12.1.2019 Ajoneuvot Pese suola pois heti – älä anna pinttyä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pese suola pois heti kun se on mahdollista. Tuoreeltaan maantiesuola irtoaa kevyesti, mutta maalipinnalle kuivuneen suolakuran poistaminen on haastavampaa. Maantiesuola on koko talven kestävä riesa suurimmalle osalle suomalaisista. Moottorin autonhoitojuttusarjalla on tähän liittyen yksi tärkeä ohje: pese suola pois heti. Tämä on tietenkin helpommin sanottu kuin tehty varsinkin pakkaskelien estäessä pesemisen pihalla. Kaikilla ei myöskään ole laajoja pesumahdollisuuksia ja toisilla ei aika tunnu riittävän. Monilla nämä molemmat hankaloittavat autonpesua, mutta sekään ei muuta totuutta. Suolakura tarttuu sitä tiukemmin maalipintaan mitä pidempään se ehtii pinttymään kiinni. Maantiesuolasumu nousee maantienopeuksissa sopivilla keleillä kaikkialle. Se tarttuu epäpuhtauksien kanssa karheaksi pinnaksi auton pinnoille ja edistää paljaan pellin korroosiota hurjalla vauhdilla. Tarttuessaan maantiesuola tekee maalipinnasta likaisen ja karhean. Tämä ei kuitenkaan ole suolan ainoa haitta. Valitettavasti se myös edistää tehokkaasti korroosiota eli ruostumista. Ehjän maalipinnan läpi auto ei ala ruostumaan, mutta ensimmäinen kiveniskemä syntyy uuteenkin autoon varsin pian. Suolaliuos löytää tiensä pieniinkin suojaamattomiin vaurioihin. Peseminen poistaa suolan hetkeksi ja vahaaminen tai muu maalipinnan suojaaminen luo korroosiota merkittävästi hidastavan kalvon. Suola kuivuu koko ajan tiukemmin kiinni, mutta usea eri tekijä vaikuttaa sen tarttumiseen maalipintaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Maantiesuola tarttuu Lian tarttuminen maalipintaan ei ole täysin yksiselitteinen tapahtuma. Suolan kiinni pinttymiseen vaikuttaa useampikin tekijä ja näitä on hyvä pohtia auton pesutarvetta puntaroidessa. Ensimmäinen vaikuttava tekijä on maalipinnan ja suolakuran välissä oleva maalipinnan suojatuote. Hyvin suojattu auto hylkii likaa paremmin ja on siten helpompi pitää puhtaana. Toinen tekijä on edellisestä pesusta kulunut aika, sillä ajan kanssa suola tarttuu tiukemmin kiinni. Kolmas muuttuja on sää, joka tarkoittaa tässä tapauksessa lähinnä lämpötilaa ja kosteutta. Maantiesuolan kyllästämä kura irtoaa varsin helposti tuoreeltaan kosteana. Huomioi, että maalipinnan lämpötila on eri asia kuin ulkoilman lämpötila. Erityisesti tumman auton maalipinta saattaa lämmetä pakkaskeleillä porottavassa auringonpaisteessa selvästi plussan puolelle. Auringossa suola ikään kuin palaa maalipintaan kiinni. Toisaalta kosteissa keleissä suolakerros ei pääse kuivumaan, jolloin puhdistaminen on jatkossakin helpompaa. Usein pesutarvetta pohditaan siltä kantilta, että auto olisi puhtaana tärkeää menoa varten. Toisinaan ajatuksissa saattaa olla se, kuinka kauan auto pysyy pesun jälkeen puhtaana. Pesua voi kuitenkin ajatella toiseltakin näkökulmalta. Auto on suositeltavaa pestä jo siinä vaiheessa kun suola vielä irtoaa vahaturvallisilla pesumenetelmillä. Tämä tarkoittaa varsin säännöllistä pesurutiinia. Pese suola pois jo silloin kun auto vielä lähtee helposti ja vahaturvallisesti puhtaaksi. Päivittäiseen pesuun ei tarvitse ryhtyä, mutta auto puhdistuu helpommin tuoreeltaan likaantumisen jälkeen. Tasaisin väliajoin, tai tarpeen tullen likaantumisen ja säiden mukaan, tapahtuva puhdistus on paras valinta – aivan kuten auton huoltojenkin kanssa. Pese suola pois Kaikki auton pesutapahtumat tulisi aloittaa esipesulla. Suola on eräs hankalimmista poistettavista ja siksi arvostelimme aiemmin Auto Finesse Citrus Powerin vaihtoehtona vahaturvalliseen esipesuun suolakeleillä. Sekin on pesuteholtaan rajoittunut ja toimii lähinnä tuoreehkon suolakerroksen poistamiseen suojatulta maalipinnalta. Esipesu on tärkein vaihe myös suolakuorrutettua autoa pestessä. Esipesuaineeksi on valittava niin voimakas pesuaine kuin lian irrottaminen vaatii. Paksua suolalikakerrosta ei ole suositeltavaa hangata pesuvälineellä, sillä tästä jää rumat jäljet maalipintaan. Esipesussa on tartuttava tiukempiin aineisiin, kunnes pinta näyttää jokseenkin puhtaalta. Monesti tässä tuppaavat maalipintaa suojaavat vahat tai muut suojatuotteet valumaan viemäriin maantiesuolan mukana. Liuotinpesuaineilla saa kyllä tiukempaankin pinttyneen suolan irti maalipinnasta. Hiilivetyliuottimien käyttö vaatii kuitenkin sopivaa öljynerotuskaivolla varustettua pesupaikkaa. Samalla olisi myös syytä varata aikaa auton suojaamiseen uudelleen, jotta liuotinpesuaineiden viemä vahakerros saadaan korvattua uudella suojakerroksella. Aiheesta ei voi puhua mainitsematta nykyisiä laadukkaita kestopinnoitteita. Niistä monet kestävät pesua liuotinpesuaineilla aina hiilivetyliuottimia myöden. Kestopinnoite ratkaisee siten osan talven pesuongelmista – kunhan sopiva pesupaikka on käytettävissä. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku