1.3.2014

Koeajo: Peugeot 3008

Perinteisten autoluokkien ominaisuuksia yhdistelevä ranskalainen monikäyttöauto uudistui kevyesti.

3008 on ristiriitainen auto, kuten crossover-genreen kuuluvat tuppaavat olemaan. Periaatteessa samaan pakettiin on kaivettu eri autoluokkien parhaita paloja, mutta pelkistä rusinoista ei synny pullaa, joten lopputulos on kompromissi.

3008 kohdalla uusinta sukupolvea on johdateltu astetta ylellisempään suuntaan. Keulan kromilla korostetut muodot ovat uudistuneet ja led-valot kuuluvat jatkossa myös taakse. Vakiovanteet ovat 17-tuumaiset.

Varusteluun on niin ikään panostettu. Varustetasoja on kaikkiaan kolme: Access, Active ja Allure. Koeajettu auto edusti niistä viimeisintä, eli korkeinta, joten varustepuutteita ei heti tule vastaan.

Näyttävyyspisteistä osa lankeaa myös samaan piikkiin. Poikkeuksellista on se, että parannukset ovat pudottaneet auton hintaa.

Tyylikäs sisäpinta on tummanharmaa, istuimet yhdistelmä nahkaa ja kangasta, katto näyttävästi lasia. Silmä tottuu hitaasti massiiviseen kojelautaan ja sen keskellä kohoavaan seitsemän tuuman värinäyttöön.

Istuimen säätö vipujen avulla ei ole rullasäädön veroinen ratkaisu, mutta kuskin ja kartturin omiin osastoihinsa jakava kookas keskikonsoli on yllättävän toimiva.

Korkealle sijoitetulta kuljettajanistuimelta näkee hyvin auton ympärille. Ulkoa tarkasteltuna 3008 miellyttää silmää. Auton mittasuhteista vain korkeus jakaa mielipiteitä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Menohalua riittää

Tarjolla on viisi uutta moottoria: kaksi bensiinikäyttöistä ja kolme dieseliä. Koeajoauton voimanlähde on malliston tehokkain 2,0-litrainen HDi 163 FAP. Moottorin pariksi valittu 6-portainen Aisinin Tiptronic -automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti.

340 newtonmetrin vääntö ja 120 kilowatin (163 hv) teho takaavat riittävän puhtireservin. Ajaminen on sujuvaa ja varsinkin maantiellä suorastaan mukavaa. Matka-autona 3008 palvelee hyvin.

Auto on vakaa ja liikkeiltään yllätyksetön. Äänieristyskin on riittävä. Kaupungissa ja ahtaissa paikoissa se on hieman kankea. Auton pyörittelyä ja kuljettajan havainnointia helpottavat pysäköintitutkat edessä ja takana.

Myös peruutuskameraa voi suositella, sillä näkyvyys suoraan auton taakse on niin rajallinen, että kuolleeseen kulmaan mahtuu vaivatta lapsi, lemmikkieläin tai molemmat.

Dynaaminen kallistuksenvaimennus  kuuluu koeajetun moottorin vakiopariksi. Se vastustaa korin kallistumista käänteissä takaiskunvaimennuksen avulla ja siten parantaa auton hallittavuutta yllättävissä tilanteissa.

Allure-varusteluun kuuluvat ksenon-valot seuraavat kaarretta ohjauspyörän asennon mukaan. Pimeällä mutkatiellä ajettaessa ominaisuus kerää kiitosta.

Teksti ja kuvat: Antti Hentinen

Peugeot 3008 HDi 163

Hinta alkaen

21 983 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

37 805 €

Ajoneuvovero

146 €/ v

Käyttövoimavero

422 €/ v

Moottori

1 997 cm³, diesel, 4 sylinteriä, 6-v. automaatti etuveto.

Teho

120 kW (163 hv), 3750 r/min

Vääntö

340 Nm (2000 r/min)

Vääntö

340 Nm (2000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

10,2 s

Huippunopeus

190 km/h

Kulutus l/ 100 km

8,0 (kaup.) / 5,0 (maant.) / NEDC-kulutus 6,1 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

159 g/km

Mitat

pituus 4365 mm, leveys 1837 mm, korkeus 1635 mm, akseliväli 2613 mm
Tavaratila: 512-1604 l
Omamassa: 1614 kg

Muu tieto

Perävaunumassa jarruin 1 500 kg.

Matkanjatkamispalvelu

3 vuotta / 100 000 km

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Luetuimmat