
Ajoneuvot | Uutinen | 3.11.2016
Polttomoottori jaksaa yhä – Mercedes-Benz palaa kuusisylinteriseen rivimoottoriin
Mercedes-Benz valmistautuu uusilla polttomoottoreilla kiristyviin päästömääräyksiin.
Pariisin autonäyttelyn sähköhuumaa tuskin on laantunut, kun Moottori tutustuu Stuttgartissa Mercedes-Benzin uuteen polttomoottoriperheeseen ja testauskeskukseen.
Syy on yksinkertainen: vaikka tulevaisuus kuuluu sähköautoille, perinteiset mäntämoottorit liikuttavat massoja vielä monen vuosikymmenen ajan. Polttomoottorikehityksen edistysaskeleet kantavat vastuun lähivuosikymmenten päästöistä.
– Olemme investoineet Sindelfingenin testi- ja kehityskeskukseen 600 miljoonaa euroa, Mercedes-Benzin polttomoottorien kehityskeskuksen johtaja tohtori Torsten Eder alleviivaa.
Tuloksena on uusi modulaarinen moottoriperhe. Sen hedelmistä on jo ehditty nauttia uuden E-sarjan E 200d ja E 220d -malleissa, joita liikuttaa uusi nelisylinterinen kaksilitrainen OM 654-työhevonen.
Perheenjäsenten yhdistävä tekijä on 90 millimetrin sylinteriväli ja noin 500 kuutiosenttimetrin iskutilavuus per sylinteri.
Suurin yksittäinen uutinen on Mercedes-Benzin paluu V6-moottoreista takaisin kuusisylinteriseen rivimoottoriin.
Miksi rivikuutonen?
Värinättömästi käyvä rivikuutonen on yksi automaailman aarteista. Mekaanisesti hieno moottorityyppi väistyi suosiosta vuosituhannen vaihteessa, kun kiinnostus törmäysturvallisuuteen teki lyhyistä V-moottoreista houkuttelevampia. Vain BMW pitäytyi suorassa kuutosmoottorissa.
Nyt rivimoottorit palaavat suosioon päästösyistä. Erityisesti dieselmoottorit vaativat huippukehittyneitä pakokaasujen puhdistusjärjestelmiä. Monimutkaisuuden ja kalliiden materiaalien vuoksi puhdistusjärjestelmän hinta voi olla jopa kolmannes koko polttomoottorin kustannuksista!
Pakokaasujen puhdistus onnistuu vain korkeissa lämpötiloissa, eli hyvin lähellä sylinterikantta. Koska rivimoottorin pakokaasut poistuvat moottorin yhdeltä puolelta, selviää autonvalmistaja yhdellä puhdistusjärjestelmällä.
Tekninen kehitys taas kompensoi rivimoottorien haittapuolia: moottorit voidaan tehdä aiempaa lyhyemmiksi, ja nykyaikainen koritekniikka selviää törmäystesteistä kunnialla pidemmänkin moottorin kanssa.

Mercedes-AMG:n rakentama M 176. Nelilitraisen V8-bensiinimoottorin kaksi turboahdinta ovat asennettu sylinteriryhmien väliin. Kuusisylinteristen yläpuolelle sijoittuva moottori korvaa vähitellen suuremmat V8-moottorit Mercedes-Benzin mallistossa.
Toinen vaihtoehto olisi käyttää V-moottoria, jossa pakokanavat osoittavat V:n sisään. Tällaista rakennetta käyttää esimerkiksi Audin nelilitrainen V8 TDI. Rakenne sopii suureen Q7-katumaasturiin, mutta pienemmissä henkilöautoissa pakokaasun puhdistuslaitteiston vaatima tila moottorin ja korin välissä ei välttämättä riitä.
Mercedes-Benzin kohdalla rivimoottorin valintaan vaikuttavat myös tuotantosyyt. Neljä- ja kuusisylinterisiä moottoreita voidaan valmistaa osittain samoilla tehtailla ja laitteilla. Esimerkiksi sylinterilohkon koneistus vaatii aivan eri työkalut V- ja rivimoottoreille.
Uuden moottoriperheen ainoa V8 onkin jätetty Mercedes-AMG:n vastuulle. Nelilitrainen M 176 on kevyesti muokattu versio Mercedes-AMG C 63 S:n ja Mercedes-AMG GT S:n hirmumoottorista. Tehdas kertoo voimanlähteen päätyvän uudistuvaan S-sarjaan, mutta sitä on saanut G 500 -malliin jo vajaan vuoden ajan.
