Peugeot 308 SW

PureTech 130 Allure

Uusi kolmisylinterinen voimanlähde on ruudikas tuttavuus. Hyvää: moottorin kyvyt, kulutus, tavaratila. Huonoa: pieni ratti (ajoasento), kosketusnäyttö-keskeisyys.

Ajoneuvot | Koeajo | 14.10.2014

Jos koeajo tehtäisiin sokkotestinä, voisi kokenutkin ratinkääntäjä yllättyä, kun koeajon jälkeen saisi tietää, että moottorissa on vain kolme sylinteriä ja se on tilavuudeltaan vain 1,2-litrainen.

Peugeot 308 SW:n konepellin alla jyllää miellyttävä tuttavuus. Uusi PureTech-bensiinimoottori on ruudikas ja nöyrästi vääntävä voimanlähde. Luvattu keskikulutus on kykyihin nähden maltillinen 4,7 litraa sadalla kilometrillä.

Säyseä-ääninen, mutta kiihdytysten lievän herättelyvaiheen jälkeen aivan riittävän ärhäkkä. Kuusilovisella manuaalivaihteistolla varustetulla autolla ei jää jalkoihin, van se kiihtyy kohtuukerkeästi myös moottoritietarpeisiin.

Tehokas laihdutuskuuri

Alustassa on käytetty suurlujuusteräksiä, komposiittimateriaaleja ja alumiinia, näiden materiaalien osuuden noustessa 76 prosenttiin aiemman 18 prosentin asemesta.

Paino on keventynyt kunnioitettavat 140 kiloa sitten edeltäjämallin.

Valmistajansa mukaan Peugeot 308 on farmarina kokoluokkansa kevein, omapainoa on 1 265 kiloa.

Pieni ratti, iso näyttö

Ajoasennon löytäminen on hieman konstikasta, sillä mittaristo tulisi nähdä pienikehäisen ohjausyörän ylitse. Ainakin omaan makuun tuntuu siltä, että ratti saisi olla ylempänä, muta sillon se syö mitatriston alaosan näkökentästä.

Pienikokoiseen rattiin tottuminen vie sekin aikansa, eikä luonistu kaikilta kenties koskaan.

Keskikonsoli on muotoiltu minimalistisesti ja kytkimistä vapaaksi, kiitos peräti 9,7-tuumaisen kosketusnäytön. Moni toiminto säätyy näytöllä.

Toisaalta usea ajon aikana säädettävä perustoiminto kuten ilmastoinnin lämpötilan asettelu vaatii useamman valikkopanalluksen: tarve viilentää tai lämmittää matkustamoa ilmenee silloin, kun näytöllä on jokin muu toiminto.

Kosketusnäyttö on altis häiritseville heijasteluille, ja rikostutkija saa näytöltä takuulla erottuvat sormenjäljet talteen.

Farkkukansan mielee

Farmari-versio ei ole lokakuussa 2013 Suomeen rantautuneen hatchbackin takaylityksellä pidennetty sisar, sillä myös akseliväliä on yli 10 senttimetriä enemmän. Se tuntuu matkustamossa, jossa on väljät oltavat myös takana istuvilla.

Suomalaiset ovat farmarikansaa, kuten käy ilmi myös edeltäjämallin Pugeot 307/308:n myyntitilastoista. Seitsemän kymmenestä autosta on myyty farmarikorisena.

Peugeotista voi povata menestyjää, jos valinnassa painottuu kontin koko.

Peugeot 308:n 610 litraan yltää toki Škoda Octavia Combi ja ohi menee Honda Civic Tourer 624 litralla, mutta taakse jäävät litrataistossa niin Volkswagenit Golf Variant (605 litraa) ja Passat (603), Volvo V70 (575), Škoda Rapid Liftback (550), Ford Mondeo STW (549), Toyota Avensis Wagon (543) ja Opel Insignia Sports Tourer (540).

Täytyy tosin muistaa, etteivät eri autonvalmistajien ilmoittamat litrat välttämättä aina ole käden käänteessä käytettävissä. Peugeotillakin litroista 54 sijaitsee hankalasti eri lokeroissa tavaratilan välipohjan alla.

Tavaratila on kuitenkin muodoltaan selkeä. Lattiassa on jämäkät ja helppokäyttöiset koukut kiskoilla tavaroiden paikoilleen suitsimiseksi.

Kimppu turvavarusteita

Allure-varustelutaso tuo mukanaan nipun turvavarusteita. Etäisyysvaroitin mittaa välimatkaa edellä ajavaan autoon, ja toimii 70–150 kilometrin tuntinopeuksissa. Järkiturvavaruste on myös mukautuva vakionopeudensäädin, joka tarvittaessa hidastaa moottorijarrutuksella edellä ajavan vauhtimuutosten mukaisesti.

Törmysvaroitin taasen havahduttaa kuljettajan mittariston syttyvällä symbolilla ja äänimerkillä. Hätäjarrutus jarruttaa kuljettajasta riippumatta 20 kilometrin tuntinopeuteen saakka, mikäli järjestelmä havaitsee uhkaavan törmäyksen.

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Peugeot