Peugeot 108

1.0 VTi 68

Peugeot-perheen uudistusvuorossa on suositussa pienten kaupunkiautojen kokoluokassa markkinaosuuksista kamppaileva 108. Hyvää: kompakti koko, personoitavuus. Huonoa: sisämelu, takatilat.

Ajoneuvot | Koeajo | 8.12.2014

Päivityskierroksen läpikäynyt Peugeot 108 on edelleen kompakti kaupunkiauto. Merkittävimmäksi myyntivaltiksi valmistaja nostaa auton personointimahdollisuudet. Eikä ihme, sillä pikkuautosegmentissä asiakkaat voitetaan tai hävitään lähinnä mielikuvien voimalla.

Peugeot 108:n sisarmallit Citroën C1 ja Toyota Aygo kilpailevat markkinaosuuksista jokseenkin samoin eväin. Pikkuautoluokassa pakkaa sekoittavat myös hiljattain uudistunut Hyundai i10, Seat Mii ja Volkswagen Up.

Teemoja joka lähtöön

Ovia 108:ssa on korimallista riippuen kolme tai viisi. Katoksi voi valita kiinteän tai avattavan. Kaikkiaan korimalleja on neljä. Todella persoonallista silausta etsivälle on tarjolla hämmentävä määrä erilaisia teemoja auton ilmeen viimeistelyyn. Käytännössä teemat tarkoittavat raitoja, ruutuja, teippauksia, sisämattoja ja ulkopeilien kuoria.

Sisustavaihtoehtoja on kolme ja verhoiluvaihtoehtoja on viisi. Tyylistä ei voi valittaa, jos sen valitsee mieleisekseen. Koeajoauton tattoo-nimeä tottelevat teippaukset ja ärhäkän vaaleanpunaiset sivupeilien kuoret herättivät ainakin keskustelua.

Kolme varustetasoa

Perusvarustelu on nimeltään Access ja se tuo tullessaan ajamisen ja turvallisuuden kannalta tärkeimmät eli lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautuksen, mäkilähtöavustimen ja kuusi turvatyynyä.

Keskimmäinen varustelutaso Active tuo lähinnä parannuksia mukavuuspuolelle. Sähköllä säädettävät ikkunat, kuljettajan istuimen korkeudensäätö ja keskuslukituksen kaukosäätö ilahduttavat.

Korkeimalla Allure-tasolla pakettiin lisätään vielä kätevä peruutuskamera, etusumuvalot, vakionopeudensäädin ja 15 tuuman kevytmetallivanteet.

Seitsemän tuuman kosketusnäyttö kuuluu parhaimpaan varusteluun. Sen avulla käytetään ajotietokonetta, auton säätöjä ja soitinta. Myös älypuhelimen käyttö onnistuu rajatusti näytön kautta.

Litran moottori

Kolmisylinterisiä bensiinimoottorivaihtoehtoja on tarjolla neljä. Automaatin saa vain litraisen pariksi. Moottoreista suurin on kooltaan 1,2 litrainen ja ainoa varsinainen uutuus. Valitettavasti sen koeajo ei vielä onnistunut Suomessa. Nyt tutustuttavana oli 68 hevosvoimainen manuaalivaihteilla varustettu versio.

Ajossa 108 on asiallinen. Moottorin voima riittää kaupunkiajoon ja maantielläkin eteneminen on tasaista, mutta ohituksiin on syytä varata tilaa ja aikaa. Matka-ajonopeuksissa kovin kummoista voimareserviä ei ole tarjolla pikkuautoluokalle tyypilliseen tapaan.

Kolmisylinterisen moottorin pörinä kantautuu sisälle selvästi. Aluksi äänimaailma riemastuttaa, mutta riemu on kestoltaan lyhyt. Pidemmän päälle pörinä ei naurata. Myös rengasmelun erottaa selvästi.

Kulutus pyörii kaupunkivoittoisessa yhdistelmäajossa viiden litran yläpuolella. Lukuja sieventää muun muassa sammutusautomatiikka.

Kaupungissa kätevä

Ulkomitoiltaan 108 on kompakti. Sen kokonaispituus on 3,47 metriä ja leveys 1,61 metriä, joten pyörittely onnistuu ahtaammissakin paikoissa. Kääntösäde on 9,6 metriä. Näkyvyys ulos on riittävä ja lisävarustelistan peruutuskamera tuo lisävarmuutta ahtaimmissa käänteissä.

Tavaratilan mitoitus on pikkuautojen tapaan maltillinen. 190 litraa tarkoittaa viikonlopun ruokaostoksille tai kahden hengen mökkimatkan tavaroille riittävää mitoitusta. Lastenvaunuja tai useimpia mailapelivarusteita ei mukaan saa penkkejä kaatamatta.

Pää katossa takana

Takapenkkiä edes satunnaisesti käyttävän kannattaa ehdottomasti valita viisiovinen malli. Hintaeroa kertyy vain noin 400 euroa, mutta vastapainoksi tarjolla on käytettävyyttä koko rahalla. Takaikkunat aukeavat kulmista vain tuuletusta varten.

Takana on tilaa kahdelle, mutta jo 175-senttisellä matkustajalla tapaa tukka kattoon. Jalka- ja polvitila loppuu kesken vain, jos etupenkkiläiset ovat pitkäjalkaisia. Turvaistuimia varten löytyy isofix-kiinnikkeet molemmilta puolilta. Viisiovisessa mallissa turvaistuinten käyttö onnistuu ilman kurkottelua.

Etupenkillä asiat ovat tilan puolesta kohdallaan. Sopiva ajoasentokin löytyy kohtuullisella vaivannäöllä. Sivusuunnassa istumaan sopii kaksi harteikasta.

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Peugeot