6.5.2014 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot 308 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Muunneltavuus ja tilat ovat avainasemassa, kun Peugeot 308:n farmarimalli saapuu Suomeen elokuussa. Hyvää: moottorin vääntö, reilut tilat, polttoaineenkulutuksen väheneminen. Huonoa: näkyvyys takaviistoon. Vuoden Autoksi valitun Peugeot 308:n farmarimalli on teroittanut kyntensä ja on valmiina valtaamaan ison palan suomalaisistakin perhefarmareiden markkinoista. Farmarimallin merkitys tässä kokoluokassa on iso. Edeltäjän myynnistä 70 prosenttia oli farmareita, mikä vastaa tilannetta koko kokoluokassa. Kysymyksessä on siis Peugeotille todella tärkeä uutuus. Tätä kirjoitettaessa farmarin hinta ei vielä ole tiedossa, mutta hinnat julkaistaan ja ennakkomyynti alkaa samaan aikaan kuin tämä Moottori ilmestyy. Farmarin hintojen ennakoidaan asettuvan hiukan vastaavan hatchback-mallin hintoja korkeammalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tilojen kärkeä Matkustamon tilat, erityisesti takamatkustajien tila ja tietenkin tavaratila ovat farmariautolle tärkeitä mittareita asiakkaan silmissä. Tavaratilaa löytyy tavaratilan välipohjan alla oleva tila mukaan lukien 610 litraa, kun takaistuimet ovat käytössä. Jos takaistuimien selkänojat kaadetaan, saadaan tasalattiaista tavaratilaa enimmillään 1 775 litraa. Näillä mitoilla Peugeot 308 SW häviää vielä Honda Civic Tourerille, mutta jättää taakseen muun muassa Škoda Octavian ja Volkswagen Golfin ja Passatin farmariversioiden tavaratilat. Tavaratilan lattiaan kiinnitetyt kiskot mahdollistavat monenlaisten tavaroiden kiinnityksen, kun kiinnityspisteen paikan voi kiskon ansiosta valita. Isot tilat on saavutettu muunneltavalla perusrakenteella. Farmari käyttää alustanaan samaa EMP2-perusrakennetta kuin viime syksynä esitelty hatchback. Perusrakenne mahdollistaa erilaiset pituudet ja niinpä farmarin akseliväli onkin tehtaan sanoin ’kaksi pykälää’ eli 11 senttiä hatchbackia pidempi. Pidentynyt akseliväli on hyödynnetty takajalkatilan ja tavaratilan käyttöön. Bensiinimoottori yllättää Ehdottomasti kiinnostavin tuttavuus uutuusmallin lehdistöesittelyssä oli kuitenkin 1,2-litrainen turboahdettu kolmisylinterinen Pure Tech130 -bensiinimoottori. Bensiini- ja dieselmoottorin selvin ero tulee yleensä esiin väännössä. Moni pitää dieselmoottorin ajettavuudesta juuri siksi, että se jaksaa vääntää mukavasti jo alhaisilta kierroksilta alkaen. Nyt Peugeot 308 SW:n tarjolle tuoma bensiinimoottori varmistaa, että väännön puute ei ole enää syy valita dieselmoottoria. Tehoa on tarjolla 96 kW (130 hv) ja vääntöä parhaimmillaan 230 newtonmetriä käyntinopeudella 1 750 r/min. Maukkaaksi ajamisen tekee nimenomaan se, että 95 prosenttia väännöstä on käytettävissä 1 500–3 500 r/min kierrosalueella. Vaihteistona koeajetussa mallissa oli kuusivaihteinen manuaali, mutta elokuusta alkaen Suomeen saadaan sen rinnalla myös kuusivaihteinen automaatti. Manuaalivaihteisto toimi tässä kokonaisuudessa sulavasti ja selkeästi, joten valinta manuaalin ja automaatin välillä on lähinnä makuasia. Polttoaineenkulutusta Peugeot on oman ilmoituksensa mukaan saanut pihistettyä peräti viidenneksellä. Virallinen keskikulutus jää viiteen litraan, mutta tällä moottorilla on myös tehty uusi kulutusennätys. Samalla moottorilla varustetulla Peugeot 308 HB-mallilla ajettiin yhdellä tankillisella polttoainetta 1 810 km eli keskikulutus sadalla kilometrillä saatiin puristettua 2,85 litraan. Se on keskikokoisten bensiinikäyttöisten perheautojen ennätys. Kun tämän kokoluokan autoissa bensiinimoottoristen osuus myynnistä on noin 60 prosenttia, on helppo ennustaa, että Peugeot 308 SW rynnistää myyntitilastoissa jatkossa nimenomaan tämän kolmisylinterisen moottorin voimin. Saattaa olla jopa niin, että jokunen dieselmoottorista vaihtoehtoa harkitseva päätyykin valitsemaan tämän moottorin – niin lähelle dieselin vääntävyyttä se pääsee. Rengasyhteistyötä Moottoreihin voidaan yhdistää ultramatalan vierintävastuksen renkaita, jotka on kehitetty yhdessä Michelinin kanssa. Näiden renkaiden ansiosta co2-päästöjä on pystytty alentamaan tehtaan ilmoituksen mukaan keskimäärin 3 grammaa kilometrillä. Jarrutusmatkan luvataan lyhenevän märällä tienpinnalla ja kestävyyden pitäisi olla samaa luokkaa kuin standardirenkaiden. Tällaisia renkaita on tarjolla kolmasosaan uusista 308 SW-malleista. Oheisessa tekniikkataulukossa on kerrottu koeajetun 1,2-litraisen bensiinimoottorin tiedot standardirengastuksella. Jos alla olisi ultramatalan vierintävastuksen renkaat, yhdistetty kulutus on tehtaan ilmoittamana 4,7 l/100 km, kun se standardirenkailla on 5 litraa. Vastaavasti hiilidioksidipäästöt olisivat 109 g/km standardirengastuksella ilmoitetun 115 g/km sijasta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Aluksi kolme moottoria Alkusyksyn lanseerauksessa tarjolla on yhteensä kolme moottoria: yksi diesel ja kaksi bensiinikäyttöistä. Pure Tech130:n rinnalla on hiukan pienempi Pure Tech110 ja dieselinä kaksilitrainen BlueHDI 150. Dieselin ja Pure Tech 130:n saa sekä manuaali- että automaattivaihteisena, pienemmän bensiinimoottorin yhteydessä on saatavilla vain manuaalivaihteisto. Joulukuussa dieselmallisto laajenee 1,6-litraisilla BlueHDI 100- ja 120-malleilla. Teksti: Eila Parviainen Kuvat: Eila Parviainen ja Peugeot 308 SW 1.2 THP 130 Hinta Ei tiedossa Moottori 1 199 cm³, 3-sylinterinen, turrboahdettu 130 Pure tech-bensiinimoottori, 6-vaihteinen manuaalivaihteisto. Teho 96 kW (130 hv), 5500 r/min Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Vääntö 230 Nm (1750 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,6 s Huippunopeus 199 km/h Kulutus l/ 100 km 6,2 (kaup.) / 4,3 (maant.) / NEDC-kulutus 5,0 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 115 g/km Mitat pituus 4585 mm, leveys 1804 mm, korkeus 1471 mm, akseliväli 2730 mm Tavaratila: 610 l Omamassa: 1190 kg Euro NCAP 5 tähteä Matkanjatkamispalvelu 11 vuotta Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku