1.7.2017 Ajoneuvot Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kostea maalipinta tuntuu huolellisenkin pesun jälkeen karhealta. Clay, eli autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi, silottaa pinnan. Auton pintaan pinttyy ajan kanssa erilaisia epäpuhtauksia. Hyvä suojaus, esimerkiksi vahapinnan muodossa, yhdistettynä säännölliseen pesuun vähentää kiinni tarttuvien partikkeleiden määrää. Valitettavasti karkeutta ilmenee jonkin verran joka tapauksessa jo ennen seuraavaa vahauskertaa. Karheuden aiheuttava epäpuhtaus on syytä poistaa ennen auton suojaamista esimerkiksi vahalla. Tasainen pinta tarjoaa merkittävästi paremman kiillon ja lisäksi valittu suojatuote tarttuu paremmin puhtaalle pinnalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Milloin savi? Kemiallinen puhdistus on aina mekaanista puhdistusta parempi vaihtoehto. Pinttyneiden partikkelien poistamiseen kannattaa aina ensin hyödyntää liasta riippuen esimerkiksi hyönteisten-, pien- ja raudanpoistoaineita. Autonhoitokäyttöön tarkoitettu puhdistussavi muistuttaa ulkonäöltään ja tuntumaltaan lähinnä muovailuvahaa, mutta on merkittävästi tahmeampaa. Puhdistussavi (eng. clay bar) on tarkoitus kaivaa esiin vasta viimeisenä työkaluna, kun mikään muu ei ole auttanut. Kaikki ennen savea suoritetut pesut helpottavat ja mukavoittavat työtä puhdistussaven kanssa. Valitettavasti lähes jokainen auto vaatii puhdistussavea virheettömän tasaisen pinnan saavuttamiseksi. Toki autonhoitoon voi tutustua jättämällä hyönteisten-, pien- ja raudanpoistoaineet kaupan hyllylle ja siirtyä suoraan puhdistussaveen. Lopputulos on puhtauden suhteen lähes samaa luokkaa ja ainoastaan maalipinnan huokosiin syöpynyt lika jää puhdistamatta. Tällöin tulee huomioida, että puhdistussavesta saattaa syntyä mikronaarmua. Naarmuuntumisen riski kasvaa suhteessa auton likaisuus- ja karheusasteen kanssa. Ainakaan uudelle autolle, eli hyväkuntoiselle maalipinnalle, välivaiheiden oikaisua ei voi suositella. Savi tummuu ja likaantuu erityisesti reunoilta, jotka kohtaavat likapartikkelit ensimmäisenä. Maahan putoava savipala tulee poistaa välittömästi käytöstä. Saven valinta Puhdistussavia myyvät uesat valmistajat, kuten muitakin autonhoitotuotteita, mutta lisäksi valmistajilla on myös erilaisia savivaihtoehtoja. Tavallisesti savet luokitellaan niiden kovuuden ja/tai karheuden mukaan, joskin näistä ensin mainittu on yleisempi. Ehkä yleisin luokkajako onkin soft/light, medium sekä hard/heavy. Näistä ensin mainittu on hellävaraisin maalipinnalle, mutta toisaalta samalla myös likapartikkeleille. Kaikissa tavallisissa tapauksissa on suositeltavaa käyttää pehmeää tai korkeintaan keskimmäistä vaihtoehtoa. Kovin puhdistussavi sopii esimerkiksi ylimääräisen maalisumun poistoon ennen kiillotusta. Liukastetiivistettä käytettäessä on tarpeen myös sopiva pullo sumutinpäällä, johon liukaste laimennetaan käyttövalmiiksi valmistajan ohjeiden mukaisesti. Tärkeä liukaste Savetuksessa syntyvän mikronaarmun määrään vaikuttaa saven laadun lisäksi ratkaisevasti myös käytettävä liukaste. Mainospuheissa saven liukasteeksi riittää pelkkä vesi ja moni vannoo liukasteena tavallisen autoshampoon nimeen, vaikka kumpikaan ei ole paras ratkaisu. Savelle tarkoitettua liukastetta voi ostaa edullisemmin laimennettavana tiivisteenä. Näin kustannus käyttökertaa kohden jää minimaaliseksi. Erilliset puhdistussavelle tarkoitetut liukasteet on kehitetty syystä. Liukasteen tehtävänä on pitää savi irti maalipinnasta ja sallia saven tarttua ainoastaan likapartikkeleihin. Näin savi ei teoriassa edes kosketa maalipintaan, eikä käytöstä synny jälkiä. Käytäntö ei ole näin yksiselitteinen, mutta liukasteen käytön tärkeyttä ei voi korostaa riittävästi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käyttö Puhdistussavea varten kannattaa varata pieni vesiastia lämmintä vettä. Savesta kannattaa ottaa käyttöön kaksi noin 50 gramman palaa, joista toista säilytetään koko ajan lämpimässä vedessä. Tämä pitää saven notkeana. Liukastetta suihkutetaan pienelle käsiteltävälle alueelle kerrallaan ennen kyseisen alueen käsittelyä. Samalla kannattaa suihkauttaa kerran myös käytettävä savipala. Mahdollisuuksien mukaan käsiteltävä alue kannattaa kastella reilusti vedellä. Tämän jälkeen alueelle ja saveen suihkutetaan liukastetta. Savea liu´utetaan maalipinnalla yhdensuuntaisin liikkein painamatta esimerkiksi puolikkaan oven kokoinen alue kerrallaan. Maalipinta kannattaa kostuttaa mahdollisimman märäksi ennen saven käyttöä. Savi ei saisi missään vaiheessa koskettaa kuivaan maalipintaan, sillä suuresta kitkasta seuraa mikronaarmuja. Jokaisen alueen jälkeen savenpala vaihdetaan ämpärissä lämmenneeseen kappaleeseen, josta taitellaan esiin puhdas puoli muovailuvahan tapaan. Savenpaloja voi käyttää niin kauan kun niistä saa taittelemalla vielä täysin puhtaan pinnan esiin. Poikkeuksena kuitenkin maahan tippuva puhdistussavi, joka tulee hävittää välittömästi. Savea liu´utetaan maalipinnalla yhdensuuntaisin liikkein painamatta. Pinnan karheutta voi seurata toimenpiteen aikana hellästi sormenpäillä kokeilemalla. Kosteaa pintaa kannattaa kokeilla sormenpäillä ennen, kesken ja jälkeen savetuksen. Silloin huomaa kuinka epäpuhtaudet poistuvat ja maalipinta muuttuu sileäksi. Teksti ja kuvat: Henri Posa Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?