5.12.2018

Piristystä pirteälle: uuden sukupolven Kia Soul EV

Kia Soul EV

Kia Soul EV:n akun koko yli tuplaantuu sukupolvenvaihdoksessa.

Kolmanteen sukupolveen etenevä Kia Soul -tila-auto tuo tullessaan myös toisen sukupolven Kia Soul EV -täyssähköpainoksen. Ensimmäistä sähkösoulia valmistettiin vuodesta 2014 asti, mutta Suomessa auto ehti olla myynnissä vain runsaan vuoden ajan.

Kia Soul EV

Soul EV:n sukupolvenvaihdos kertoo paljon sähköautojen nopeasta kehityksestä. Kun edeltäjä sai tulla toimeen 30,5 kilowattitunnin ajoakulla, on uudessa peräti 64 kilowattituntia. Valmistaja ei vielä vahvista lopullista toimintasädettä, mutta joka tapauksessa auton pitäisi tarjota huomattavasti edeltäjäänsä vaivattomampi ajokokemus.

Soul EV:n sähkömoottori tarjoaa 201 hevosvoimaa ja 395 newtonmetrin väännön. Latausjärjestelmä vaihtaa sukupolvenvaihdoksessa Euroopassa suosittuun CCS:ään – ja siten vaihtovirtalataus sujuu edeltäjästä poiketen vakiintuneella Type 2 -liitännällä. Voimalinja lienee hyvin pitkälle tuttu konsernisisar Hyundai Kona Electricistä, jonka koeajon voit lukea täältä.

Kia Soul EV

Kia kertoo uuden sähköautonsa sallivan yhden polkimen ajon, eli neliportiasen moottorijarrutuksen voinee säätää erittäin voimakkaaksi. Valmistajan mukaan järjestselmä työskentelee myös yhteistyössä mukautuvan vakionopeudensäätimen kanssa, eli järjestelmä mukauttaa jarrutuksen edellä menevän auton nopeuden mukaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttu mutta täysin uusi

Tutusta ulkomuodosta huolimatta kolmannen sukupolven Soulissa on täysin uusi kori. Täyssähkösien EV-painoksen erottaa puskureista ja etusäleikön tilalla olevasta latausportista.

Ilahduttavasti auto on varustettu myös nettiyhteyden yli toimivalla UVO-järjestelmällä, jonka kautta kuljettaja voi seurata ajoneuvon latauksen tilaa, hakea uusia latausasemia tai lähettää osoitteita Google Mapsin Send2Car-toiminnolla.

Kia kertoo uuden Soul EV:n saapuvan Eurooppaan vuoden 2019 alkupuoliskolla. Tarkemmat tekniset tiedot esimerkiksi lataukseen liittyen varmistunevat viimeistään silloin.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Kia

Luetuimmat