Ajoneuvot | 13.1.2018

Pian sata pyörää koossa – Petrol Circus Custom Bike Show lähestyy

Suomen suurimman rakennettujen moottoripyörien kilpanäyttelyn Petrol Circus Custom Bike Show’n 100 näyttelypyörän valinta on edennyt loppusuoralle.

Jaa artikkeli

MP-messuihin on enää muutama viikko ja ennakkojärjestelyt ovat täydessä vauhdissa, ainakin jos tapahtumalle puitteet tarjoavaan Messukeskukseen on luottaminen. Näyttelytarjontaan oleellisena osana kuuluvan Petrol Circus Custom Bike Show’n 100 näyttelypyörän valintaruljanssi alkaa olla viimeisiä valintoja vaille valmis.

Ennakkotietojen mukaan esille kelpuutettavat custom-moottoripyörät ja -mopot ovat tänäkin vuonna erittäin taidokkaasti rakennettuja. Ne kilpailevat voittajan tittelistä neljässä sarjassa, eli tarkemmin sanottuna Custom, Street, Classic ja Open-luokissa. Myös toiseksi ja kolmanneksi sijoittuneet palkitaan.

Mopoja ilmoitettiin tänäkin vuonna mukaan runsaasti.

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen
Japi Åström

Petrol Circuksen promoottori Japi Åström.

– Kiinnostus mopojen rakentamiseen ja fiksailuun on lisääntynyt kiitettävästi erityisesti nuorten keskuudessa.  Voisi sanoa, että kehitys on ollut myönteistä jo muutaman vuoden ajan. Toivon, että tämä harrastus tuo Suomeen myös lisää motoristeja, sanoo promoottori ja näyttelyn kasannut Jarno ”Japi” Åström.

Petrol Circus

MP-messut järjestetään perjantaista sunnuntaihin 2. – 4.2.2018 Messukeskuksessa Helsingissä. Nuori Rakentaja -kunniakirja jaetaan jo perjantaina MP-miitissä, jossa on myös esillä rakennettuja mopoja. Muut luokat palkitaan lauantaina.

Petrol Circus Custom Bike Show’n kaikissa neljässä luokassa kolme parasta pyörää palkitaan rahapalkinnolla (500 e, 300 e, 200 e). Lisäksi palkitaan tuomariston valinta (500 e) ja näyttelyn paras pyörä (1000 e). Vuoden Nuori Rakentaja saa kunniakirjan.

– Harrastus kaipaa uusia nuoria rakentajia, jotta tämäkin upea harrastus jatkuu, Åström muistuttaa.

Petrol Circus

Rakentajat paikalla

MP-messujen Petrol Circuksessa pääsee tutustumaan moottoripyörärakenteluun ja moottoripyörärakentajiin.

Tapahtumajärjestäjän mukaan paikalla on myös harrastajien järjestö Modified Motorcycle Association of Finland, johon kuuluu yli 1 000 moottoripyörärakentajaa.

– Suomessa rakennetaan nyt entistä enemmän omavalmistemoottoripyöriä eli pyöriä, jotka rakennetaan alusta alkaen itse. Niitä voidaan tehdä vuodessa yhteensä 150.  Useinhan moottoripyörärakentamisessa pohjana on valmis runko, mutta nyt päästään aloittamaan tyhjästä. Olemme MMAF:ssa ajaneet asiaa tarmokkaasti usean vuoden ajan ja noin vuosi sitten omavalmistedirektiivin muutoksen myötä omavalmistemoottoripyörän rakentaminen  mahdollistui. Rakentelukulttuurin kannalta tämä on tosi tärkeä asia, kertoo yhdistyksen tuore puheenjohtaja Jani Immonen.

Petrol Circuksessa on pääasiassa suomalaisten rakentamia moottoripyöriä ja mopoja, mutta joukosta löytyy myös kansainvälisiä vieraita.

Yksi näyttelyn erikoisuus tänä vuonna on Street-luokassa kisaava ensimmäinen Suomessa kilvissä oleva sähköinen moottoripyörä, joka on omavalmistemoottoripyörä. Moottoripyörien lisäksi alueella voi seurata työnäytöksiä, joissa valmistetaan moottoripyörän osia ja hitsataan runkoja. Esillä on myös 3D-mallinnusta.

Kaikki merkit mukana messuilla

MP-messuille osallistuvat kaikki Suomessa edustetut moottoripyörämerkit. Messualueella on entistä pidempi koeajorata, jossa voi koeajaa uusia moottoripyöriä.

Tänä vuonna MP-messujen yhteydessä järjestetään ensimmäistä kertaa 13-18-vuotiaille suunnattu MP-miitti perjantaina 2.2. klo 21-24. Miitillä on oma ohjelmansa ja 10 euroa maksavalla miitti-rannekkeella pääsee MP-messuille sunnuntaina 4.2.

MP-messut on avoinna: perjantaina 2.2. klo 10-20, lauantaina 3.2. klo 9-20 ja sunnuntaina 4.2. klo 10-17. Lippuja messuille voi ostaa etukäteen edullisemmin verkkokaupasta.

MP-messut järjestää Messukeskus yhteistyössä Teknisen Kaupan Liiton Moottoripyöräjaoston kanssa nyt 13. kertaa. Vuonna 2017 messuilla vieraili 59 000 moottoripyöräilystä kiinnostunutta, koeajoja tehtiin yli 1 200. Messuille osallistui 199 näytteilleasettajaa.

Lähde: Messukeskus Kuvitus: Moottorin arkisto / Antti Hentinen

Jaa artikkeli

Keskustelu