Sähköinen ahdin
Dieselpuolelle esitellään kolmilitrainen kuusisylinterinen OM 656-rivimoottori, joka ensi esitellään uudistuvan S-sarjan keulalla ensi vuoden puolivälissä.
Moottoriperheen teknologiajohtaja on bensiinikäyttöinen kolmilitrainen nimeltään M 256. Rivikuutonen on suunniteltu korvaamaan osa V8-moottoreista, joten siihen on ladattu täysi arsenaali huipputekniikkaa.
Voimantuotto taataan twin scroll -turboahtimella, ja ahtoviive eliminoidaan sähköisellä kompressoriahtimella.
Koska kompressorin sähkömoottori tarvitsee peräti 5 kilowatin tehon, on autossa perinteisen 12 voltin sähköjärjestelmän rinnalla uusi 48 voltin järjestelmä.
Sitä hyödynnetään perinteisen vauhtipyörän korvaavassa generaattori/sähkömoottori -yhdistelmässä. Kampiakselin päähän asennettu yksikkö tarjoaa 15 kilowattia kiihdytystehoa tai saman verran energian talteenottoa jarrutuksissa. Voimakas sähkömoottori tekee start/stop –järjestelmistä aiempaa miellyttävämpiä.

ISG-yksikkö. Etualan roottori pyörii kampiakselin mukana taustalla näkyvän staattorin (kappale, jossa kuparista kiedottuja käämejä) sisällä.
ISG:ksi (Integrated Starter Generator) nimetty teknologia sumentaa perinteisen polttomoottorin ja hybridin rajaa.
Mercedes-Benz ottaa 48 voltista kaiken irti. M 256-moottorissa ilmastoinnin kompressori ja vesipumppukin pyörivät sähkömoottoreilla, joten perinteisiä apulaitehihnoja ei tarvita. Se lyhentää ja yksinkertaistaa moottoria.
Voimanpakkauksen numeroarvot pysyvät yhä salassa, mutta tarjolla on yli 400 hevosvoimaa ja 500 newtonmetriä.
Huippumoottorin teknologiasta nauttii myös tuleva kaksilitrainen nelisylinterinen M 264 -bensiinimoottori. Koska uutuus on nykyisen M 274 -moottorista kehitetty versio, ei siihen ole voitu asentaa syvälle moottorin rakenteisiin vaikuttavaa ISG-yksikköä. Korvaava ratkaisu on apulaitehihnalla toimiva laturin ja sähkömoottorin yhdistelmä, jonka teho on 12,5 kilowattia.
Molempien uusien bensiinimoottorien pakokaasut puhdistetaan dieselmoottorien tavoin hiukkassuodattimella. Teknologiaa on testattu jo kahden vuoden ajan S500-mallissa.
Suoraruiskutuksen myötä bensiinimoottoritkin ovat alkaneet kehittää dieseleistä tuttuja pienhiukkasia. Myös Volkswagen Group on ilmoittanut aloittavansa hiukkassuodattimien asentamisen bensiinimoottorisiin malleihin ensi vuonna.
Päästö- ja kulutuskysymys noussee nykyistäkin kuumemmaksi teemaksi vuonna 2017, kun vanhentunut NEDC-kulutusmittaussykli korvataan uudella WLTP-mittaussyklillä. Worldwide harmonized Light Vehicle Test Procedureksi nimetty ajosykli halutaan maailmanlaajuiseksi standardiksi.

Nykyaikaisen dieselmoottorin perässä on melkoinen pakoaasujen putsauslaitteisto: ylhäällä keskellä olevan turboahtimen jälkeen pakokaasut kulkeutuvat hapetuskatalysaattorin ja hiukkassuodattimen läpi ja sekaan suihkutetaan AddBlue-liuosta, jolla SCR-katalysaattori pelkistää typen oksidit typeksi ja vedeksi.
Uusi sykli on pyritty rakentamaan nykyaikaisia ajo-olosuhteita ja -nopeuksia vastaavaksi. Euroopassa sitä täydennetään ajonaikaisilla mittauksilla, jossa koeauton päästöjä ja kulutusta mitataan autoon asennettavalla mittauslaitteistolla.
Se asettanee uusimmatkin huippumoottorit kovaan testiin – Mercedes-Benzin edustajat kertovat tyynesti uusien moottoreiden olevan valmiina haasteeseen.
Uudet moottorit
Kaksilitrainen diesel OM 654
Moottorityyppi: suora nelosmoottori, turboahdin
Yhden sylinterin tilavuus: 488 cm³
Iskutilavuus: 1950 cm³
Sylinteriväli: 90 mm
Poraus: 82 mm
Isku: 92,3 mm
Teho: 143 kW (195 hv)
Huippuvääntö: 400 Nm
Puristussuhde: 15,5:1
Kolmelitrainen diesel OM 656
Moottorityyppi: suora kuutosmoottori, kaksi turboahdinta
Yhden sylinterin tilavuus: 488 cm³
Iskutilavuus: 2 927 cm³
Sylinteriväli: 90 mm
Poraus 82 mm
Isku: 92,4 mm
Teho: yli 230 kw ( 313 hv)
Huippuvääntö: yli 650 Nm
Puristussuhde: 15,5:1
Kaksilitrainen bensiini M 264
Tekniset tiedot julkaistaan myöhemmin, perustuu nykyiseen M274-moottoriin. Varustettu hihnankäyttöisellä sähkömoottori/generaattorilla.
Kolmelitrainen bensiini M 256
Moottorityyppi: suora kuutosmoottori, kaksi turboahdinta, sähköinen kompressoriahdin
Yhden sylinterin tilavuus: 500 cm³
Iskutilavuus 2999 cm³
Sylinteriväli: 90 mm
Poraus: 83 mm
Isku: 92,4 mm
Teho: yli 300 kW (yli 408 hv)
Huippuvääntö: yli 500 Nm
Puristussuhde: 10,5:1
Muuta: Kampiakselille integroitu sähkömoottori/generaattori
Nelilitrainen bensiini M 176
Moottorityyppi: V8, kaksi turboahdinta
Yhden sylinterin tilavuus: 498 cm³
Iskutilavuus: 3982 cm³
Sylinteriväli: 90 mm
Poraus: 83
Isku: 92 mm
Teho: yli 350 kW (476 hv)
Huippuvääntö: noin 700 Nm
Puristussuhde: 10,5:1
Muuta: Käytössä jo G 500-mallissa. Lähes identtinen AMG:n M177-moottorin kanssa.
Valmistajalta: Mercedes-Benz
-
Maistiainen: Mercedes-Benz A 220 4Matic – tarkka, helppo ja hauska Koeajo
-
Paljon onnea G: Mercedes-Benzin perinteikäs maasturi viettää nelikymppisiä Klassikko
-
Koeajo: sähäkkää sähköavustusta – Mercedes-Benz C 200 EQ-Boost Koeajo
-
Pidempi ja matalampi – Mercedes-Benzin B-sarjalainen Suomeen Esittely
-
Kilpailijoiden yllätysliitto: tekevätkö Mercedes-Benz ja BMW yhteistyössä kompaktiauton? Uutinen
-
Isona minusta kasvaa CLS: uusi Mercedes-Benz CLA tuo tutut linjat helpommin saavutettaviksi Uutinen
-
Mercedes-Benz CLA paljastetaan tänään illalla – kuvat levisivät jo nettiin Uutinen
-
Koeajo: vilkas mutta vakaa – Mercedes-Benz A 250 AMG Line Koeajo
-
Koeajo: monella tapaa mukava – Mercedes-Benz C 220 d Koeajo
-
Koeajo: parasta A-sarjaa – Mercedes-AMG A 35 4Matic Edition 1 Koeajo
-
Koeajo: tila-auton vastaisku – Mercedes-Benz B 220 d 8G-DCT Koeajo
-
Maistiainen: nuorekas ja ripeä – Mercedes-AMG A 35 Koeajo
-
Maistiainen: Mercedes-Benz B-sarja – linjakkaasti rehellinen tila-auto Koeajo
-
Koeajo: Mercedes-Benz EQ Power -mallisto – miksi yhteinen hybridijärjestelmä C:stä S-sarjaan on hyvä ratkaisu? Koeajo
-
Mercedes-Benzien polttoainevikavalon syyksi paljastui viallinen bensiinierä Uutinen
-
Maistiainen: Mercedes-Benz GLC F-Cell – miksi ladattavassa vetyhybridissä on paljon järkeä? Koeajo
-
Koeajo: superfarmarin sielunelämää – Mercedes-AMG E 63 S Koeajo
-
Koeajo: myrsky tyynen edellä – Mercedes-AMG GLC Coupe 63 S 4Matic+ Koeajo
-
Mercedes-Benz A-sarjan uutuudet: porrasperä ja kuuma A 35 Esittely
-
Seuraava kirjain aakkosissa: Mercedes-Benz B-sarja jatkaa A:n tyylillä Esittely
