10.5.2019 Ajoneuvot Porsche 911 Speedster: nostalgiaa, edellistä sukupolvea ja jestas mikä moottori Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche Speedster on kuin avokattoinen GT3 – parannettuna. Ei takerruta nyt siihen, että uusi Porsche 911 Speedster ei perustu uuteen 992-sukupolveen, vaan väistyvään 991:een. Unohdetaan sekin, että tästä 911-pohjaisesta autosta saa Saksassakin maksaa absurdit 269 274 euroa. Kyse on 911 R:n ja 911 GT3:n oppien mukaan rakennetusta avonaisesta 911:sta, jota on vieläpä hieman paranneltu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy R:n osia, osia GT3:sta Hiilikuituinen konepelti ja etulokasuojat ovat suoraan 911 R:stä. Etupuskuri on GT3:sta, mutta lippa on Speedsterin oma. Takapuskuri ja perän aerodynamiikka taas lainataan siivettömästä GT3 Touringista. Kaksipaikkaiseksi kutistuneen ohjaaamon takaa löytää uuden kevytrakenteisen katon ja sitä suojaavan suuren hiilikuitukatteen – tehtaan mukaan kaikkein suurimman yksittäisen osan, jonka se on koskaan tehnyt. Kevytrakenteisuudestaan huolimatta Porsche kertoo kangaskaton olevan täysin jokapäiväiseen käyttöön tehty – lumiharjaa tai harjapesua se tuskin kovin usein tulee näkemään, kun tuotantomääräkin jää 1948 kappaleeseen. Nostalgialisää Erikoismallia voi juhlistaa lisää Heritage Design Package -varustepaketilla. Saksassa sen hinta on 21 634 euroa, ja rahalla saa 1950–1960 -lukuja henkivää tyyliä. Kultaiset Speedster-tekstit, musta tai konjakin värinen nahkasisusta ja keulan maalaustehosteet saavat lisätukea pyöreistä kilpanumeroista. Läppärungot! Sitten pääasiaan. 911 Speedster luottaa GT3 4.0:n ahtamattomaan bokserimoottoriin ja kuusivaihteiseen manuaaliin. Aivan muokkaamattomana yhtä aikakauden upeimmista voimapaketeista ei autoon ole laitettu: kiristyneet päästömääräykset ovat vaatineet pakopuolelle hiukkassuodattimia, mutta vastapainoksi imupuolta on parannettu vaihtamalla perinteinen imusarja läppärunkoihin, eli sylinterikohtaisiin kaasuläppiin. Lopputuloksena syntyy 510 hevosvoimaa, 470 newtonmetriä ja 9000 kierrosta minuutissa. Avartunut imupuoli tarjonnee myös melkoisen äänimaailman. Alustaltaan Porsche 911 Speedster mukailee 911 GT3:sta ja 911 R:ää: mukana ovat muun muassa hiilikuitujarrut, nelipyöräohjaus ja mekaaninen lukkoperä. Teksti Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat Porsche Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?