4.1.2016 Ajoneuvot Koeajo: Pirteän ahdas Audi A1 Sportback Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pirteä ajettava, tyköistuva tunnelma. Hyvää: moottori, ajettavuus, sulavasti vaihtava automaatti. Huonoa: sisämelu, tavaratila, takatilat. Ensisilmäyksellä uudistunut Audi A1 kerää kiitosta. Muoto on menevä ja parkkipaikkapalaute poikkeuksetta positiivista. Tosin lähes 38 000 euron hintaisen auton kohdalla ennakko-odotukset ovat hieman toteutunutta korkeammalla. Ilmastointi on manuaalinen, kuljettajan informaatiojärjestelmä näyttöineen vanhahtava. Mitään oleellista ei puutu, eikä laatuvaikutelmassakaan ole moitittavaa. Tyylissä piisaa, mutta ripaus luksusta jää uupumaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Seitsemällä vaihteella Ajossa auto palvelee täsmällisesti. Sähkömekaaninen ohjaus säätyy ajonopeuden mukaan. Maantienopeuksissa tarkkuus säilyy ja ahtaissa paikoissa auto on kevyt pyöriteltävä. 1,8 litran turboahdettu bensiinimoottori liikuttaa pientä autoa jouhevasti. Moottori on malliston kookkain. Perusmoottori A1-mallistossa on jatkossa kolmisylinterinen ja yksilitrainen. Manuaalivaihteita mielivälle niitä on tarjolla viisi. Äänekäs ajossa Matka-ajo sujuu pienestä koosta huolimatta vaivattomasti. Luvattuihin kulutuslukemiin ei sekalaisessa ajossa aivan päästä, mutta lähelle kuitenkin. Audin alla on 17-tuumaiset renkaat. Ratkaisu on näyttävä, mutta tekee lisähallaa sisämelun suhteen. Äänet kantautuvat ohjaamoon selvästi jo kaupunkinopeuksissa. Soratien irtokivillä ja huonokuntoisen maantien urissa A1 on eläväinen ajettava. Tiukat tilat takana Istuimet ovat urheilullisesti tuetut ja niissä riittävät säädöt. Tilaa on edessä tarpeeksi, mutta takapenkillä tunnelma on tiivis. Tilaa on kolmelle, mutta mukavammin mennään yhtä vähemmällä. Muutama lisäsentti jalkatilaa olisi tervetullut lisäys. Tilojen rajallisuus tulee vastaan myös takakontin puolella. Viikonloppumatkan tavarat sopivat konttiin, mutta niiden kaveriksi kylmälaukkua on turha tunkea. Sport Comfort plus- varustetasoisen lähes 38 000 euron lisävarusteeton hinta tuo autonhankintaa pohtivan ulottuville laajan skaalan kilpailevaa valinnanvaraa. Edullisimmillaan Audi A1-version saa noin 22 000 eurolla. Teksti ja kuvat Antti Hentinen Audi A1 Sportback 1.8 TFSI S tronic Hinta alkaen 37 765 € Moottori 1798 ³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 141 kW (192 hv), 5 400 r/min Vääntö 250 Nm (1250–5300 r/min) Vääntö 250 Nm (1250–5300 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 6,9 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 130 g/km Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?