-
Koeajo: Mercedes-Benz G 500 – kauan eläköön uusi kuningas Koeajo
-
Syyssporttia A-sarjaan: 306 hevosvoiman Mercedes-AMG A 35 4Matic Esittely
-
Koeajo: Mercedes-Benz A 200 A Launch Edition AMG – varusteilla voittoon? Koeajo
-
Uusi Mercedes-Benz GLE: 48 voltin aktiivijousitus ja enemmän kaikkea Pariisi 2018
-
Koeajo: Mercedes-Benz CLS 450 4Matic – Kuinka pienellä pääsee? Koeajo
-
Maailmassa on nyt saksalainen premiumsähköauto – mitä Mercedes-Benz EQC 400:n esittely tarkoittaa? Uutinen
-
Nyt loppui leikkiminen: Mercedes-Benz EQC aloittaa Saksan vakavan sähkökauden Uutinen
-
Kotikulmien haastaja: Mercedes-AMG pohtii vastinetta Porsche 718:lle Uutinen
-
Jako kolmeen: Daimler varautuu tulevaisuuteen jakautumalla Uutinen
-
Koeajo: Erilaisia unelmia – Mercedes-Benz C 400 4Matic Cabriolet ja Mercedes-AMG C 43 Coupé 4Matic Koeajo
-
Bosch ja Daimler: autonominen ajaminen vaatii kuuden tietokoneen laskentatehon Tekniikka
-
Nyt niitä tehdään: Mercedes-Benz A-sarjan tuotanto alkoi Valmet Automotivella Uutinen
-
Koeajo: viettelin sut veekasilla – Mercedes-Benz S 560 Coupé Koeajo
-
Koeajo: Mercedes-Benz C 200 – parempi hyvää hiomalla Koeajo
-
Koeajo: tuttu roudari uudessa etuvedossa – Mercedes-Benz Sprinter Koeajo
-
Maistiainen: Mercedes-Benz C 200 EQ Boost – mallipäivityksen kohokohtana sähköpuoli Koeajo
-
Parivertailu: mistä on pienet premium-autot tehty? Uutinen
-
Saksalaismääräys: 774000 diesel-Mercedestä takaisinkutsuun Uutinen
-
Parivertailu: miten Audi A3 ja Mercedes-Benz A kiihtyvät? Koeajo
-
Saksan liikenneministeri uhkailee Daimleria jättisakoilla dieselpäästöistä Uutinen
-
Parivertailu: Audi A3 ja Mercedes-Benz A studiolamppujen alla Koeajo
-
Parivertailu: Audi A3 ja Mercedes-Benz A tien päällä Koeajo
-
KBA: Mercedes-Benzin 1,6-litrainen diesel-Vito takaisinkutsuun Uutinen
-
Parivertailu: uusi Mercedes-Benz A kohtaa Audi A3:n – kumpi on pikkupremiumien kuningas? Uutinen
-
Mercedes-Benzin täyssähköinen EQC saapuu markkinoille 2019 Uutinen
-
20 vuotta sitten: DaimlerChryslerin tuhoon tuomittu liitto Uutinen
-
Koeajo: kehittynyt kotimainen – Mercedes-Benz A 180 d Koeajo
-
Daimler ja kiinalainen CATL sopimukseen akkukennoista Uutinen
-
Koeajo: lähempänä lähtökohtaansa – Mercedes-Benz CLS 400 d 4Matic Koeajo
-
Rahalla ei saa makua: Vision Mercedes-Maybach Ultimate Luxury Autonäyttely
-
Pitkä vokaali Kiinassa: Mercedes-Benz A-sarjan L sedan Autonäyttely
-
Takana mahdollinen ristiomistus: ryhtyvätkö Daimler ja Volvo yhteistyöhön? Uutinen
-
Esimakua luksuksesta: Mercedes-Maybach katumaasturikonsepti Uutinen
-
Koeajo: A-luokan valmistujaiset – Mercedes-Benz A 200 A Koeajo
-
Maistiainen: nuorekas ja älykäs – Mercedes-Benz A-sarja Koeajo
-
Tilaa, tyyliä ja törkeästi tehoa: Audi RS 5 Sportback ja uudistunut Mercedes-AMG C 63S Autonäyttely
-
Koeajo: Uudenkaupungin pelastaja – Mercedes-Benz A 180 A Koeajo
-
Uudenkaupungin kaveriksi 31645 eurolla: Mersun uusi A-sarja hinnoiteltiin Uutinen
-
Saksalaislegendaa American Car Show’ssa: erikoisnäyttelyssä kuusi sukupolvea SL-Mercedeksiä Uutinen
