22.8.2016 Ajoneuvot Koeajo: pirteä tapaus – Peugeot 2008 PureTech 110 Autom. Allure Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ranskalaisen vahvin valtti on sen järkevä ja pätevä voimanlähde. Sisäilmeessa on omintakeisuutta. Hyvää: moottori, sisäilme, tavaratilan muoto, istumatila takana. Huonoa: vaihteiston viipyily, istuimen vipusäätö. Peugeot 2008:n vahvin valtti on PureTech-bensiinimoottori – kokoluokassaan maailman parhaaksikin valittu. Kolmisylinterinen voimanlähde on erinomainen tapaus: pihi, riittävän väkevä ja vaivattomasti tehoa tarjoava. Luvattu keskikulutus on – kykyihin verrattuna – miellyttävän maltillinen 4,8 litraa sadalla kilometrillä. Äänimaailma on säyseä ja miellyttävä, jopa siinä määrin, että myös äänten osalta voisi kuvitella ajavansa nelisylinterisellä. Äänien lisäksi moottorin värinättömyyteen vaikuttaa se, että 1,2-litraisessa moottorissa on tasapainotusakseli, joka pyörii kampiakselin kanssa tasatahtiin mutta vastakkaiseen suuntaan. Värinättömyyden takeena ovat myös hydrauliset moottorin tukityynyt. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Automaatissa toivomisen varaa Automaattivaihteisto jättää toivomisen varaa. Vaihteet kyllä vaihtuvat, mutta aika ajoin verkkaisesti. Rivakoissa lähdöissä ja ohituskiihdytyksissä vaivaa kuminauhamaisuus, liikkellelähdöissä myös nyökyttely. Ja nyt ei ole kyse hengästyttävän sporttisuuden kaipuusta, vaan ajamisen vaivattomudesta. Moottorissa on siis ihan riittävästi puhtia, mutta vaihteisto ei aina jaa sitä käyttöön kuskin toivomalla tavalla. Jos olisi tehtävä valinta, päätyisin valitsemaan tämän auton kuusilovisella manuaalivaihteistolla. Selkeä kontti Tavaratila on muodoiltaan selkeä, sinne on helppo mahduttaa viikonloppureissun tavarat ja enemmänkin. On yllätys, että väljyyttä on kuitenkin vain 360 litraa – kontti tuntuu tilavammalta. Lastauskynnystä ei juuri ole, mutta lastauskorkeutta aika paljon. Takana istutaan ryhdikkääasti. Tilaa on mukavasti nin jaloile kuin hartialinjassakin. Korkeasta autosta näkee hyvin ulos, myös takaa. Valoa tuo laaja panoraamalasikatto. Persoonallinen Peugeot 2008 Peugeot 2008:n sisäilme on muovinen, mutta muotoilu hauskan erottuva ja persoonallinen. Keskikonsolin muodot ja näytön sijoitus korkealle jakaa varmasti mieliä. Ajoasennon etsintä on hieman työlästä, sillä etuistuimen selkänojan kaltevuus säätyy vivulla, jonka pykälistö on turhan karkeajakoisesti toteutettu. Pyörösäädin olisi parempi ratkaisu, sähkösäädöstä puhumattakaan. Etuistuimet antavat tanakan sivutuen ja riittävän reisituen. Mittaristo on sijoitettu korkealle kojelaudassa, sillä mittarit tulisi nähdä ohjauspyörän kaaren ylitse. Ohjauspyörä on tavanomaista pienikehäisempi. Ainakin omaan makuun ratti saisi säätyä ylemmäksi, mutta silloin se toisaalta söisi mittaristoa näkökentästä. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Antti Hentinen Peugeot 2008 PureTech 110 Autom. Allure Hinta alkaen 26 262 € Moottori Bensiinimoottori 1 199 cm³, 3 sylinteriä, 6-v. automaattivaihteisto, etuveto Teho 81 kW (110 hv), 6250 r/min Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Vääntö 205 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 13,5 s Huippunopeus 188 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 110 g/km Mitat pituus 4159 mm, leveys 1739 mm, korkeus 1556 mm, akseliväli 2537 mm Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku