30.4.2019

Parivertailu: Honda CR-V ja Toyota RAV4 – kuinka hybridit kiihtyvät?

Parivertailu Honda ja Toyota

Mittasimme parivertailumme yhteydessä myös Honda CR-V ja Toyota RAV4 -hybridien suorituskyvyn. Tulokset olivat hämmentävän identtiset.

Perusteellisen vertailutestin yksi olennaisimpia osia on kiihtyvyyden mittaaminen. Pelkkä takapuolituntuma ei nimittäin kerro kulkupuolesta kaikkea. Etenkään, kun kyseessä ovat portaattomalla voimansiirrolla toteutetut hybridiautot, kuten nyt pääkohteina olevat Honda CR-V Hybrid Elegance AT 2WD ja Toyota RAV4 2.5 Hybrid Style.

honda hybrid

Aiemmassa jutussamme valotimme sitä, että näiden autojen hybridijärjestelmät eroavat toisistaan varsin selvästi. Sama pätee numeroarvoihin. Hondan kaksilitraisen bensiinimoottorin suurimmaksi tehoksi ilmoitetaan 145 hevosvoimaa, kun Toyotan suurempi, 2,5-litrainen mylly tuottaa 178 hevosvoimaa. Vääntölukemissakin RAV4 on niskan päällä 221 newtonmetrin arvoineen, kun CR-V tuottaa maksimissaan 175 newtonmetriä.

Sähkömoottoreissa osat vaihtuvat. Nyt CR-V on se tehokkaampi 184 hevosvoiman ja 315 newtonmetrin lukemillaan; RAV4:n sähkömoottori puskee ulos 120 hevosvoiman tehon ja 202 newtonmetrin väännön. Järjestelmän yhteistehossa puolestaan Toyota kertoo olevansa vahvempi (184 vastaan 218 hevosvoimaa).

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuminauha hämää

Erot ovat selvästi havaittavissa myös ajossa. Toyota muistuttaa selvemmin perinteistä CVT-automaattivaihteistolla varustettua autoa, missä käyntiääni asettuu tasaiseksi ja pysyttelee samanlaisena koko kiihdytyksen ajan. Honda puolestaan vaikuttaa alkuun jopa viivyttelevän, kun polttomoottorin kasvava käyntiääni alkaa kuulua vasta kesken kiihdytyksen.

toyota hybrid

Todellisuudessa kuminauhamainen tuntuma vain hämää, sillä molemmat autot kellottivat 80–120 km/h ohituskiihtyvyydessä tismalleen saman ajan, 5,7 sekuntia. Täydellä kuormalla tehdyt vastaavat vedot tuottivat nekin vain mitättömän sekunnin kymmenesosan poikkeavuuden (Honda 6,9 ja Toyota 7,0 sekuntia).

Molempia voi luonnehtia varsin ripeiksi menijöiksi: ohituskiihtyvyys asettuu samalle tasolle, kuin esimerkiksi viime kesänä vertailemillamme 150- ja 163-hevosvoimaisilla Audi A3:lla ja Mercedes-Benz A 200:lla.

Ja koska hybridijärjestelmät toimivat automaattivaihteisten autojen tavoin, maksimikiihtyvyys on helppo saavuttaa – vaihteita ei tarvitse arpoa, joten pelkkä kaasupolkimen pohjaan painaminen riittää. Kaupan päälle tulee myös ilahduttavan alhainen polttonestetalous.

Koko vertailu julkaistiin Moottorin uusimmassa numerossa 5/2019, joka on myynnissä sähköisenä versiona Lehtiluukussa.

Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus

Luetuimmat