-
Kaksioviset kasvot kohenevat: Mercedes-Benz C-sarjan Coupé ja Cabriolet uudistuvat Uutinen
-
Koeajo: keskinkertainen hybridi, mutta erinomainen auto – Mercedes-Benz E 350e Koeajo
-
Mercedes-AMG GT neliovisena: suuri, nopea ja täysin hämmentynyt Autonäyttely
-
de niin kuin saksalainen ladattava dieselhybridi: Mercedes-Benz C 300de ja E 300de Geneve 2018
-
Koeajo: kiipeilee kuin lumivuohi – Mercedes-Benz Sprinter 6×6 Oberaigner Koeajo
-
Koeajo: Mercedes-Benz CLS – yksi auto, kaksi tähteä Koeajo
-
Tulossa kesällä, uusi Mercedes-Benz Sprinter Uutinen
-
Maistiainen: uusi Mercedes-Benz CLS – haikeula, pyöreä perä ja suorat kuutoset hallitsevat Koeajo
-
Maistiainen: Mercedes-Benz Sprinter Oberaigner 6×6 – pakettiauto viidellä tasauspyörästön lukolla Koeajo
-
Lykästikö rahapeleissä? Kaksi uutta autovaihtoehtoa Mercedekseltä Geneve 2018
-
Menestyjän uusi ilme: Mercedes-Benz C-sarja virkistyy Geneve 2018
-
Taas mennään: Valmet Automotive rekrytoi 1000 Uuteenkaupunkiin! Uutinen
-
Älykäs pikkuveli: Mercedes-Benz A-sarja vie koko merkin tulevaan Esittely
-
Koeajo: Mercedes-Benz X 250d Power – X missaa kohteen Koeajo
-
Maistiainen: arjen johtotähti monipuolistuu – Mercedes-Benz Sprinter Esittely
-
Se ei ole vain auto: ensikuvat uudesta Suomessa valmistettavasta Mercedes-Benz A:sta Uutinen
-
Kasvu kävi kalliiksi – Valmet Automotiven toimitusjohtaja vaihtuu Uutinen
-
Ajatuksia autoista: G on kuollut, kauan eläköön uusi G Ajatuksia autoista
-
Suoraa kuutosvoimaa: Mercedes-AMG julkaisi 435-hevosvoimaisen 53-malliston Autonäyttely
-
Koskettamalla paras: Mercedeksen MBUX uudistaa tietoviihteen, alkaen A-sarjasta Tekniikka
-
Koeajo: nautinnon numeroleikki – Mercedes-Benz E 400 Coupé Koeajo
-
Viikon videot: kokeilullista kahvia ja uudistuva klassikko Uutinen
-
Pian julkaistavasta Mercedes-Benz G-sarjasta tihkuu faktoja ja kuvia Uutinen
-
Tätä ei pitänyt nähdä: uuden Mercedes-Benz G-sarjan kuvat vuodettiin nettiin Uutinen
-
Koeajo: Mercedes-AMG S 63 – herrasmiehen hirviö Koeajo
-
Renault Scenicin uusi 1,3-litrainen bensakone myös Mersun A:han? Tekniikka
-
Slush y Mobilityssä puhunut AMG:n Moers: “Jatkossa myydään elämyksiä” Uutinen
-
Ikoni jaksaa ja kasvaa: ensikatsaus uudistuvan Mercedes-Benz G-sarjaan Uutinen
-
AMG-pomo Moers vahvistaa: Mercedes-AMG A 35 on tulossa Uutinen
-
Hyvästi kantit ja pokkaukset: uusi Mercedes-Benz CLS luottaa pehmeisiin pintoihin Autonäyttely
-
Viisi tähteä vakiintuu: Euro NCAP -törmäystestissä seitsemän uutuutta Uutinen
-
Uusi A, uusi aikakausi: Moottori tutustuu uuden Mercedes-Benz A-sarjan sisätiloihin Tekniikka
-
Päivän kuva: Mannerheimin Mercedes 770 ja kenraali Lyon Päivän kuva
-
Koeajo: Mercedes-AMG GLC 63 S – Ratamaasturi Koeajo
-
Koeajo: Vähän fiinimpi avolava – Mercedes-Benz X Koeajo
-
Mille Miglia: Hopeanuolen jäljillä Mercedes-AMG GT S:llä Klassikko
-
Koeajo: jalostettu johtaja – Mercedes-Benz S 400 d 4Matic Koeajo
-
Mercedes-Benzin Ultra Range -kaukovalot: valotehoa niin paljon kuin laki salli – tavallaan Tekniikka
-
Koeajo: Mercedes-AMG GLC 43 Coupé 4Matic – kuin Suomen kesä Koeajo
-
Elämäsi tärkein Mercedes uudistuu – ensimmäiset tiedot Sprinteristä Uutinen
-
Koeajo: Mercedes-AMG GT C Roadster Edition 50 – modernin ajan muskeliauto Koeajo
-
Maistiainen: Mercedes-AMG GT C Roadster – hymy edessä, ukkonen takana Koeajo
-
Brabus Classic – klassikkomersut pääsevät taivaaseen Autonäyttely
-
Matkalla A-sarjan tulevaisuuteen – Mercedes-Benz Concept EQA Autonäyttely
-
Todellinen katujen F1 – yli 1000 hevosvoiman Mercedes-AMG Project ONE Autonäyttely
-
Kirjava joukko törmäystesteissä – pikkuautoille ilahduttavia tuloksia Uutinen
-
Tästä ei auto parane – Mercedes-Benzin G-maasturi Porschen V8:lla! Klassikko
-
Luksusjahti maaoloihin: Vision Mercedes-Maybach 6 Cabriolet Uutinen
-
Koeajo: Mercedes-AMG E 63s 4Matic+ – 612 hevosvoimaa riittää Koeajo
-
Edustusautojen ikoni Mercedes-Benz S rantautui Suomeen Esittely
-
Johtotähdeltäkin rivikutosen tehoversio: horisontissa Mercedes-AMG 53 Tekniikka
-
Koeajo: Mercedes-Benz S 500 on ehdokas maailman parhaaksi autoksi Koeajo
-
Mercedes-Benz X – premiumia pickup-luokkaan Uutinen
-
Maistiainen: Mercedes-Benz S500 – huipulta ylöspäin Koeajo
-
Avolavaa premiumina – Mercedes-Benz X-sarja Esittely
-
300000 kertaa G – Mercedeksen klassikkomaasturi juhlii merkkipaalua Uutinen
-
Daimler takaisinkutsuu yli 3 miljoonaa diesel-Mercedestä Uutinen
-
Koeajo: Olemisen ihastuttava keveys – Mercedes-Benz E 300 A Cabriolet Koeajo
-
AMG 50 vuotta: lyhyt katsaus Affalterbachin merkkipaaluihin Uutinen
-
Ainutlaatuinen Waxenberger-Mercedes esillä Veho Airportissa Klassikko
-
Elämyksiä radalla – Viisikymppinen AMG juhlii railakkaasti Esittely
-
Koeajo: matalampi maastomalli – Mercedes-Benz E All Terrain Koeajo
-
Koeajo: Muotovalio – Mercedes-Benz E 220d A Coupe Koeajo
-
Koeajo: Mercedes-Benz GLA erottuu enemmän edukseen Koeajo
-
Elämäntapamaasturi mukavuusalueen ulkopuolella: veimme Mercedes-Benz GLA:n maastoradalle Koeajo
-
Riviin järjesty! – Mercedeksen uudistuva S-sarja saa älyä ja moottoreita Uutinen
-
Tähtikeulat näyttelyn loisteessa – MB vastaan ACS Uutinen
-
Koeajo: Mercedes-AMG A 45 vastaan formularata Koeajo
-
Koeajo: Suomessa tehty – Mercedes-Benz GLC 220d Koeajo
-
Koeajo: huikea hopeanuoli – Mercedes-AMG E 43 Koeajo
-
Mercedes-Benz vauhdittaa sähköautosuunnitelmiaan vuosilla Uutinen
-
Koeajo: liukas liikkeissään – Mercedes-Benz E 350 d Koeajo
-
Vaikeimpiin työpäiviin – Mercedes-Benz Sprinter Oberaigner 6×6 Uutinen
-
Koeajo: Mercedes-Benz E 220d Coupe on saavutettava unelma Koeajo
-
AMG-taksi 805 hybridihevosella – Mercedes-AMG GT Concept Autonäyttely
-
Jäähyväiset järjelle – Mercedes-Maybach G 650 Landaulet Autonäyttely
-
Mercedes-Benz takaisinkutsuu miljoona autoa tulipaloriskin vuoksi Uutinen
-
Nyt meni Mercdes-Benzin E-sarjan valitseminen vaikeaksi: Coupen sijaan sittenkin Cabriolet? Geneve 2017
-
Maistiainen: Mercedes-Benz E 220d Coupe on kaunis katsoa ja koskettaa Koeajo
-
Tarhakyyti kilparadalla – Mercedes-AMG E 63 S nyt räyhäfarkkuna Uutinen
-
Katujen Formula – Mercedes-AMG Project One -hyperautoon yli 1000 hv Uutinen
-
Koeajo: Mercedes-Benz E 220d All-Terrain – kolme senttiä lisää Koeajo
-
Koeajo: Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ ja 612 hevosvoiman raivo Koeajo
-
Mercedes-Benz paljasti E-sarjan coupen – onko tässä aikakautemme kaunein auto? Uutinen
-
Aurinkoinen päivä kuninkaana – Mercedes-Maybach S 650 Cabriolet Uutinen
-
Autotrendien arvoituksia: Mercedes-Benz GLC 220d Coupé Koeajo
-
Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – kromilla kuntoon? Koeajo
-
Taksivitsien loppu – Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ Uutinen
-
X merkkaa avolavaa – Mercedes-Benz X-sarja tuo tyyliä roudaukseen Uutinen
-
Mercedes kiusoittelee avolavastaan – varsinainen julkistus tiistaina Uutinen
-
Mercedes-Benz, mitä tarkoittaa EQ? Uutinen
-
Muotoilulla myyntikasvuun – Mercedes-Benz ja ”Sensual Purity” Uutinen
-
Formula 1 Japanin GP – Mercedeksen kausi Uutinen
-
Taksimersulla sivuluisussa: neliveto ja driftaustila vakiona Mercedes-AMG E63:een Uutinen
-
EQ tarkoittaa Mercedes-Benzin sähkövyörytystä Autonäyttely
-
Pariisi 2016: Mercedes-AMG haluaa paljon, enemmän, kaiken! Uutinen
-
Taksilla mökille: Mercedes-Benz E-sarjan All Terrain nostaa helmat ylös Uutinen
-
Klassikko: Mercedes-Benz 280 TE on farkkumersujen pioneeri Klassikko
-
Mercedes-AMG C 63 S Coupé A – tee se hauskasti Koeajo
-
Avohullutuksen mieto ja tulinen – Mercedes-AMG GT Roadster Uutinen
-
Maistiainen: tässä on Mercedes-Benz E-sarjan farmari Esittely
-
Langaton induktiolataus Mersun S-sarjaan jo ensi vuonna Uutinen
-
Mercedes-Benz GLC 350 e A 4Matic – modernimpaa latailua Koeajo
-
Huhu: Mercedes suunnittelee alamerkkiä täyssähköautoille Uutinen
-
Ylellinen tila-auto – Mercedes-Benz V 250d A Avantgarde AMG-line Koeajo
-
Mercedes-Benz Style Edition Garia Golf Car – johtotähden maila-auto Uutinen
-
Mercedes-Benz GLC F-CELL – sähköä ja vetyä samassa voimalinjassa Uutinen
-
Vihreää suorituskykyä – Mercedes-AMG GT R Uutinen
-
Muotovalio ja pippurinen pikkuavo – Mercedes-Benz SLC 300 A Koeajo
-
Kesästä kaikki irti: Mercedes-Benz C 400 Cabriolet Koeajo
-
Ottaako Mercedeksen E-sarja mallia Audi Allroadista? Uutinen
-
401 hevosvoimainen järkifarkku Mercedes-AMG E 43 Uutinen
-
Stuttgartin sähköisku Teslan sydämeen: Mercedes-Benz esittelee 500 kilometrin sähköauton Uutinen
-
Ei yllättävä, mutta älykäs – Mercedes-Benz E-sarja laajenee farmarilla Uutinen
-
Maistiainen: Mercedes-Benz GLC 350 e – hybridiä katujen maasturointiin Uutinen
-
Taksisi on entistä mukavampi: Mercedes-Benz E 220d Koeajo
-
Maistiainen: Mercedes-Benz S 500 Cabriolet – äärimmäistä avoluksusta Koeajo
-
Maistiainen: Mercedes-Maybach tiivistää 130 vuoden kokemuksen yhteen autoon Koeajo
-
Maistiainen: Mercedes-Benz SLC 300 Uutinen
-
Uudenkaupungin autotehdas jatkaa A-sarjalla myös 2017 Uutinen
-
Mercedes-Benz E-sarja – maailman älykkäin auto? Koeajo
-
S Cabriolet: Mercedes-Benzin luksuksella vain taivas on rajana Uutinen
-
Mercedes-Benz GLS – täydellinen perheauto 180 000 eurolla? Koeajo
-
-
Taksi muuttuu tyylimestariksi – Mercedes-Benz C 220d Coupé Koeajo
-
Mercedes-Benzin uusi coupemaasturi: GLC Coupé Uutinen
-
Veho avaa hulppean Mercedes-Benz -lippulaivamyymälän Uutinen
-
Mercedes-Benz C-sarjan Cabriolet tuulettaa neljä henkeä kerralla Uutinen
-
Panssaroitua luksusta: Mercedes-Maybach S 600 Guard Uutinen
-
Mercedes-Benz luottaa Genevessä avoautoilun unelmaan Uutinen
-
Mercedes-Maybach S 600 Pullman – diktaattoreille ja sellaisiksi haluaville Uutinen
-
Hollywood-tähdet ja kultaisen Mersun arvoitus Uutinen
-
Mercedeksellä käy kauppa – Daimler ennätysvauhdissa viime vuonna Uutinen
-
Mercedes mukaan avolavabileisiin – onko uutuus GLT, X vai Z? Uutinen
-
Onneksi olkoon auto 130 vuotta! Uutinen
-
Uusi Mercedes-Benz E-sarja on entistä lähempää sukua ässämersulle Uutinen
-
Vihdoin täällä: Mercedes-Benzin uusi E-sarja Uutinen
-
Salonkikelpoinen dinosaurus: Mercedes-Benz G Koeajo
-
Tältä näyttää Mercedes-Benzin uusi E-sarja Uutinen
-
Mercedes-Benz hippasille Teslan kanssa jo 2018? Uutinen
-
Huimat, erilaiset ja kauniit – autoelämykset vuonna 2015 Koeajo
-
Mercedes-Benzin pikku-roadster uudistuu Uutinen
-
Maistiainen: Mercedes-Benz G500 4×4² – erikoismaasturi nuorentaa viisivuotiaaksi Koeajo
-
Joulupukki aloitti joulunvieton Uudenkaupungin Automuseolla Uutinen
-
Päivän kuva: Mercedes-AMG maailman katolla Uutinen
-
Valmet Automotive vaihtaa suurempaan Mercedes-Benziin Uutinen
-
Koeajossa: kahdeksansylinterinen Mercedes-AMG C 63 S Koeajo
-
Koeajossa: hillitysti viilattu Mercedes-Benz A 220d Koeajo
-
Maistiainen: Äänet tekevät C 63 S Coupén Koeajo
-
Unelmavertailu: Lexus RC F vastaan Mercedes-AMG C 63 Koeajo
-
Koeajossa: huomiota herättävä Mercedes-Benz GLE Coupé Koeajo
-
Maistiainen: Uudenkaupungin ylpeys uudistuu Esittely
-
Mercedes-Benz esitteli muotoaan muuttavan transformer-konseptiauton Uutinen
-
Maistiainen: Uusi nimi, alla tuttu Mercedes-Benz ML Koeajo
-
Koeajossa: sulava Mercedes-Benz GLC Koeajo
-
Koeajossa: sähköistetty Mercedes-Benz C 350 Koeajo
-
Uutta tyyliä Mercedes-Benzin maasturimallistoon Uutinen
-
Koeajossa: Muhkea Mercedes-AMG GT S Koeajo
-
Koeajossa: urheilullinen Mercedes-Benz GLA Koeajo
-
Koeajossa: Mercedes-AMG GT S ja Mercedes-AMG C63 S Koeajo
-
Koeajossa: Mercedes-Benz CLA Koeajo
-
Koeajossa käytännöllinen Mercedes-Benz CLA Koeajo
-
Koeajossa tyylifarmari Mercedes-Benz CLS Koeajo
-
Mercedes-Benzin möhköcoupé Uutinen
-
Mercedes-Benz B220 Koeajo
-
Mercedes-Benz Vito Koeajo
-
Mercedes-Benz S500 Coupé Koeajo
-
Mercedes-Benz S 500 Koeajo
-
Mercedes-Benz V250 Koeajo
-
Mercedes-Benz C 200 Koeajo
-
Mercedes-Benz Citan Koeajo
-
Mercedes-Benz G Koeajo
-
Mercedes-Benz V 250 Koeajo
-
Mercedes-Benz GLA Koeajo
-
Mercedes-Benz C 220 Koeajo
-
Mercedes-Benz GLA Koeajo
-
Mercedes-Benz V-sarja Esittely
-
Mercedes-Benz C-sarja Esittely
-
Mercedes-Benz S 350 Koeajo
-
Mercedes-Benz E 300 Koeajo
-
Mercedes-Benz A Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu