8.1.2016

Koeajo: pirteä outolintu Kia Soul

Kia Soul

Dieselautomaatti sopii Kia-malliston piristykseen. Hyvää: muotoilu, tilat, vaivaton diesel-automaatti. Huonoa: Tavaratila, ohjaus.

Soul on Kia-malliston iloinen outolintu. Korimalli yhdistää pystyperää henkilöautoon, ja kokonaisuus kuorrutetaan pirteillä yksityiskohdilla. Soul näyttää hauskalle, muttei sorru ällöttävään ylisöpöyteen.

Moottori on aiemmin koeajanut toisen sukupolven Soulin 1,6-litraisellla bensiinimoottorilla. Ahtamattoman voimanlähteen ohut vääntö vaati ahkeraa vaihteidenkäyttöä. Autoa vaivasi myös korkea kaupunkikulutus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toimiva dieselautomaatti

1,6-litrainen turbodiesel ja uusi kaksoiskytkinvaihteisto paikkaavat ongelmaa. Mikään raketti diesel-Soul ei todellakaan ole, mutta arkiajo sujuu vaivattomasti. Seitsenportaisen kaksoiskytkinvaihteiston yhteistyö dieselmoottorin kanssa sujuu paljon sulavammin, kuin bensiiniturbossa konsernisisar Hyundai Tucsonin keulalla. Hyundaita vaivasi liian suurten vaihteiden käyttö kaupunkinopeuksissa.

Kia Soul

Tila-autoksi Kia Soul on iloisen pirteä, paljon sympaattisempi kuin Kian muut mallit. Koeajoauton keltaisella värillä on toki vaikutusta, mutta pääosaa esittää onnistunut muotoilu: lyhyt keula, taakse madaltuvat ikkunat ja jämäkkä C-pilari hävittävät laatikkomaisuuden hienosti. Supreme-varustetason kiiltomustat yksityiskohdat tuovat keltaiseen väriin kontrastia.

Tilaa vaikka silinterihatulle

Sisätilat ovat tavanomaisemmat, vaikka pyöreissä muodoissa ja suurissa kaiuttimien suojissa onkin yritystä. Kojelaudassa lymyävä näyttö on 4,3-tuumaisena edellistä vuosikymmentä. Myös ohjauspyörän lämmityskytkimen sijoittaminen luistoneston poiskytkennän viereen ihmetyttää. Molempiin näppäimiin osuu epähuomiossa yhdellä painalluksella – ainakin talvikelillä luistelevaa Soulia paimentaa lämpimin kämmenin.

Kia Soul

Matkustajien tilat ovat Soulin suurin vahvuus. Pääntilaa riittää keskivertoa korkeammalle silinterihatulle. Korkeuden ansiosta istuimet ovat tavallista korkeammalle, joten autoon kulku käy vaivattomasti iäkkäämmältäkin kuljettajalta.

Hyvä tilankäyttö ei ulotu tavaratilaan. Muoto on lyhyt, ja välipohjan asennusta riippuen tilavuus jää 238–354 litraan.

Kia Soul

Kian riemukas olemus ei aivan välity ajettavuudesta. Kia Soul ei ole huono, mutta lähinnä mitäänsanomaton ajaa. Ainoa oikea moite kohdistuu elottoman tahmeaan ohjaukseen. Auton kanssa tulee hyvin toimeen, mutta minkäänlaista minimäistä pirteyttä se ei kuljettajalle tarjoa.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Kia Soul 1.6 CRDi Supreme Urban DCT A/T

Hinta alkaen

29 880 €

Moottori

1582 cm #&179; dieselmoottori, etuveto, 7-v. automaattivaihteisto

Teho

100 kW (136 hv), 4000 r/min

Vääntö

300 Nm (1750-2500 r/min)

Vääntö

300 Nm (1750-2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

12,2 s

Huippunopeus

182 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 5,2 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

135 g/km

Mitat

pituus 4140 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1593 mm, akseliväli 2570 mm
Tavaratila: 354 l

Euro NCAP

4 tähteä

Takuu

7 vuotta tai 150 000 km (3 ensimmäistä vuotta ilman kilometrirajaa)

Luetuimmat