25.4.2019 Ajoneuvot Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 – kuinka paljon hybridit kuluttavat? Erilaisia Land Rover Defendereitä Porvoon edustalla. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottorin parivertailun kulutusmittaukset hämmästyttivät: Honda CR-V ja Toyota RAV4 ylsivät erilaisista tekniikoistaan huolimatta miltei samaan lopputulokseen. Kuten olemme aiemmin kertoneet, tuorein Moottorin parivertailu keskittyy kahteen tutunnimiseen, mutta täysin uudistuneeseen katumaasturiin. Sekä Toyota RAV4 että nyt myös Honda CR-V ovat tarjolla hybridimalleina, joten oli luonnollista asettaa vastakkain juuri nämä versiot. Teimme autoille perusteelliset polttonesteen kulutusmittaukset selvittääksemme, miten varsin toisenlaisilla tavoilla toteutetut hybridijärjestelmät käytännössä toimivat. Teknisiä eroja selvitettiin yksityiskohtaisesti erillisessä jutussa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Teoriasta käytäntöön Lähtökohta eli virallinen WLTP-kulutusmittausnormi ei luvannut Hondalle hyvää, sillä yhdistetyksi kulutukseksi ilmoitetaan peräti 1,2 litraa korkeampi lukema sataa kilometriä kohden (CR-V: 6,9 l/100 km vastaan RAV4: 5,7 l/100 km). Käytännössä Hondan sähkömoottori kuitenkin osallistuu liikuttamiseen varsin tehokkaasti, sillä kulutus asettui sekä maantie- että kaupunkilenkeillämme tuntuvasti lähemmäksi Toyotaa – vaikka aivan samaan piheyteen CR-V Hybrid ei yltänytkään. Vakioidulla maantielenkillämme, jonka keskinopeus oli 79 km/h, Toyota vei vielä melko selvästi vähemmän: kulutus asettui tasan kuuteen litraan sadalla, kun Honda hörppi identtisessä ajossa menolientä neljä desiä enemmän. Kulutus ei kasva Kaupunkilenkillä – keskinopeudella 30 km/h – erot olivatkin sitten jo miltei olemattomat. Nyt RAV4 kulutti 6,1 l/100 km, ja Honda pääsi miltei tappituntumaan 6,2 litran tuloksellaan. Samalla todistettiin jo aiemmin havaitsemamme hybridien erikoisuus, joka on urbaania autonkäyttäjää ajatellen yksiselitteisen positiivinen asia: näiden autojen kulutus ei käytännössä lainkaan kasva, kun maantieajo muuttuu kaupunkisukkuloinniksi. Kummankin kulutusta voi siis kehua alhaiseksi, varsinkin kaupunkiajossa, missä hiljaa hissutellen pääsee etenemään lyhytaikaisesti jopa pelkän sähkömoottorin voimin – ja sitä kautta saavuttamaan vieläkin pienempiä kulutuslukemia. Testiryhmämme mielipide, jonka mukaan oikeastaan vasta nyt näitä autoja voi aidosti kutsua citymaastureiksi, puhuu puolestaan. Havaitsimme toki runsaasti muitakin kehittyneitä kohteita; niistä lisää Moottorin numerossa 5/2019, joka on myynnissä sähköisenä versiona Lehtiluukussa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?