10.4.2016

Peruutimme BMW:n ulos autotallista

Koepysäköinnissä BMW:n etäohjattava 7-sarja.

Moottori lainasi BMW 730d:n peruuttaakseen sen ulos autotallista. Saattaa kuulostaa tyhmältä, mutta oikeasti taustalla on huipputekniikkaa. BMW nimittäin peruuttaa itsekseen, ilman kuskia.

BMW on kehittänyt kauko-ohjatun pysäköinnin ahtaita paikkoja varten. Seiskasarja on pitkä ja leveä auto, joten ahtaissa autotalleissa käynti autoon voi vaatia edustuskyytiin sopimatonta hivuttautumista.

Etäpysäköinti on nopeasti kehittyvä ala. Kauaa ei seiskasarja saanut ylpeillä yksinoikeudella, sillä juuri esitelty Mercedes-Benz E-sarja hallitsee bemarin temppujen lisäksi ajon kohtisuorassa ajorataan olevaan ruutuun. Suomessa Mercedes-Benzin etäpysäköinti toimii tosin vasta loppuvuodesta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Turvallisuus ennen kaikkea

BMW:ssä toimintoa hallitaan kosketusnäyttöisellä avaimella. Kun kuljettaja on auton välittömässä läheisyydessä, aktivoituu älypuhelinmaisen avaimen valikosta pysäköintitoiminto. Tehtävä ei onnistu hutiloiden, sillä operaatio vaatii kahden käden käyttöä.

Pienellä viiveellä BMW:n kuutoskone murahtaa käyntiin. Avaimen ruudulle piirtyy auton lisäksi selkeät nuolet eteen ja taakse. Niitä painamalla vaihteisto kytkee vaihteen päälle, ja auto aloittaa rauhallisen lipumisen ulos ruudusta.

BMW vahtii ympäristöä pysäköintitutkin ja ympäristöä valvovien kameroiden kanssa. Mikäli matkalle ilmaantuu este, auto pysähtyy välittämättä kuljettajan käskyistä. Etäohjaajan on siten lähes mahdotonta ajaa itsensä päälle – kokeilimme, totta kai.

Etäpysäköinti toimi koeajon aikana luotettavasti, mutta viiveellä. Operaation aloittamisesta auton liikkeellelähtöön kuluu kymmeniä sekunteja. Jos kotoa löytyy hyvin ahdas pysäköintiruutu, voi toiminto olla todellinen lahja baijerista. Julkisissa pysäköintiruuduissa siitä ei juuri ole iloa, mikäli suo naapuriautoille mahdollisuuden poistua ruuduistaan.

Käytännössä toimintoa käyttääkin lähinnä esitelläkseen kavereille etäpysäköinnin ihmettä – ja silloin ihmetystä riittää.

Katso myös Moottorin koeajo BMW 730d:stä!

Teksti: Lauri Ahtiainen, video: Jari Saarentaus

Luetuimmat