Ajoneuvot | Autonäyttely | Geneve 2017 | Uutinen | 8.3.2017

Passaako parannella? – Volkswagen Arteon korvaa Passat CC:n

Pitkä ja linjakas Volkswagen Arteon ottaa odotetun paikan mallistossa Passatin yläpuolella.

Jaa artikkeli

– Arteon yhdistää klassisen urheiluauton muotoiluelementtejä viistoperän eleganssiin ja tilavuuteen. Avantgardistinen bisnesluokan gran turismo, joka puhuttelee sydäntä ja päätä, summaa Volkswagenin muotoilujohtaja Klaus Bischoff.

Kunnianhimoisesta manttelista huolimatta pitkä, linjakas Volkswagen asettuu mallistossa suositun Passatin yläpuolelle. Arteonin tarkoitus on korvata edesmennyt Passat CC – siis olla ikään kuin pitkä, linjakas versio tutusta Passatista. Uutta ilmettä on kuitenkin haettu keulalla, jossa led-valot yhdistyvät suoraan suureen etumaskiin. Huomiota on kiinnitetty myös urheilulliseen olkalinjaan ja kaarevaan kattolinjaan. Ikkunat ovat tyyliin sopivasti karmittomat. Volkswagenin mukaan Arteonin on tarkoitus herättää potentiaalisissa ostajissa vahvaa omistushalua.

Volkswagen Arteon

Pituutta Arteonilla on 4 862 millimetriä, josta akselivälin ansioksi jää 2 841 milliä. Malli tarjoaakin asialliset matkustustilat viidelle matkatavaroineen, sillä tavaratilaa 1 871 milliä leveässä ja 1 427 milliä korkeassa viistoperässä on mainiot 563 litraa. Matkustamossa ihastuttaa lisävarusteinen virtuaalimittaristo sekä Volkswagenin uusi eleohjattava 9,2-tuumainen Discover Pro -viihdejärjestelmä. Halutessaan omaa Arteoniaan voi varustella R-Line- tai Elegance-varustelistojen avulla.

Uutuuden pinnan alta löytyy Volkswagenin tuttu ja turvallinen MQB-arkkitehtuuri. Voimalähteinä Arteonissa nähdään yhteensä kuusi erilaista (kolme bensiini, kolme diesel) nelisylinteristä moottoria aina 150 hevosvoimasta (110 kW) bensiinimalliston 280 hevosvoimaan saakka (206 kW), dieseleiden venyessä 240 hevosvoimaan (176 kW). Malliston hinnat alkaen moottorina nähdään uudistuneessa Golfissa ihastuttanut 1,5-litrainen TSI Evo.

Volkswagen Arteon

Kaikki moottorivaihtoehdot saa Volkswagenin 7-vaihteisella DSG-kaksoiskytkinvaihteistolla, joskin manuaalivaihteisto on tarjolla muutamassa maltillisemmassa voimanlähteissä. 4Motion-neliveto on vakiona kahdessa tehokkaimmassa malliversioissa ja lisävarusteena tehokkaamman 190-hevosvoimaisen 2.0 TDI:n yhteydessä. Valmistaja kiinnittää huomiota myös tulevan mallin alhaisiin huoltokustannuksiin, lupaillen alle 200 euron huoltolaskua ensimmäiseltä neljältä vuodelta.

Volkswagen Arteon

Lähde: Volkswagen Kuvat: Lauri Ahtiainen

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen