8.2.2019 Ajoneuvot Pidempi ja matalampi – Mercedes-Benzin B-sarjalainen Suomeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Miellyttävän tuttavuuden saa varusteltua erittäin monipuolisesti – jos lompakko kestää. Odotettu Mercedes-Benzin B-sarjalainen on Suomessa ja lyhykäisesti myös jo koeajettavissa. Kun uuteen automalliin liitetään sana urheilullinen, luodaan sillä nuorekasta ja katu-uskottavaa imagoa – olipa konepellin alla minkä tehoinen moottori tahansa tai olipa auto muotoilultaan sutjakkaampi tai kulmikkaampi. Urheilullinen monikäyttöauto on taas markkinoinnillinen nimihirviö, jonka maahantuoja liittää kiinteäksi osaksi uutta B-sarjalaista. Tulokkaan yhteydessä ei mielellään puhuta tila-autosta, joka B-sarjalainen toki on esimerkiksi arkiautoa tarvitsevan perheen kannalta. Tila-auto-sanan karsastus on turhaa kainostelua. Ei tila-auto nosta mieleen vain epätoivottavia mielleyhtymiä kuten tylsä ja tavanomainen. Kainostelu sikseen, etenkin kun uudella B-sarjalaisella ei ole mitään hävettävää, houkutellaanpa sillä nuorempaa tai varttuneempaa ostajakuntaa. Erittäin lyhyen ensituntuma-ajon perusteella auto on varsin miellyttävä tuttavuus. Tarkemman koeajon aika on hieman tuonnempana. Sitä odotellessa voit lukea auton ulkomaan koeajon täältä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Hyökkäävämpi ja kookkaampi Auto on kasvanut hitusen pituutta: mittaa on 4 419 millimetriä. Ja 2 729 millin akselivälissä on kasvua 30 millin verran. Auto on hieman eli 40 milliä edeltäjäänsä matalampi. Uuden B-sarjalaisen muodot ovat edellismallia suoraviivaisemmat ilman kyljen pokkauksia. Matalampi keula tuo ulkonäköön hyökkäävyyttä. Kuljettaja istuu hieman korkeammalla kuin edellisessä B-sarjalaisessa. Hartiatila on kasvanut sitten edellismallin, samoin pääntilat edessä ja takana. Takakontti suo kuljetustilaa 455–705 litraa. Vuoden 2019 puolivälistä alkaen saatavana on takaistuinratkaisu, jossa istuin liikkuu eteen ja taakse 14 senttimetriä ja selkänoja voidaan nostaa lähes pystyasentoon. Takaistuimet kaadettuna ja auto kattoon asti lastattuna litroja on tarjolla kokoluokka huomioiden peräti 1 540 litraa. Sähkötoiminen takaluukku, joka aukeaa myös koskettamatta eli jalkaa takapuskurin alla heilauttamalla on vakiovaruste Style-varustetasolta alkaen. Takaselkänojat kaatuvat kolmessa erillisessä osassa. Kattava turvavarustelu Aktiivinen ja passiivinen turvallisuus ovat B-sarjalaisen valtteja. Auton voi varustelutasojen tai lisävarusteiden mukaan räätälöidä mieleisekseen ja kuorruttaa monin mukavuutta ja turvallisuutta lisäävin varustein – jos vain kukkaro kestää. On mukavaa, että aktiivinen jarrutusavustin risteävän liikenteen tunnistuksella ja pyöräilijän tunnistuksella on vakiovaruste. Vakiona ovat myös vireystila-avustin, aktiivinen kaistallapitoavustin, automaattinen hätäjarrutusavustin, törmäyksenesto- ja sivutuuliavustin sekä nopeusrajoitusavustin. Puoliautomaattinen ajaminen luonnistuu lisävarusteisen Driving Assistance -varustepaketin avulla. Sen toiminta perustuu kolmiyhteyteen, jonka osaset ovat vakionopeusavustin, aktiivinen hätäjarrutusavustin ja aktiivinen kaista-avustin. B-sarjalaisen kamera- ja tutkajärjestelmät kykenevät näkemään jopa 500 metrin etäisyydelle auton eteen, ja toimintoja täydennetään kartta- ja navigointitietojen avulla. Tarjolla on myös tuulilasinäyttö. Ja parin sadan euron lisävarustepanostuksella auton näyttöön saa livekuvaa edestä, jonka kuvan päällä näkyvät navigoinnin nuolet ja katunumerotiedot. Oppiva, ääniohjattava ja räätälöitävä MBUX-infotainment-järjestelmä on vakiovaruste. Itseään voi helliä monin tavoin. Sitä tarjoavat esimerkiksi räätälöitävä tunnelmavalaistus, ilmastoidut ja hierovat istuimet sekä lämmitettävä ohjauspyörä. Kolme bensaa, kolme dieseliä B-sarjalainen näki päivänvalon vuonna 2004. Automallia on myyty sen jälkeen 1,5 miljoonaa maailmanlaajuisesti. Vuonna 2011 automalli uudistui, ja nyt tulevana viikonvaihteessa on kolmannen sukupolven lanseerauksen aika. Viikonvaihteessa autokansalle esiteltävästä uutuudesta tulee aluksi tarjolle seuraavat kuusi voimalinjavaihtoehtoa. Bensiinimoottoriset B 180 (136 hv, 200 Nm), 7G-DCT-vaihteistolla (päästöt 139–145 g/km), B 200 (163 hv, 250 Nm), 7G-DCT-vaihteistolla (päästöt 143–144 g/km) sekä väkevä B 250 (165 hv, 350 Nm), 7G-DCT-vaihteistolla (päästöt 172 g/km). Dieselvaihtoehdot ovat B 180 d (116 hv, 260 Nm), 7G-DCT-vaihteistolla (päästöt 120–126 g/km), B 200 d (150 hv 320 Nm), 8G-DCT-vaihteistolla (päästöt 134 g/km) sekä B 220 d (190 hv, 400 Nm), 8G-DCT-vaihteistolla (päästöt 134–136 g/km) Mersun uuden B-sarjalaisen hinnat alkavat 36 369 eurosta (180 d A Launch Edition Style). Toista äärtä hinnastossa edustaa 53 615 euron 250 4Matic A Business AMG. Teksti ja kuvat: Marko Jokela Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku