiinimoottorina Panamera 4 E-Hybridissä on 2,9-litrainen V6, joka kahden turbon avulla tuo pöytään 330 hevosvoimaa (243 kW). Sähkömoottorista puolestaan irtoaa 136 hevosvoimaa (100 kW). Voimanlähteitä hallitseva hybridimoduuli on sekin kokenut päivityksen, joten aiemman elektrohydraulisen ratkaisun sijaan käytössä on uudempi elektromekaaninen versio. Porschen mukaan tämä nopeuttaa voimalähteiden välillä vaihtamista.

Momentinmuuntimesta kaksoiskytkimiin

Voima, tuli se sitten fossiileista tai elektroneista, päätyy muiden Panamera-mallien tavoin Porschen kahdeksanvaihteisen PDK-kaksoiskytkinvaihteiston jaettavaksi. Samalla edeltäneen mallin kahdeksanvaihteinen momentinmuunninvaihteisto jää historiaan. Käynnistettäessä auto aloittaa aina pelkkään sähköön luottavasta E-Power-ajotilasta ja uutena ajotilana nähdään ”Hybrid Auto”, jossa Panamera pähkäilee tarvittavan voimalähdeyhdistelmän automaattisesti.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Panamera 4 E-Hybrid liittyy osaksi Porschen sangen nopeaa perheautomallistoa, johon kuuluvat Panamera 4S, Panamera 4S Diesel ja Panamera Turbo.

Muistakin hybrideistä tuttujen ”E-Hold” ja ”E-Charge” tilojen lisäksi nähdään muusta mallistosta tutut riehakkaammat ”Sport” ja ”Sport Plus” -ajotilat, sillä Porschen Sport Chrono Pack kuuluu hybridimallin vakiovarustukseen. Sport-asennossa järjestelmä huolehtii, että akussa on aina minimivaraus sähkömoottorin tehoavun hyödyntämiseksi ja Sport Plus -tilassa järjestelmä keskittyy antamaan kaiken mahdollisen tehon, ladaten samalla myös hybridin akkua mahdollisimman nopeasti.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Tavaratilan pohjassa sijaitseva hybridijärjestelmän akku on nestejäähdytetty ja sen kapasiteetti on kasvanut 14,1 kWh:iin aiemmasta 9,4 kWh:sta, akuston painon pysyessä kuitenkin samana. Latausaika yleisestä 230V/10A -pistokkeesta on 5,8 tuntia, mutta lisäksi Panamerassa on mahdollisuus ladata 230V/32A-virtalähteen avulla akut vain 3,6 tunnissa. Lataus voidaan myös ajastaa joko ajotietokoneen tai älysovelluksen avulla. Erillinen apuilmastointi huolehtii puolestaan matkustamon viilentämisestä tai lämmittämisestä lataamisen aikana.

Muilta osin 4 E-Hybrid noudattelee muuta Panamera-mallistoa. Porschen Advanced Cockpit -mittaristoratkaisu on kuitenkin saanut hybridin vaatimat lisäykset, joten hybridijärjestelmän tilaa ja käytössä olevaa tehoa voi seurata reaaliaikaisesti.

Porsche Panamera 4 E-Hybrid

Nimen tilauskirjaan voi jättää jo nyt, mutta Porschen mukaan hybridmeran toimitukset alkavat ensi vuoden huhtikuun puolivälin tienoilla.

Lähde ja kuvat: Porsche

Katso myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu