Koeajo: piilovoimaa perheelle – Opel Astra 1.6 Turbo
Opel Astra 1.6 Turbo on oikea valinta, jos teho on imagoa tärkeämpää. Hyvää: hillitty kokonaisuus, ajettavuus, suorituskyky, tilat, kilpailijoiden puute. Huonoa: automaattivaihteistoa ei saatavana.
Kaksi kromattua pakoputkenpäätä takapuskurin päissä ja punainen TURBO-teksti takaluukussa. Siinä kaikessa lyhykäisyydessään tuntomerkit, joilla Opel Astra 1.6 Turbo erottautuu tehottomammista veljistään.
Automaailmassa on vallinnut kirjoittamaton sääntö, jonka mukaan voimakas moottori tarkoittaa aina eriasteista sporttivarustelua ja -koristelua. Siksi onkin hämmentävää, mitä kaikkea Opel on malttanut jättää pois 200-hevosvoimaisesta Astrastaan.
Ei ylimääräisiä spoilereita, ei helmalevikkeitä, ei lisäilmanottoaukkoja, ei teippivirityksiä, ei edes erilaisia vanteita. Ei siis kanssa-autoilijoiden kateellisia katseita – eikä varsinkaan teinikuskien kiihdytyskisaehdotuksia.
Ja kun kokonaisuus puetaan harmaaseen väriin, tuloksena on todellinen sleeper: vanha termi autolle, joka kätkee paukkunsa viattoman ulkokuoren uumeniin.
Luokkansa ainoa
Varsinaiset GTI-luokan tykki-Astrat ovat vielä tuloillaan, joten toistaiseksi tämä 1.6 Turbo nauttii malliston tehokkaimman version statuksesta. Eroa seuraavaksi voimakkaimpaan bensiinikoneeseen eli 1,4-litraiseen kertyy 50 hevosvoimaa.
Alussa mainittu sleeper-henki selittyy sillä, että molemmissa moottorivaihtoehdoissa varustetaso on identtinen Innovation. Alustassa ainoa muutos on takapyörien yhdystukiakselistoon lisätty Watt-tuki, jolla tukevoitetaan kaarreajoa.
Myös vaihteistovalikoimassa on eroa. Siinä missä 150-hevosvoimaisen saa myös automaattivaihteistolla, 200 hv:n malli on tarjolla vain manuaalina.
Katsaus kilpailukenttään paljastaa, että Opel todella on tässä autoryhmässä yksin liikkeellä. 30 000 euron hintaan ei näin tehokasta farkkua ole tarjota yhdelläkään muulla merkillä.
Maksamalla muutama tonni enemmän päästään kyllä samoihin voimalukemiin ja ylikin (esimerkiksi Peugeot 308 SW GT ja Škoda Octavia Combi RS), mutta kaupan päälle tulee niitä sporttihöysteitä, joista kaikki eivät välttämättä pidä.
Mistä voimmekin palata takaisin lähtöruutuun eli jutun alkuun, ja lähteä koeajolle.
Sisustuskin siviilimäinen
Ohjaamossa 1.6 Turbon erot 1.4 Turboon ovat vielä ulkokuortakin pienemmät, siis olemattomat. Mittaristoon ei ole lisätty ylimääräisiä osoittimia, ja nopeusmittarikin ulottuu kummassakin 270 km/h asti. Kaikenlaiset urheiluhöysteet loistavat poissaolollaan.
Mitä tulee istuimiin, Innovation-tasossa ne ovat jo valmiiksi tavallista sporttisemmat. Koeajoauton noin 700 euron varustepakettiin sisältyivät vielä monipuolisemmat istuinsäädöt, ja tuki oli kaiken kaikkiaan moitteeton.
Astran vakiorengastusta on sitten lanseerauksen muutettu inhimillisemmäksi. Innovationissa pyörät olivat aiemmin kokoa 225/45 R17, mutta nyt ne ovat hyvin maltillisesti 205/55 R16 – eli samat kuin Enjoy-perusvarustetasossa.
Kun kyseessä on 200-hevosvoimainen auto, satsaamista suurempaan rengaskokoon kannattaa kuitenkin harkita, etenkin jos suunta vie usein mutkatien riemuihin. Lisävarusteenahan näitä kiekkoja saa, kuten koreampia vanteitakin.
Koeajoauton renkaat olivat tuota ensin mainittua isompaa tyyppiä. Ne eivät vielä tee Astrasta liiaksi nypyttävää täryjyrää, joskin päällimmäinen mukavuus jää pois. Näiden tehojen kanssa kuitenkin voi sallia alustalta hieman ylimääräistä napakkuutta.
Kuminauhan kyydissä
Moottori on korkeasta viritystasostaan huolimatta hyvin joustava – kuten nykyisillä ahdetuilla voimanlähteillä on tapana. Mitään erityistä tehopiikkiä ei esiinny, vaan veto on kaiken aikaa kuminauhamaisen tasaista.
Voimaa riittää mukavasti kaikenlaisiin ajotilanteisiin. Maantie- ja moottoritienopeuksissa ei kovinkaan usein tarvitse pudottaa kuutosvaihteelta alaspäin, pelkkä kaasun pohjaan painaminen riittää. Myös käyntiääni on sivistynyt.
Tehokas moottori ei myöskään millään lailla heikennä Astra Sports Tourerin hyviä perheauto-ominaisuuksia. Niin etu- kuin takatilat riittävät pidemmillekin henkilöille, ja tavaratila on suunniteltu toimivaksi.
Ja jos vuosittaisia kilometrejä kertyy enemmän, Astra-mallistosta löytyy myös sporttinen diesel, nimittäin kaksoisahdettu 1.6 CDTI Bi-Turbo 160 hevosvoiman tehoineen, 350 newtonmetrin vääntöineen ja liki parituhatta euroa alhaisempine hankintahintoineen.