19.9.2017

Kohti historiaa: Perinneajoneuvorekisteri sai ensimmäiset valintansa

Perinneajoneuvorekisteri

Ennen vuotta 1922 käyttöönotetuista ajoneuvoista ensimmäiset on nyt valittu uuteen perinnerekisteriin.

Suomalaisisten auto- ja moottoriajoneuvojärjestöjen asiantuntijat ovat yhdessä Museoviraston edustajien kanssa valinneet ensimmäiset ajoneuvovalinnat uuteen perinneautorekisteriin. Nyt valitut neljä ajoneuvoa edustavat suomalaista moottoriliikennekulttuuria ennen vuotta 1922.

Valittu nelikko koostui kahdesta henkilöautosta, moottoripyörästä sekä kuorma-autosta. Valintojen pohjana olivat hakemukset, joita arvosteltiin yhteisesti sovituilla kriteereillä ja pisteytysjärjestelmällä. Esimerkiksi nyt valitut ajoneuvot saivat täydet pisteet siitä, että ne ovat Suomessa ainutlaatuisia ja siksi niiden säilyttäminen on ensiarvoisen tärkeää.

Perinneautorekisteriin nyt valitut ajoneuvot olivat:

  • Opel Torpedo (henkilöauto, vm. 1911)
  • Ford Model T (henkilöauto, vm. 1914)
  • Rudge Multi (moottoripyörä, vm. 1914)
  • Republic (kuorma-auto, vm. 1920)

Seuraavaksi ajoneuvoista laaditaan auto- ja tieliikenteen erikoismuseo Mobilian ja Museoviraston yhteistyössä virallinen lausunto, jossa eritellään tarkemmin, mikä ajoneuvoissa on erityisen arvokasta. Lausunto ohjaa omistajien tulevia huolto- ja kunnostushankkeita, mutta sen lisäksi se toimii opasteena myös museoviranomaisille.

Pääsy perinneautorekisteriin on myös suotuisa tekijä, mikäli ajoneuvojen omistajat hakevat Museoviraston kunnostusavustuksia. Omistajia pyritään tukemaan myös ajoneuvojen historiaa edelleen tutkittaessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lisää ensi vuonna

Perinneautorekisteriä täydennetään jo ensi vuonna, jolloin rekisteriin pääseminen tulee mahdolliseksi vuosien 1922 ja 1944 välillä Suomessa käyttöönotetuille moottoriajoneuvoille tai polkupyörille, jotka ovat olleet tieliikenteessä, kilpakäytössä tai määtyökoneena. Haku jatkuu edelleen myös vanhempien ajoneuvojen osalta. Perinnerekisteriin hakevan ajoneuvon käyttöhistorian tulee olla suomalainen. Asiantuntijaraati kokoontuu arvioimaan hakemuksia kahdesti vuodessa.

Asiantuntijalautakuntaan kuuluvat edustajat seuraavista: Museovirasto, Suomen ajoneuvohistoriallinen keskusliitto, Veteraanimoottoripyöräklubi, Autohistoriallinen Seura, Veteraanikuorma-autoseura, AKK-Motorsport, Automuseoiden neuvottelukunta, Finnish Hot Rod Association, Trafi, Metropolia ammattikorkeakoulu, Suomen Linja-autoharrastajat, Suomen Linja-autohistoriallinen seura, Suomen maanrakennuskoneiden liitto ja Vanhat Velot. Toimintaa koordinoi valtakunnallinen auto- ja tieliikenteen alan erikoismuseo Mobilia.

Perinneautorekisteriin ja sen hakumenettelyyn voi tutustua tarkemmin Mobilian verkkosivuilta.

Lähde: Mobilia Kuva: Harri Kortelainen/Mobilia

Luetuimmat