Ajoneuvot | Uutinen | 24.3.2019

Parin tonnin sporttikeiju: Porschen katumaasturi Cayenne sai ”coupen”

Mitäpä olisi premiumluokan katumaasturi ilman sulavakattoista versiota: Porsche Cayenne Coupé venyttää määritelmiä ja mielikuvia entisestään.

Jaa artikkeli

Porsche Cayenne Coupé saapuu BMW X6:n ja Mercedes-Benz GLE Coupen seuraksi linjakkaanröyhkeään ”kookkaat mutta ahtaammat katumaasturit” -segmenttiin. Sliipattu kattolinja saa ison Cayennen toki muistuttamaan pikkuveli-Macania eikä uutuus sinänsä näytäkään hullummalta. Pohdittavaksi kuitenkin jää, ovatko kilpailijoiden ”nelioviset coupemaasturit” niin suuri hitti, että myös Porschen kannattaa tarjota tällaista malliversiota. Ainakin lehdistötiedote muistaa korostaa paritonnisen katumaasturin urheilullisuutta ja atleettisuutta jokaisessa käänteessä.

Porsche Cayenne Coupé

Linjakkaasti laskeutuvan kattolinjan lisäksi koko katon korkeudesta on viilattu noin 20 mm ja autoa on levennetty uusilla puskureilla ja ovilla 18 mm jäntevämmän ulkonäön nimissä. Kattospoilerin lisäksi Cayenne Coupé on varustettu aktiivisella takaspoilerilla, joka kohottautuu 90 km/h:ta kovemmissa nopeuksissa. Ja koska urheilullisuus kulkee matalalla, on korkean maavaran autoa on hivutettu visuaalisesti alemmas sisällyttämällä takarekisterilaatta osaksi puskuria.

Porsche Cayenne Coupé

Panoraamalasikatto on vakiovaruste, joka voidaan halutessa korvata hiilikuitukatolla ja Porschen mukaan hiilikuitukaton pokkaukset muistuttavatkin muun muassa 911 GT3 RS:n ulkonäöstä. Segmentissä tärkeää urheilullista imagoa voi korostaa vielä kevennetyillä 22-tuumaisilla GT Design -vanteilla ja vaikkapa Cayenne Turbo Coupén möreämmällä sporttipakoputkistolla.

Uusi Porsche Cayenne Coupé on suunniteltu vakiona neljän istuttavaksi, kiitos voimakkaasti muotoiltujen takaistuinten, jotka voi halutessaan korvata Comfort-erillisistuimilla. Takana istutaan muuten 30 mm matalammalla kuin perus-Cayennessä, joten kattolinjasta huolimatta Porschen mukaan pääntilaa on edelleen riittämiin. Tavaratilaa on 625 litraa (600 litraa Turbossa) ja takaistuimet kääntämällä tarpeellista tavaraa voi kuormata 1 540 litran edestä.

Porsche Cayenne Coupé

Moottorivaihtoehtoina Cayenne Coupéssa on tuttu 3,0-litrainen turboahdettu V6 (340 hv ja 450 Nm) sekä 4,0-litrainen kahden turbon V8 (550 hv ja 770 Nm). Perusmalli ennättää 0–100 km/h kiihdytyksen 6,0 sekunnissa Sports Chrono -paketilla varustettuna, erillisen keveyspaketin viilatessa vielä 0,1 sekuntia tästä ajasta. Cayenne Turbo Coupé singahtaa kiihdytyksen 0–100 km/h absurdissa 3,9 sekunnissa ja sen huippunopeus on 286 km/h.

Uusi Porsche Cayenne Coupé on tilattavissa nyt, autojen toimitusten alkaessa maailmanlaajuisesti toukokuussa.

Lähde ja kuvat: Porsche

Jaa artikkeli

Keskustelu