6.6.2018 Ajoneuvot Parivertailu: miten Audi A3 ja Mercedes-Benz A kiihtyvät? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskykymittauksissa selviää, kumpi kilpakumppaneista on kiivaampi kulkemaan. Parivertailussamme parhaillaan olevista Audi A3:sta ja Mercedes-Benz A:sta otettiin kaikki irti, kun siirryimme tutulle mittauspaikallemme autojen suorituskyvyn selvittämiseksi. Paperilla asetelmat ovat kohtalaisen tasaväkiset. Mercedes-Benz A 200:n moottori on 1,3-litraisena Audi A3 1.5 TFSI:n konetta piskuisempi, mutta omaa suuremman huipputehon – 163 vastaan 150 hevosvoimaa. Vastaavasti suurin vääntömomentti on ilmoitettu identtiseksi: sitä löytyy kumpaisestakin 250 newtonmetriä. Tasoittavana tekijänä on myöskin vaihteisto, joka on molemmissa seitsennopeuksinen kaksoiskytkinautomaatti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ohituksen simulointia Kumit savuten tehty 0–100 km/h -kiihdytys on vuosikymmenten ajan ollut perinteinen suorituskyvyn mittari, mihin myös autonvalmistajien omat ilmoitukset edelleen nojaavat. Tämän pikapyrähdyksen sijaan tärkeämpää on kuitenkin se, miten auton kulkupuolta voi hyödyntää arkielämässä. Niinpä kiihdytämme vertailuautoilla nopeusvälin 80–120 km/h selvittääksemme, miten ripeästi autot suoriutuvat tuiki tavallisesta ohituskiihtyvyydestä. Manuaalivaihteisilla autoilla teemme mittauksen kaikilla tuon nopeusalueen läpi ulottuvilla vaihteilla, mutta automaattilaatikoilla suoritus on huomattavasti yksinkertaisempi: ajoalueen ollessa D:llä kaasupoljin painetaan alle 80 km/h vauhdissa pohjaan, ja kiihdytystä jatketaan niin kauan, kunnes 120 km/h nopeus on saavutettu. Tulos taivaalta Suoritus tallentuu satelliittipaikannusta hyödyntävään Racelogic Performance Box -mittalaitteeseen, jonka näytöltä sekuntilukemat voi vaivattomasti tarkistaa. Mittaus suoritetaan tasaisella moottoritien suoralla, luonnollisesti muuta liikennettä häiritsemättä tai liikenneturvallisuutta vaarantamatta. Jotta tuulen ja muiden olosuhdemuutosten vaikutukset minimoitaisiin, mittaus tehdään kahteen suuntaan, ja suoritus myös uusitaan useaan kertaan. Sekuntilukemista lasketaan sitten keskiarvo, joka julkaistaan vertailujutun yhteydessä olevassa taulukossa. Kokonaissuorituskyvyn arvostelu perustuu lisäksi takapuolituntumiin, kuten kaasupolkimen ja vaihteiston reagointiin sekä yleiseen kulun vaivattomuuteen. Malttakaa vielä hetki… No, miten A3:n ja A:n tapauksessa kävi? Pidämme teidät jännityksessä aina siihen asti, kun varsinainen vertailuartikkeli ilmestyy 4. heinäkuuta Moottorin numerossa 7/2018. Sen verran voi kuitenkin paljastaa, että autoista löytyi tässäkin mielessä yllättäviä eroja. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Henri Posa ja Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?