29.12.2014 Ajoneuvot Koeajo: pieni, mutta pippurinen Smart Fortwo Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pirteä Smart kelpaa mainiosti yrityksen imagoautoksi tai perheen torikassiksi. Hyvää: Kääntösäde, suorituskyky (66 kW versio), polttoainetalous. Huonoa: Istuimet (varauksin), epävakaa ajettavuus. Vuonna 1998 syntynyt Smart on saavuttanut kolmannen mallisukupolven. Tammikuussa Suomen markkinoille saapuva mallisto käsittää kaksipaikkaisen Fortwon ja nelipaikkaisen Forfourin. Uutta Smartia valmistetaan kahdella tehtaalla. Fortwo on valmistettu mallin synnystä alkaen Ranskan koillisnurkkauksessa Hambachissa. Nelipaikkaista tehdään Novomestossa Sloveniassa. Mercedes-Benzin omistama Smart tekee tiivistä yhteistyötä Renaultin kanssa. Hiljattain esitelty Twingo on korirakenteeltaan läheistä sukua ja tekniikkakin on suurelta osin yhtenevä. Kaikki muu on varustelusta alkaen Smarteissa erilaista. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ketterä kaupungissa Ensin ajossa on Fortwon kahdesta vaihtoehdosta tehokkaampi, 0,9-litrainen turbomoottori käsivalintaisella vaihteistolla. Moottori osoittautuu todella pirteäksi. Alkuun moottorin reagoinnissa häiritsee tarkkuutta ja tottumusta vaativa kaasupolkimen käyttö. Ensin tuntuu, ettei moottori reagoi polkaisuun. Jo pieni lisäliike herättää turboahtimen ja sen jälkeen mennään. Nykivä meno alkaa toki kilometrien karttuessa tasoittua. Lyhytliikkeisestä kaasupolkimesta alkaa löytyä vähemmän niskaa rasittava tuntuma. Seuraava havainto Barcelonan kaupunkiliikenteessä on auton huikea ketteryys. Vain 6,95 metrin kääntösäde on silti hämmästyttävä, vaikka auto onkin ainoastaan 2,7 metrin mittainen. Koska keula on kevyt ja ohjaus nopea, kääntyy auto todella hanakasti myös kaarreajossa. Sivutuuliherkkyyttä vähentää takajarruja hyödyntävä sivutuuliavustin. Onneksi, sillä lyhytakselivälinen auto ei ole erityisen suuntavakaa. Automaatti keväällä Suomeen keväällä saatava kuusiportainen kaksoiskytkinvaihteisto on yhdistettävissä 1-litraiseen vapaasti hengittävään moottoriin. Vaihteisto toimii kohtuullisen joustavasti. Nykimistä ei ylös- tai alaspäin vaihdettaessa juuri tunnu. Moottori tuntuu turboversion jälkeen hengettömältä. Tehoeroa on vain 19 hevosvoimaa, mutta merkittävämpää on 44 newtonmetrin vääntöero. Toisaalta kaupunkiajossa tehon ja kiihtyvyyden tarvetta voi aina kyseenalaistaa. Ketteryys ja pieni kääntösäde kuitenkin muistuttavat, missä Smart on parhaiten kotonaan ja mihin se on tarkoitettu. Hyvä varustelu Smarteista on saatavana kolme varustetasoa. Kaikissa varustelu on huomattavan hyvällä tolalla. Lisävarustelistalta kannattaa silti harkita muutamaa poimintaa. Cool & media –paketti, hinnaltaan 867 euroa, sisältää navigaattorin ja ison näytön. Vakiovarusteluna on Cool & audio –kokonaisuus, johon kuuluvat Smart Audio -järjestelmä, AUX/USB-liitin, Bluetooth hands-free, sekä Audio Streaming IOS ja Android käyttöjärjestelmille. Tyylikäs lasikatto on saatavana lisävarusteena. Smartia pääsi ajamaan myös neliovisena ForFour-versiona, jonka koeajo löytyy Moottori.fi:stä. Markkinoille on tulossa myös avomalli. Sen lanseerausajankohta ajoittuu nykytiedon mukaan ensi vuoden loppupuoliskolle. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Smart Fortwo Coupé Hinta alkaen 15 718 € Ajoneuvovero 83 €/ v Moottori 898 cm³, bensiinirivimoottori takana poikittain, 3-sylinteriä, turboahdin, 5-v. manuaalivaihteisto, takaveto. Teho 66 kW (90 hv), 5500 r/min Vääntö 135 Nm (2500 r/min) Vääntö 135 Nm (2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,4 s Huippunopeus 155 km/h Kulutus l/ 100 km 4,9 (kaup.) / 3,7 (maant.) / NEDC-kulutus 4,1 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 97 g/km Mitat pituus 2695 mm, leveys 1663 mm, korkeus 1555 mm, akseliväli 1873 mm Tavaratila: 260/350 l Omamassa: 975 kg Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?