21.7.2018

Pientä viilausta tyyliin ja tekniikkaan: vähän uusi Mazda6

vähän uusi Mazda6

Mazdan kutonen uudistuu valmistajalleen tuttuun tyyliin: luvassa on pieniä viilauksia lähes jokaiseen osa-alueeseen.

Mazda6 on ehtinyt jo sellaiseen ikään, että sedania on aika uudistaa. Insinöörivetoisena autovalmistajana Mazda tosin ei ole keskittynyt pelkästään uusiin puskureihin, vaan parannuksia on tehty kauttaaltaan lähes jokaiseen osa-alueeseen.

vähän uusi Mazda6

Aloitetaan kuitenkin puskureista. Uusi keulailme korostaa auton leveyttä ja mataluutta. Sumuvalot ovat siirtyneet osaksi uusia ajovaloja, jotka ovat nekin korostavat auton uutta ilmettä. Muutoksia on tehty myös takapuskureihin sekä porrasperän takaluukun muotoihin. Pakoputkien sijaintia on mietitty uudelleen ja putkien kokoa on kasvatettu. Ulkonäkömuutokset kruunaavat uudet 17- ja 19-tuumaiset vanteet.

vähän uusi Mazda6

Mazdan ikoniseksi muodostunut Soul Red -ulkoväri vaihtuu Mazda 6:n kohdalla Soul Red Crystaliin, jonka kerrotaan olevan entistä läpikuultavampi ja korostavan auton muotoja aiempaa enemmän. Muut värivaihtoehdot säilyvät ennallaan.

Sisällä tarjolla on uusia verhoilu- ja koristemateriaaleja sekä etuistuinten tuuletus nahkaverhoilun yhteydessä. Istuinten muotoa on tarkistettu edessä ja takana. Kojelaudan muotoa, USB-liittimiä ja matkustamon valaistusta on samalla hiottu entistä paremmaksi. Tuulilasinäyttö on valmistajan mukaan vakiovarusteena jokaisessa varustetasossa ja kojelaudan näyttö on kasvanut kahdeksaan tuumaan. MZD Connectilla varustetut yksilöt saavat lisäksi Apple CarPlay ja Android Auto -älypuhelinyhteensopivuudet.

vähän uusi Mazda6

Mazdan viilaava käsi on yltänyt myös moottorivalikoimaan. Moottorit jatkavat pääosin entisellään, mutta luvassa on hiukan enemmän alavääntöä ja muutamien hevosvoimien teholisäyksiä samalla, kun Mazda on huolehtinut moottoreiden soveltuvuudesta uuteen WLTP-mittaussykliin ja Euro 6d -päästörajoihin. Merkittävin uutuus on 2,5-litraisen Skyactiv-G-bensiinimoottorin kyky sammuttaa kaksi sylinteriä maantienopeuksilla tasavauhteillessa.

vähän uusi Mazda6

Eikä tässä vielä kaikki! Jousitus, iskunvaimennus, ohjausgeometria, kallistuksenvakaajat ja äänieristys ovat nekin kokeneet liudan pieniä uudistuksia, joiden ansiosta Mazda 6:n pitäisi olla entistä hiljaisempi, tarkempi ja pehmeämpi ajettava. Luonnollisesti myös Mazdan turvavarusteet ovat nekin päivittyneet uusimpaan versioonsa ja nyt saatavilla on 360°-ympäristökamerajärjestelmä.

vähän uusi Mazda6

Mazda 6:n pienten uudistusten määrä tuntuu lähes loputtomalta. Suomalaisia kuitenkin ilahduttanee, että tuulilasiin on nyt lisätty lämmityselementit tuulilasinpyyhinten lepuutuskohtaan, jotta pyyhkimet toimivat oikein myös miinusmerkkisissä lämpötiloissa.

Lähde ja kuvat: Mazda

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat