Ajoneuvot | Koeajo | 1.3.2014

Peugeot 3008

HDi 163

Perinteisten autoluokkien ominaisuuksia yhdistelevä ranskalainen monikäyttöauto uudistui kevyesti.

Jaa artikkeli

3008 on ristiriitainen auto, kuten crossover-genreen kuuluvat tuppaavat olemaan. Periaatteessa samaan pakettiin on kaivettu eri autoluokkien parhaita paloja, mutta pelkistä rusinoista ei synny pullaa, joten lopputulos on kompromissi.

3008 kohdalla uusinta sukupolvea on johdateltu astetta ylellisempään suuntaan. Keulan kromilla korostetut muodot ovat uudistuneet ja led-valot kuuluvat jatkossa myös taakse. Vakiovanteet ovat 17-tuumaiset.

Varusteluun on niin ikään panostettu. Varustetasoja on kaikkiaan kolme: Access, Active ja Allure. Koeajettu auto edusti niistä viimeisintä, eli korkeinta, joten varustepuutteita ei heti tule vastaan.

Näyttävyyspisteistä osa lankeaa myös samaan piikkiin. Poikkeuksellista on se, että parannukset ovat pudottaneet auton hintaa.

Tyylikäs sisäpinta on tummanharmaa, istuimet yhdistelmä nahkaa ja kangasta, katto näyttävästi lasia. Silmä tottuu hitaasti massiiviseen kojelautaan ja sen keskellä kohoavaan seitsemän tuuman värinäyttöön.

Istuimen säätö vipujen avulla ei ole rullasäädön veroinen ratkaisu, mutta kuskin ja kartturin omiin osastoihinsa jakava kookas keskikonsoli on yllättävän toimiva.

Korkealle sijoitetulta kuljettajanistuimelta näkee hyvin auton ympärille. Ulkoa tarkasteltuna 3008 miellyttää silmää. Auton mittasuhteista vain korkeus jakaa mielipiteitä.

Menohalua riittää

Tarjolla on viisi uutta moottoria: kaksi bensiinikäyttöistä ja kolme dieseliä. Koeajoauton voimanlähde on malliston tehokkain 2,0-litrainen HDi 163 FAP. Moottorin pariksi valittu 6-portainen Aisinin Tiptronic -automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti.

340 newtonmetrin vääntö ja 120 kilowatin (163 hv) teho takaavat riittävän puhtireservin. Ajaminen on sujuvaa ja varsinkin maantiellä suorastaan mukavaa. Matka-autona 3008 palvelee hyvin.

Auto on vakaa ja liikkeiltään yllätyksetön. Äänieristyskin on riittävä. Kaupungissa ja ahtaissa paikoissa se on hieman kankea. Auton pyörittelyä ja kuljettajan havainnointia helpottavat pysäköintitutkat edessä ja takana.

Myös peruutuskameraa voi suositella, sillä näkyvyys suoraan auton taakse on niin rajallinen, että kuolleeseen kulmaan mahtuu vaivatta lapsi, lemmikkieläin tai molemmat.

Dynaaminen kallistuksenvaimennus  kuuluu koeajetun moottorin vakiopariksi. Se vastustaa korin kallistumista käänteissä takaiskunvaimennuksen avulla ja siten parantaa auton hallittavuutta yllättävissä tilanteissa.

Allure-varusteluun kuuluvat ksenon-valot seuraavat kaarretta ohjauspyörän asennon mukaan. Pimeällä mutkatiellä ajettaessa ominaisuus kerää kiitosta.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Peugeot