Ajoneuvot | Autonhoito | 12.1.2019

Pese suola pois heti – älä anna pinttyä

Pese suola pois heti kun se on mahdollista. Tuoreeltaan maantiesuola irtoaa kevyesti, mutta maalipinnalle kuivuneen suolakuran poistaminen on haastavampaa.

Jaa artikkeli

Maantiesuola on koko talven kestävä riesa suurimmalle osalle suomalaisista. Moottorin autonhoitojuttusarjalla on tähän liittyen yksi tärkeä ohje: pese suola pois heti. Tämä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty varsinkin pakkaskelien estäessä pesemisen pihalla.

Kaikilla ei myöskään ole laajoja pesumahdollisuuksia ja toisilla ei aika tunnu riittävän. Monilla nämä molemmat hankaloittavat autonpesua, mutta sekään ei muuta totuutta. Suolakura tarttuu sitä tiukemmin maalipintaan mitä pidempään se ehtii pinttymään kiinni.

Suola kertyy auton pinnoille

Maantiesuolasumu nousee maantienopeuksissa sopivilla keleillä kaikkialle. Se tarttuu epäpuhtauksien kanssa karheaksi pinnaksi auton pinnoille ja edistää paljaan pellin korroosiota hurjalla vauhdilla.

Tarttuessaan maantiesuola tekee maalipinnasta likaisen ja karhean. Tämä ei kuitenkaan ole suolan ainoa haitta. Valitettavasti se myös edistää tehokkaasti korroosiota eli ruostumista.

Ehjän maalipinnan läpi auto ei ala ruostumaan, mutta ensimmäinen kiveniskemä syntyy uuteenkin autoon varsin pian. Suolaliuos löytää tiensä pieniinkin suojaamattomiin vaurioihin. Peseminen poistaa suolan hetkeksi ja vahaaminen tai muu maalipinnan suojaaminen luo korroosiota merkittävästi hidastavan kalvon.

Maantiesuola kuivuu kiinni

Suola kuivuu koko ajan tiukemmin kiinni, mutta usea eri tekijä vaikuttaa sen tarttumiseen maalipintaan.

Maantiesuola tarttuu

Lian tarttuminen maalipintaan ei ole täysin yksiselitteinen tapahtuma. Suolan kiinni pinttymiseen vaikuttaa useampikin tekijä ja näitä on hyvä pohtia auton pesutarvetta puntaroidessa.

Ensimmäinen vaikuttava tekijä on maalipinnan ja suolakuran välissä oleva maalipinnan suojatuote. Hyvin suojattu auto hylkii likaa paremmin ja on siten helpompi pitää puhtaana. Toinen tekijä on edellisestä pesusta kulunut aika, sillä ajan kanssa suola tarttuu tiukemmin kiinni. Kolmas muuttuja on sää, joka tarkoittaa tässä tapauksessa lähinnä lämpötilaa ja kosteutta.

Suolakura kosteana

Maantiesuolan kyllästämä kura irtoaa varsin helposti tuoreeltaan kosteana.

Huomioi, että maalipinnan lämpötila on eri asia kuin ulkoilman lämpötila. Erityisesti tumman auton maalipinta saattaa lämmetä pakkaskeleillä porottavassa auringonpaisteessa selvästi plussan puolelle. Auringossa suola ikään kuin palaa maalipintaan kiinni. Toisaalta kosteissa keleissä suolakerros ei pääse kuivumaan, jolloin puhdistaminen on jatkossakin helpompaa.

Usein pesutarvetta pohditaan siltä kantilta, että auto olisi puhtaana tärkeää menoa varten. Toisinaan ajatuksissa saattaa olla se, kuinka kauan auto pysyy pesun jälkeen puhtaana. Pesua voi kuitenkin ajatella toiseltakin näkökulmalta.

Autonpesu suolasta

Auto on suositeltavaa pestä jo siinä vaiheessa kun suola vielä irtoaa vahaturvallisilla pesumenetelmillä. Tämä tarkoittaa varsin säännöllistä pesurutiinia.

Pese suola pois jo silloin kun auto vielä lähtee helposti ja vahaturvallisesti puhtaaksi. Päivittäiseen pesuun ei tarvitse ryhtyä, mutta auto puhdistuu helpommin tuoreeltaan likaantumisen jälkeen. Tasaisin väliajoin, tai tarpeen tullen likaantumisen ja säiden mukaan, tapahtuva puhdistus on paras valinta – aivan kuten auton huoltojenkin kanssa.

Pese suola pois

Kaikki auton pesutapahtumat tulisi aloittaa esipesulla. Suola on eräs hankalimmista poistettavista ja siksi arvostelimme aiemmin Auto Finesse Citrus Powerin vaihtoehtona vahaturvalliseen esipesuun suolakeleillä. Sekin on pesuteholtaan rajoittunut ja toimii lähinnä tuoreehkon suolakerroksen poistamiseen suojatulta maalipinnalta.

Esipesu talven maantiesuolasta

Esipesu on tärkein vaihe myös suolakuorrutettua autoa pestessä. Esipesuaineeksi on valittava niin voimakas pesuaine kuin lian irrottaminen vaatii.

Paksua suolalikakerrosta ei ole suositeltavaa hangata pesuvälineellä, sillä tästä jää rumat jäljet maalipintaan. Esipesussa on tartuttava tiukempiin aineisiin, kunnes pinta näyttää jokseenkin puhtaalta. Monesti tässä tuppaavat maalipintaa suojaavat vahat tai muut suojatuotteet valumaan viemäriin maantiesuolan mukana.

Liuotinpesuaineilla saa kyllä tiukempaankin pinttyneen suolan irti maalipinnasta. Hiilivetyliuottimien käyttö vaatii kuitenkin sopivaa öljynerotuskaivolla varustettua pesupaikkaa. Samalla olisi myös syytä varata aikaa auton suojaamiseen uudelleen, jotta liuotinpesuaineiden viemä vahakerros saadaan korvattua uudella suojakerroksella.

Aiheesta ei voi puhua mainitsematta nykyisiä laadukkaita kestopinnoitteita. Niistä monet kestävät pesua liuotinpesuaineilla aina hiilivetyliuottimia myöden. Kestopinnoite ratkaisee siten osan talven pesuongelmista – kunhan sopiva pesupaikka on käytettävissä.

 

Teksti ja kuvat: Henri Posa

Jaa artikkeli

Keskustelu