Ajoneuvot | Uutinen | 8.2.2016

Peugeot 308 GTi:n myynti alkaa Suomessa

Peugeotin viimeisin sporttileijona nyt myyntiin Suomessakin, hintojen asettuessa 42 000 euron tuntumaan.

Jaa artikkeli

Peugeotin kilpailutoiminnasta ja kilpa-autojen kehityksestä vastaavan Peugeot Sportin virittämän Peugeot 308 GTi:n myynti alkaa Suomessa. Auton kahdesta tehovaihtoehdosta Suomeen saapuu ainoastaan tehokkaampi 270-hevosvoimainen versio, 250-hevosvoimaisen version jäädessä tuontiohjelman ulkopuolelle.

– Kehittäessämme 308 GTi by Peugeot Sportia otimme huomioon kaikki auton ominaisuudet: painon, alustan ja jarrujen tehon, moottorin suorituskyvyn sekä istuinmukavuuden, kertoo Peugeot Sportin toimitusjohtaja Bruno Famin. Vuosien varrella Peugeotin sporttisempia erikoisversioita on myyty yhteensä yli 800 000 kappaletta, alkaen aina legendaarisesta 205 GTi:stä. Tunnetuimpiin Peugeotin katusportteihin kuuluvat muun muassa 309 GTi, 405 Mi16 ja 306 S16.

308 GTi:n moottorin strategiset suoritusarvot ovat 330 newtonmetriä vääntöä laajalla 1900–5500 kierroksen alueella. 270-hevosvoimainen versio kiihtyy nollasta sataan kilometriin tunnissa tasan 6 sekunnissa. Auto painaa tankattuna vain 1 205 kg, joten tehon ja painon suhteeksi jää 4,46 kiloa per hevosvoima.

Vaihteisto on kuusivaihteinen ja tyypiltään käsivalintainen. Peugeot mainitsee, että vaihteistossa käytetään NASA:n kehittämää käsittelyä, jossa hammasrattaat ja akselisto vahvistetaan nestemäisen typen avulla. Käsittelyssä komponentit upotetaan -152°C asteiseen typpiliuokseen. Voima kulkee matkalla eturenkaille myös Torsen-tyyppisen tasauspyörästön lukon kautta.

Moottorissa luotetaan muun muassa Mahle Motorsportin taottuihin mäntiin ja Borg Wagnerin twinscroll-turboahtimeen. Puristussuhde on 9,2:1, ja ahtimesta puolestaan otetaan ahtoa 1,5 baria. Moottorin yhteydessä on erillinen sähkötoiminen vesipumppu, joka toimii jopa moottorin ollessa sammutettuna varmistaakseen ahtimen jäähdytyksen.

Auto on saanut urheilullisen käsittelyn niin sisä- kuin ulkopuolella. Urheilulliset puskurit ja GTi-signeeraukset kuuluvat ulkoilmeeseen. Sisustassa Peugeot luottaa esimerkiksi alumiinisiin polkimiin ja vaihdekepin päähän sekä sporttiseen GTi-ohjauspyörään.

Peugeot 308 GTi:n yhdistetty kulutus on 6 litraa per 100 kilometriä, merkiten 139 gramman hiilidioksidipäästöjä per kilometri. Suomessa suositushinta ilman paikkakuntakohtaisia toimituskuluja on 41 936 €.

Peugeot 308 GTi:n koeajon voit lukea täältä.

Lähde: Peugeot, kuva: Jari Kohonen

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Peugeot