5.1.2016

Koeajo: Polaris Slingshot SL – kolmipyöräinen moottoripyörä

Polaris Slingshot SL

Edestä roadster, takaa moottoripyörä. Hyvää: suorituskyky, ajo-ominaisuudet, huomioarvo. Huonoa: tuulilasin yläreuna silmien korkeudella, hinta.

Nelisylinterinen 173-hevosvoimainen moottori herää käyntiin keskikonsolin punaisesta napista. Kytkin pohjaan ja ykkösvaihde sisään. Kiihtyvyys on huimaa – ykkönen, kakkonen – vielä kolmosvaihteellakin rengas valittaa äänekkäästi.

Kevyt Polaris Slingshot SL tottelee ohjausta tarkasti ja ohjauspyörä kääntyy 3,2 kierrosta äärilaidasta toiseen. Tunnelma on kuljettajan näkökulmasta kuin matalassa ja leveässä avoautossa.

Polaris Slingshot SL

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kolmipyöräiseksi vakaa

Kuljettajan paikalta näkee taakse vain peilien ja peruutuskameran kautta. Ja juuri takana piilee Slingshotin erikoisuus. Takana on vain yksi 265 milliä leveä rengas, jolle veto välittyy hiilikuituvahvisteisen hihnan välityksellä. Kolmipyöräiseksi ajoneuvoksi ajotuntuma on yllättävän tukeva, automainen.

GM:n valmistama moottori on sijoitettu heti etuakselin takapuolelle, jolloin paino jakautuu oikeassa suhteessa leveälle sijoitetuille eturenkaille ja massiiviselle takarenkaalle. Erittäin matala painopiste lisää Slingshotin vakautta.

Varustelu on tarkoituksenmukainen. Tilttiratti, penkin pituussäätö ja kolmipistevyöt kuljettajalle. Suojakypärän käyttö on pakollista. Korkealujuusteräksestä valmistettu putkirunko on jätetty näkyviin vain ohjaamon sivuilta. Minkäänlaista kuomua sadesäitä varten ole, joten kaikki rakenteet ovat säänkestäviä. Askeettista mutta tarkoituksenmukaista.

Ajovakaudenhallintajärjestelmän merkityksen huomaa, kun sen kytkee hetkeksi pois rata-ajossa. Kädet käyvät kuin tynnyrinpesijällä ja parin mutkan jälkeen on pakko kytkeä järjestelmä käyttöön.

Polaris Slingshot SL

Keväällä 2016 Suomeen

Slingshotin ajoneuvoluokitus on L5e eli kulkuneuvoa saa ajaa sekä henkilöauto- että moottoripyöräkortilla. Euroopan tuontiohjelmaan kuuluu vain varustellumpi SL-malli, joka poikkeaa perusmallista soittimen, peruutuskameran ja tuulilasin verran.

Kulmikas muotoilu, F1-tyyppiset etusiivet ja erikoinen takapään rakenne takaavat huomioarvon. Hinta kipuaa noin 45 000 euroon, joten jokapojan kulkuvälineestä ei ole kyse.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Polaris Slingshot SL

Hinta alkaen

4 500 €

Moottori

Bensiinimoottori 2 384 cm³, 5 vaihdetta, hihnaveto.

Teho

129 kW (173 hv), 6200 r/min

Vääntö

225 Nm (4700 r/min)

Vääntö

225 Nm (4700 r/min)

Mitat

leveys 1971 mm, akseliväli 2667 mm

Muu tieto

Mitat: paino tankattuna 790 kg, tankin tilavuus 37 litraa. Rengaskoko edessä 225/45R18, takana 265/35R20.

Luetuimmat