26.9.2014 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 508 Tilaston kolme vikaisinta autoa: Hyundai i40, Peugeot 508 ja Ford Mondeo. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Terävöitetyn ulkonäön ohella facelift on tehnyt hyvää moottoreiden polttoainetaloudelle, ajettavuudelle ja ohjaamon melutasolle. Hyvää: Ajettavuus, mukavuus, sisätilat. Huonoa: Iso kääntösäde, navigaattorin viiveet. Mallisto uudistuu maltilla. Ulkonäkö on eniten muuttunut keulan osalta. Toki myös sedanin takavalot on muotoiltu uudelleen. Jäähdyttimen säleikkö on näyttävämpi, keulan muoto särmikkäämpi ja leijonalogo on palannut säleikön keskelle konepelliltä. Myös kauttaaltaan uuden ilmeen saaneet puskurit erottavat uuden mallisarjan edellisestä. Korivaihtoehdot ovat ennallaan. Malliperheen muodostavat sedan, farmarimalli ja sen perustalle rakentuva crossover-henkinen RHX. Aiemmin vain nelivetohybridinä esiintynyt RHX on nyt saatavana myös etuvetoisena dieselinä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutut moottorit Moottorivalikoima on tuttu. Tarjolla ovat bensiinipuolella 1,6-litraiset VTi 120 (88 kW/120 hv) ja ahdettu e-THP 165 (121 kW/165 hv). Suomeen näistä saapuu THP ja kuusiportaisella automaatti- että manuaalivaihteistolla. Dieseltarjonta on kattava. Suomalaisittain kiinnostavia ovat 1,6-litrainen e-HDi 115 ja kaksilitraisen BlueHDi:n kaksi eri tehoversiota. Näistä 150 hevosvoiman (110 kW) tarjotaan kuusiportaisella manuaalivaihteistolla ja 180 hevosvoiman (133 kW) uudella kuusivaihteiselle automaatilla. Kaikki Suomeen tuotavat moottorivaihtoehdot on nyt varustettu tyhjäkäyntiä vähentävällä sammutusautomatiikalla. Elektroniikkaa on myös muilta osin ohjelmoitu uudelleen, mikä näkyy mm. alhaisempana kulutuksena ja pienentyneinä päästöinä. Alustaakin paranneltu Koeajossa ollut 150-hevosvoimainen (110 kW) moottori tarjoaa tasaista vääntöä. Moottori ei yllätä millään osa-alueella, joten ajaminen on sen puolesta vaivatonta. Ulkonäön ja uuden vaihteiston ohella merkittävimpiä muutoksia on tehty ajettavuuteen. Alustarakenteita on muutettu osin jopa merkittävästi. Koeajo vie kapeille, mutkaisille ja osin huonopintaisille vuoristoteille. Pehmeän jousituksen kyky vaimentaa epätasaisuudet on hyvä. Auto ei keinahtele kaarteissa. Uudelleen viritetty ohjaus välittää ohjauspyörän kautta luotettavan tuntuman tiehen. Pitkän akselivälin vuoksi kääntösäde osoittautuu suureksi. Vuoristoserpentiineillä on ajoittain mahdoton pysyä omalla kaistalla. Peruutusmanöövereissä sivupeilit kääntyvät automaattisesti alas, jolloin riski kylkien ja vanteiden kolhimiseen vähenee. Tasokas peruutuskamera näyttää selkeää kuvaa taakse ja peruutustutka muistuttaa äänimerkillä, kun este lähenee. Selkeä ohjaamo Ohjaamon ilme on selkeä. Kojelaudan nappulaviidakko on kadonnut. Pääosaa eri toiminnoista ohjataan kosketusnäytöltä. Lisäksi ohjauspyörässä on muun muassa soittimen säätimet. Koeajo automaattivaihteistolla osoitti, että uusi EAT6-vaihteisto on sulavatoiminen ja miellyttävä. Se toimii hienosti myös moottorin sammutusautomatiikan kanssa. Reagointi on nopeaa liikkeelle lähdettäessä. Varustetasoja on tarjolla neljä. Toiseksi korkein, Allure, kattaa jo muun muassa led-ajovalot ja navigaattorin. Alluresta odotetaan malliston myydyintä varustetasoa. Uudistetun 508-sarjan hintaneuvottelut ovat vielä kesken. Alustava tieto on, että verottomat hinnat tulevat nousemaan arviolta kolme prosenttia. Pienentyneiden päästöjen ansiosta verotaakka toisaalta kevenee, joten lopullinen hinta tuskin merkittävästi nousee nykyisestä. Teksti ja kuvat: Jari Kohonen Peugeot 508 2.0 BlueHDi SW Moottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 6-v. manuaalivaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 4000 r/min Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Vääntö 370 Nm (2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,9 s Huippunopeus 210 km/h Kulutus l/ 100 km 4,9 (kaup.) / 3,8 (maant.) / NEDC-kulutus 4,2 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 109 g/km Mitat pituus 4830 mm, leveys 1853 mm, korkeus 1456 mm, akseliväli 2817 mm Tavaratila: 515/545 l Omamassa: 1500 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 2 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 15.4.2024 Koeajo Koeajo: Fiat e-Ducato – houkutteleva vaihtoehto 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?