26.6.2017 Ajoneuvot Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Maantiepien lisäksi pienpoistoaineet tehoavat hyvin myös muuhun hiilivetypohjaiseen likaan. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Auton kylkiin ja vanteisiin erityisesti tietyömailta tarttuva maantiepiki on lähes mahdoton poistettava ilman oikeita aineita. Sopivilla tuotteilla se kuitenkin liukenee lähes itsestään. Tietyömaat ovat sekä kiusaus että siunaus kesäiselle autoilijalle. Teiden paraneminen on toki hieno asia, mutta autonhoidon näkökulmasta ongelmana on auton kylkiin tarttuva tuore bitumi. Maalipinnalla piki tuntuu karheutena ja näkyy mustina pisteinä, joskus jopa mustina pitkinä viiruina. Tuoreena se saattaa lähteä jopa painepesurihuuhtelulla tai käsinpesun yhteydessä. Tällöin piki tarttuu erittäin ikävästi kiinni pesuvälineeseen, josta se on hankalaa saada irti. Maantiepiki esiintyy usein vain yksittäisenä pienenä täplänä siellä ja ehkä toisena toisaalla. Se erottuu helpommin vaalean värisistä autoista, mutta käytännössä sitä on kaikissa autoissa. Viimeistään hetken kuivuttuaan maantiepiki on lähes mahdotonta irrottaa maalipinnalta perinteisin menetelmin – ainakaan maalipintaa vahingoittamatta. Ongelmaan on kehitetty pienpoistoaineet, joita on hyvin saatavilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pienpoistoaineella puhtaaksi Valitettavasti pienpoistoaineiden sisältämät kemikaalit poistavat myös vahat pinnasta. Näin pienpoisto on suositeltavaa suorittaa vahauksen yhteydessä muutaman kerran vuodessa. Tasainen maalipinta näyttää paremmalta ja vaha, tai muu suojatuote, tarttuu siihen paremmin. Pienpoisto on yksi vaihe, joka kuuluu ennen vahausta tehtäviin pesurutiineihin. Tavallisesti ainakin vanteet ja kylkien alaosat ovat pienpoiston tarpeessa. Myös puhdistussavella (engl. clay) saa poistettua pien pinnasta. Kannattaa kuitenkin suosia kemiallista puhdistuskeinoa, tässä tapauksessa pienpoistoainetta, mekaanisen puhdistamisen sijaan. Kemiallinen puhdistaminen minimoi naarmuuntumisriskin ja sitä myöden syntyvän mikronaarmun määrän. Perinteisesti pienpoistoaineet ovat olleet ksyleenipohjaisia nesteitä. Kaupasta saa edullisesti raakaakin ksyleeniä, mutta ilman lisäaineita se on hankala huuhtoa pois pinnalta käytön jälkeen. Maalipinnalle jäädessään ksyleeni saattaa aiheuttaa pysyviä jälkiä. Siksi kannattaa suosia valmiita pienpoistoaineita tai saman tehtävän hoitavia hiilivetyliuottimia. Pienelle alueelle Jos esimerkiksi juuri vahatulle pinnalle tarttuu pikitahra, se olisi hyvä poistaa mahdollisimman pian. Harva kuitenkaan haluaa aloittaa auton suojausrumbaa alusta. Tähänkin ongelmaan löytyy ratkaisu. Pienelle alueelle käytettävään pienpoistoon on kehitetty esimerkiksi Dodo Juice Tarmalade. Tahmainen geeli tarttuu haluttavaan kohteeseen ja sen voi jättää vaikuttamaan todella pitkäksi aikaa, vaikka vain nuppineulan pään kokoiselle alueelle. Huuhtelun jälkeen vaha on erittäin nopeaa sipaista käsitellylle alueelle eikä koko autoa tarvitse käydä uudestaan läpi. Uusia tuulia Nanolex Race Film Remover on mielenkiintoinen tuote pienpoistoon. Se ei ole varsinainen pienpoistoaine, mutta tehoaa siihenkin. Kyseessä on tehokas orgaanisen lian puhdistusaine, jota ei tarvitse huuhdella käytön jälkeen. Siten se soveltuu käytettäväksi esimerkiksi autotallissa ja vaikkapa klassikkoautoille, joiden tiivisteitä ei haluta rasittaa painepesurilla. Nanolex Race Film Remover on pienpoiston uutuustuote, jota ei ole pakko huuhdella maalipinnalta käytön jälkeen. Huuhtelu on silti helpoin tapa poistaa irronnut lika pinnasta. Puhdistusteho pien suhteen ei ole vallankumouksellinen, ja itse asiassa Race Film Remover liuottaa pikeä hieman hitaammin kuin perinteiset pienpoistoaineet. Se kuitenkin myös kuivuu selvästi hitaammin, joka sallii käyttäjälle riittävästi aikaa koko auton läpikäymiseen kerralla. Parhaan puhdistustuloksen saavuttaa Race Film Removerillakin huuhtelemalla aineen käytön jälkeen painepesurilla, sillä näin varmistetaan lian poistuminen pinnasta huuhteluveden mukana. Nanolexin uutuus ei tee vahinkoa kuivumalla pintaan, sillä se vain haihtuu ilmaan ajan kanssa. Se onkin turvallinen kaikille auton ulkopuolisille pinnoille. Reseptin pohjana oli tarve kehittää Renaultin Formula1 -tallille aine, jolla he saavat radalla lentävän kumin irti pinnasta. Formula1 -autoja ei nimittäin pestä painepesurilla. Valmistunut tuote poistaa kumin lisäksi kaikkea orgaanista tai hiilipohjaista likaa, kuten esimerkiksi pikaliimaa, pihkaa, öljyä ja vaseliinia. Nyt Race Film Remover on myös kuluttajien saatavilla tarjoten edistysaskeleen puhdistusaineiden saralla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mikrokuituliinalla auttaen Pienpoistoon kannattaa varata oma liina, sillä se likaantuu ajan saatossa. Mikrokuituliinaa voi kuitenkin pestä välillä esimerkiksi pesukoneessa. Nestemäiset pienpoistoaineet suihkutetaan mahdollisimman kuivalle maalipinnalle. Autoa tai vanteita ei ole tarpeen erikseen kuivata, mutta ei missään nimessä kastellakaan. Levitykseen paras väline on sumutinpullo, mutta vain laadukkaat kemikaalinkestävät sumutinpäät kestävät pidempää pienpoistoaineen suihkuttelua. Pienpoistoaine on kätevintä levittää sumuttamalla. Sumutinpään kannattaisi olla kemikaalinkestävä, sillä se joutuu koville vahvojen aineiden kanssa. Maalipinta olisi hyvä puhdistaa muusta irtoliasta ennen pienpoistoa, jotta aine pääsee vaikuttamaan pikeen eikä sen päällä olevaan likakerrokseen. Esipuhdistukseen käy esimerkiksi esipesu biohajoavalla liuotinpesuaineella sekä käsinpesu shampoolla tai biohajoavalla liuotinpesuaineella. Suihkutuksen, ja hetken vaikutusajan jälkeen, pienpoistoaineen puhdistustehoa voi avittaa mikrokuituliinalla. Liinaan kannattaa suihkaista pienpoistoainetta ja tämän jälkeen pyyhkiä kaikki käsiteltävät alueet. Lopuksi pinnat huuhdellaan painepesurilla. Nanolexin Race Film Removerin tapauksessa pinnat voidaan tarvittaessa pyyhkiä mikrokuituliinalla puhtaaksi ja kuivaksi ilman huuhtelua. Teksti ja kuvat: Henri Posa Katso myös muut Moottorin autonhoitojutut! Auton pesu: Autonhoidon aloituspaketti: näillä tuotteilla pääset edullisesti alkuun Testi: Bilt Hamber Auto-foam – auto pikaisesti puhtaaksi Pesuohjeet autolle: oikeaoppinen käsinpesu ei naarmuta tai vie vahoja Autoshampoon valinnan vaikeus Autonhoito ja vahaus Auton vahauksen lyhyt oppimäärä Avoauton kangaskatto vaatii suojaa Suojaa auton maalipinta nopeasti: sumuta ja huuhtele Lasit kirkkaiksi – oikeaoppinen puhdistus on helppoa ja nopeaa Syventävät autonhoitovinkit Auto ja vanteet puhtaaksi ruosteisista jarrupölytäplistä Pienpoisto – eroon tietyömaiden mustista bitumivanoista vanteissa ja auton kyljissä Pinttynyt karheus irti auton maalipinnasta: näin käytät puhdistussavea Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku