6.11.2018

Polestar laittoi hiilikuiturungon koville – ensimmäisestä törmäystestistä menestys

Polestar_törmäystesti

Tuoreen testin kerrotaan olleen menestys ja osa  Polestar 1 -mallin kehitystyötä. 

Volvo Car Group kertoo arvioineensa hiilikuidun vahvuutta törmäystestissä, jossa hiilikuidulla vahvistetun polymeerirungon kestävyyttä koeteltiin oikeata törmäystä vastaavassa tilanteessa ensimmäistä kertaa yhtiön historiassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

– Innostuimme tästä testistä. Ensimmäinen törmäystesti Polestar 1 -mallilla oli tuntemattoman tutkimista, sanoo Polestarin pääjohtaja Thomas Ingenlath. Kyseessä oli kehitystyön kannalta keskeinen hetki. Halusimme tietoa siitä toimivatko ideat ja laskelmat, jotka on tehty auton suunnittelussa – ja ne toimivat.

Poiketen teräsrungosta, jossa törmäysvoimia sitovat vyöhykkeet hajottavat taipumisen kautta törmäysenergiaa pois matkustajista, hiilikuitu hajottaa energiaa halkeamalla ja pirstoutumalla.

Tuoreessa testissä erityishuomio kiinnittyi siihen miten hiilikuituvahvisteinen runko reagoi törmäyksen valtaviin voimiin. Suunnittelijat seurasivat myös miten rungon perusrakenne sekä erityinen, sudenkorennon muotoinen hiilikuitukomponentti käsittelivät näitä voimia.

Polestar näyttää suuntaa

Osana Polestar 1 tuotantoa syntynyt Polestar 1-prototyyppi sysättiin testissä kiinteään esteeseen 56 km/h nopeudella etutörmäystä simuloiden.

Suurin osa energiasta sitoutui auton turvarakenteeseen. Rungon hiilikuitupaneelit ohjasivat loput energiasta runkorakenteeseen, joka säilyi kiinteänä eikä taipunut tai vääntynyt, tuloksiin tyytyväinen yhtiö kertoo.

Zef van der Putten, joka vastaa hiilikuiturakenteesta Polestarilla, kommentoi:

– Törmäystestin tulokset vahvistavat päätöksemme rakentaa Polestar 1 -runko hiilikuidusta oikeaksi. Ne vahvistavat myös, että hiilikuitu täyttää tiukimmatkin turvallisuusvaatimukset. Tämä on esimerkki siitä miten Polestar näyttää suuntaa uuden teknologian kehitystyössä Volvo Car Groupissa.

Törmäystesti tehtiin Volvo Cars Safety Center -turvallisuuskeskuksessa Göteborgissa, Ruotsissa, missä autoille ja muille ajoneuvoille tehdään kattavia, oikeita tilanteita simuloivia törmäystestejä.

Lähde ja kuva: Volvo Car Group

Luetuimmat