6.3.2018

Peugeot 508 haastaa Arteonin, ei Avensista

Peugeot 508

Geneven autonäyttelyssä uusi Peugeot 508 nähtiin ensikertaa omin silmin. Luonnossa auton muodot toimivat kuviakin paremmin.

Peugeotin uusi lippulaiva 508 julkaistiin jo hetki ennen Geneven autonäyttelyä, mutta nyt auton istuimelle pääsi laskeutumaan ensimmäistä kertaa. Luonnossa 508 on kenties kuviakin paremman näköinen, josta kuuluu kiitos ensikuvia kiilamaisemmalle keulailmeelle.

Peugeot 508

Ohjauspyörän takaa 508 tuntuu tutulta, jos on istunut Peugeot 3008:n tai 5008:n kaltaisissa nykymalleissa. Tavaramerkiksi muodostunut ohjauspyörän päälle nostettu mittaristo on yhä läsnä, ja katumaasturiserkuista tuttuun tapaan suuren kosketusnäytön alla on rivi pianokytkimiä ja ennakkoluulotonta materiaalien käyttöä. Ilme jakanee mielipiteitä, mutta jos tyylisuunnasta pitää, tarjoaa 508 miellyttävän persoonallisen vaihtoehdon autoluokkaan, jossa se haastaa enemmänkin Volkswagen Arteonin ja Audi A5 Sportbackin kuin Toyota Avensiksen.

Peugeot 508

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Linjakas auto, linjakas pääntila

Urheilullisen tunnelman takaamiseksi Peugeotin istuin voisi tippua hieman enemmänkin alaspäin, mutta muuten kaikki ovat kylmien tyyppien perusteella kunnossa. Tunnelman viimeistelevät karmittomat lasit.

Takaistuimella laskeva kattolinja on vahvasti läsnä, eli jo keskimittaisen pää uhkaa hipoa kattoon. Ratkaisuksi saapunee myöhemmin farmarimalli, jonka senkin kerrotaan olevan varsin virtaviivaista linjaa. Viisiovisen perusmallinkin tavaratila on varsin asiallisen 487 litran kokoinen, vaikka toki varsin matala.

Peugeot 508

Tarjolla pimeänäkökamera

Näyttelyhuminassa pääsi tutustumaan uutuuden pimeänäkökameraan. Koska Peugeotin mittaristo sijaitsee jo varsin ylhäällä, löytyy 12,3-tuuman digitaaliruudusta luonnollinen paikka myös kameran kuvalle. Järjestelmä korostaa ihmishahmot toimintaleffojen ohjus lukittu -tyyppisellä neliöinnillä, joten esimerkiksi vailla heijastinta liikuskelevan jalankulkijan erottanee pimeänäkökameran avulla huomattavasti pelkkiä ajovaloja paremmin.

Peugeot 508

Uuden Peugeot 508:n moottorit ovat 1,6-litraisen bensiiniturbon 180- ja 225 -hevosvoimaiset painokset 8-portaiseen automaattivaihteistoon yhdistettynä. Dieselpuolella on tarjolla 130-hevosvoimainen manuaali. Saman moottorin saa myös 8-portaisella automaatilla, joka kuuluu kauppaan 160- ja 180-hevosvoimaisten mallien kanssa.

Peugeot 508
Mallinimi on palannut keulan leijonalogon luo, kuten muun muassa Peugeot 504:ssa oli tapana.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Luetuimmat