Ajoneuvot | Geneve 2018 | Uutinen | 21.2.2018

Peugeot esittelee Genevessä… jättimäisen leijonapatsaan?!

Peugeot otti leijonalogon käyttöön 160 vuotta sitten ja juhlan kunniaksi yhtiö tuo Geneveen jättimäisen leijonaveistoksen.

Jaa artikkeli

Perheyritys Peugeot perustettiin jo 1810, jolloin yhtiön toimialat olivat kahvimyllyt ja polkupyörät. Värikkään historian varrella Peugeot on valmistanut muun muassa sahanteriä ennen autoteollisuuden kutsua.

Armand Peugeot rekisteröikin yhtiön tunnusmerkiksi leijonamerkin vuonna 1858. Alunperin nuolen päällä kävelevä leijona valittiin symboliksi Peugeotin valmistamille sahanterille, eli niiden joustavuudelle, hampaiden terävyydelle sekä leikkausnopeudelle.

160 vuoden aikana merkki on kuitenkin muuntunut useaan kertaan. Nyt Peugeot Design Lab juhlistaa kuitenkin brändin uutta lähettilästä tuomalla Geneven kansainväliseen autonäyttelyyn jättimäisen leijonaveistoksen.

Valmiin leijonapatsaan korkeus on 4,8 metriä ja sillä on pituutta peräti 12,5 metriä.

– Muotoilijat ovat muovanneet ikonisen, ajattoman muodon läpikotaisin tähän monumentaaliseen leijonaan, jossa on virtaavat veistetyt pinnat. Sen spektaakkelimaiset mittasuhteet korostavat leijonan jämerää, voimakasta ja vankkumatonta luonnetta. Sen jaloilla seisova asento liikkuu eteenpäin päättäväisesti, mutta ilman aggressiota, välittäen rauhallisuutta ja luottavaisuutta tulevaan, perusteli Peugeotin päämuotoilija Gilles Vidal.

Peugeot leijonapatsas

Vuotokuvien perusteella viimeistään Genevessä nähdään myös uusi Peugeot 508, mutta se lienee leijonapatsasta maltillisemmissa mitoissa. Toivottavasti.

Lähde ja kuvat: Peugeot

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Peugeot