Ajoneuvot | Autonäyttely | Esittely | Frankfurt 2017 | Uutinen | 12.9.2017

Perinteisen pirteyden paluu: Opel Insignia GSi

Korivaihtoehtojen jälkeen on leikkisyyden aika: Opel Insignia GSi tuo ikonisen mallimerkinnän takaisin.

Jaa artikkeli

Rüsselsheimin lippulaivamallisto sen kuin kasvaa ja komistuu. Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltiin vihdoin Opel Insignian sporttisempi versio, joka palauttaa samalla mallistoon ikonisen mallinimen. Opel Insignia GSi tuo mukanaan kaksi pirteää moottorivaihtoehtoa, jotka aiheuttavat päänsärkyä jopa edellisen Insignian OPC-versiolle.

Opel Insignia GSi saapuu markkinoille kahden moottorivaihtoehdon voimin. Maltillisempi 2,0-litrainen diesel tuottaa 210 hevosvoimaa ja 480 newtonmetriä vääntöä, virallinen yhidstetyn kulutuksen ollessa 7,3 litraa per 100 km. Terävintä suorituskykyä haluavalle on tarjolla 2,0-litrainen suorasuihkutusbensiiniturbo, jonka 260 hevosvoimaa ja 400 newtonmetriä vääntöä. Molemmat moottorivaihtoehdot saavat parikseen 8-vaihteisen automaattivaihteiston ja nelivedon.

Opel Insignia GSi

Samantien viivalta lähdettäessä bensiinimalli ennättää 0–100 km/h kiihdytyksen 7,3 sekunnissa, dieselin seuratessa 0,5 sekunnin päässä kintereillä. Oktaaneilla luvassa on 250 km/h huippunopeus, setaaneilla tyytyminen on lukemaan 233 km/h.

Opelin mukaan uutuus on selkeästi edeltänyttä Insignia OPC-mallia nopeampi Nürburgringin Nordschleifella, vaikka suoria kierrosaikoja valmistaja ei kerrokaan. Eräs suurimmista eduista uudella Insignialla on kuitenkin paino: uusi GSi on peräti 160 kilogrammaa edeltänyttä OPC 2.8 V6 Turboa kevyempi. Ratapäivien ansiosta Insignia GSi:n alustaa on piristetty 10 millimetrin madalluksella ja urheiluiskunvaimentimilla. Edessä käytössä on 345 mm kokoiset levyjarrut, joita puristavat nelimäntäiset Brembot. Mukautuva FlexRide-järjestelmä kuuluu GSi:n varusteisiin.

Opel Insignia GSi

Ajonvakautus on saanut uuden Competition-tilan, joka kytkee luistoneston pois päältä ”vaikkapa Nordschleifen kierrosta varten”. 20-tuumaiset vanteet on varustettu huippu-urheilullisilla Michelin Pilot Sport 4 S -renkailla. Huomioimisen arvoista on myös Insignia GSi:n neliveto, joka on GKN:n valmistama ja sukua Ford Focus RS:n vastaavalle. Kytkimiin perustuva järjestelmä mahdollistaa aidon torque vectoringin taka-akselilla, eliminoiden aliohjautumista.

Samalla Insignia on saanut hiukan menevämmän ulkoasun voimakkaasti pokattujen helmojen, uuden etupuskurin ja ennen kaikkea komean takaspoilerin muodossa. Sisällä luvassa ovat erityiset urheiluistuimet ja nippu muita sporttisia yksityiskohtia.

Opel Insignia GSi

Uusi Opel Insignia GSi saapuu Suomeen ”keväähköllä” ja tarjolle tulee Grand Sport -sedanin lisäksi myös Sports Tourer -farkkumalli.

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Opel