Ajoneuvot | Esittely | Koeajo | 7.12.2017

Parivertailu: seitsemän hengen tilamaasturit Peugeot 5008 ja Škoda Kodiaq

Moottorin numeron 12/2017 parivertailu puntaroi, onko katumaasturista tila-auton korvikkeeksi – ja kumman uutuuden kolme istuinriviä ovat korkeatasoisemmat.

Jaa artikkeli

Mahtuuko maasturiin? Tähän kysymykseen lähdimme hakemaan vastausta vertailuparista Peugeot 5008 Allure PureTech 130 A ja Škoda Kodiaq 1.4 TSI ACT Ambition DSG A – molemmat uunituoreita, kolmella istuinrivillä varustettuja katumaastureita.

Tilaa ylempänä

Seitsenpaikkainen, kohtuuhintainen katumaasturi ei tietenkään ole automaailmassa uusi keksintö. Silti näistä luokan tuoreimmista uutuuksista voi haistella selvän trendin: tila-auto saa yhä useammin lisää maavaraa mahansa alle.

Peugeot teki tämän keväällä 2017 erityisen näkyvästi. Kahdeksan vuotta tuotannossa ollut tila-auto 5008 pitkine tuulilaseineen ja henkilöautomaisine alustoineen sai väistyä. Tilalle tuli samaniminen katumaasturi, edelleen tarvittaessa seitsenpaikkaisena.

Škoda puolestaan liittyi yhtä aikaa suoraan SUV-kerhoon. Valmistajan modernin historian ensimmäinen kolmen istuinrivin malli rakennettiin heti lähtöön tavallista korkeammalle jalustalle. Kodiaq on samalla tsekkien tähän asti suurin katumaasturi.

Lisäpenkit lisähintaan

Samanlaisen korikonseptin ohella vertailupariamme yhdistää joustava tilatarjonta. Jos ylimääräistä penkkiriviä ei tarvita, molemmat mallit saa halutessaan viisipaikkaisena, jolloin tavaratilaa on käytössä vieläkin runsaammin.

Tässä vertailussa keskitymme kuitenkin seitsenpaikkaisiin malleihin. Tuolimäärän lisäksi autojen raamit rajattiin perusbensiinimoottoriin, etuvetoon ja automaattivaihteistoon. Näin myös lähtöhinnat saatiin pysymään aisoissa.

Autot arvosteltiin muuten vakiovarusteisina, mutta vertailuhintoihin ynnättiin kolmas istuinrivi, joka on kummassakin lisävaruste. Peugeotissa se nostaa auton hintaa 850 verottomalla eurolla, Škodassa lisähinta ennen veroja on 960 euroa.

Käyvät tila-autoista

Vertailun lopputulos oli osittain odotettu, osittain yllättävä. Kävi nimittäin niin, että jouduimme kumoamaan eräät ennakko-odotukset epätosina ja jälleen kerran toteamaan sen seikan, että vasta perusteellinen parivertailu tuo autojen syvemmät erot esiin.

Kaikkea emme tässä paljasta, mutta sen verran kuitenkin, että maasturiin todellakin mahtuu – jopa yllättävän hyvin. SUV-luokan perinteiset epäkohdat, kuten epämukavuus ja ahtaus eivät näitä autoja vaikuta vaivaavan. Ja kaupan päälle tulee vielä reilumpi maavara.

Täydellisen artikkelin voit lukea uusimmasta Moottorin numerosta 12/2017. Lue se digitaalisesti Lehtiluukun kautta tai käy hakemassa omasi lähimmästä lehtipisteestä.

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Peugeot