29.10.2016

Pohjoismaiden ensimmäinen Hyundai i20 R5 -ralliauto Suomeen Rallybaronille

Hyundai i20 R5

Ensi kaudella Suomen SM-rallissa nähdään myös Hyundai i20 R5, Rallybaronin ollessa Hyundain ensimmäinen asiakastalli Pohjoismaissa.

Hyundai Motorsportin asiakasohjelma on tuomassa Suomeen Pohjoismaiden ensimmäisen R5-luokan Hyundai i20 -ralliauton. Suomalaiselle Rallybaron Oy:lle tuleva kilpuri tullaan näkemään rallin SM-sarjassa kevään loppupuolella.

Hyundai i20 R5 sai virallisen luokituksensa lokakuun alussa ja auton tulikasteena toimi Korsikan MM-ralli. Automallin päävastuullisena testikuljettajana on toiminut Kevin Abbring, joka on nähty myös Hyundai i20 WRC:n ratissa tällä kaudella. Tähän mennessä Hyundai Motorsport Customer Racing on luovuttanut asiakkailleen viisi Hyundai i20 R5:sta ja lisää on luvassa vielä ennen vuoden loppua.

– Olen siirtynyt täysipäiväisesti Netbaronin johdosta sen tytäryhtiön Rallybaron Oy:n ralliautojen vuokraus-liiketoiminnasta vastaavaksi johtajaksi tulevien merkittävien kalustohankintojen myötä. Meillä on myös optio toisen auton ostosta ja päätös sen lopullisesta hankinnasta tullaan tekemään ensi vuoden alussa. Tulevaisuudessa meidän tarkoitus on tehdä pitkäjänteistä pohjatyötä erityisesti nuorten kuljettajalupausten parissa, ja uskon näiden panostusten palkitsevan tulevaisuudessa useilla Suomen mestaruuksilla, kommentoi Rallybaron Oy:n toiminnasta vastaava johtaja Antti Leinonen.

– Hyundai on elänyt muutaman viime vuoden ajan vahvaa tulemista ralliautoilun huipulle. Tehtaan keväällä julkaiseman strategian mukaisesti tulemme olemaan Rallin MM-sarjassa usean vuoden ajan. Samalla voimme laajentaa maahantuojana omaa tekemistämme paikallisissa sarjoissa uuden R5-projektin myötä. Lisääntyvä läsnäolomme Rallin SM-sarjassa antaa meille myös hyvät eväät esitellä Suomen markkinoille uuden i30-malliston ja varsinkin auton N-version, kommentoi puolestaan Hyundai Motor Finlandin PR & Viestintäpäällikkö Sami Takaneva. Maahantuojan tarkoituksena onkin näkyä Rallybaronin rallitaipaleen taustalla ensi kauden kuluessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hyundai i20 R5

i20 R5:n pohjana toimii sama viisiovinen i20, jolle myös i20 WRC perustuu. Luokituserojen mukaisesti autot eroavat kuitenkin aerodynamiikkansa osalta, R5:n saadessa maltillisemmat ilmanohjaimet isoveljeensä verrattuna. R5:n sydämenä sykkivä 1,6-litrainen suorasuihkutteinen turbomoottori on samaa perua WRC-moottorin kanssa, mutta 32 millimetrin kuristimella siitä saadaan noin 15% vähemmän tehoa. R5 myös painaa noin 30 kilogrammaa täysiveristä WRC-autoa enemmän.

Hyundai i20 R5

Moottori: Pipo Moteursin virittämä, 1,6-litrainen ja 4-sylinterinen suorasuihkutusmoottori, turboahdin / teho 285 hv / vääntö 420 Nm
Voimansiirto: 5-vaihteinen Ricardon sekventaalivaihteisto / kiinteä neliveto / mekaanisesti lukittavat etu- ja takatasauspyörästöt
Alusta: jousitus, edessä ja takana McPherson-joustintuet / italialaisvalmisteiset Extremen säädettävät iskunvaimentimet
Vanteet: soralla 7x15”, asfaltilla 8x18”
Jarrut: edessä ja takana jäähdytetyt levyjarrut, levyn halkaisija soralla 300 mm, asfaltilla 355 mm / nelimäntäiset jarrusylinterit / Winmaxin jarrupalat
Paino: minimipaino 1230 kg (1390 kg kuljettajien kanssa)

Lähde ja kuva: Hyundai Motorsport

Luetuimmat